Kas MM-sarja uus punktiarvestus teeb rallid põnevamaks? |
|
|
|
|
|
... > Talsi ralli > Eestlased etendasid Lätis suurepärase rallilahingu |
|
Eestlased etendasid Lätis suurepärase rallilahingu
|
Loe lisaks |
|
|
Läti autoralli meistrivõistluste suvine hooaeg algas lausvihmas ja päikeselõõsas sõidetud ülipõneva Talsi ralliga. Kahte võistluspäeva jagus ohtralt pinget, draamat ja rõõmuhetki.
Läti autoralli meistrivõistluste suvine hooaeg sai traditsiooniliselt alguse Talsi ralliga. Alates 2009. aastast on Talsi ümbruses sõidetaval rallil konkurentsi pakkunud eestlased, nii ka tänavu. Favoriidna läks rajale koos kaardilugeja Martin Järveojaga võistelnud Ott Tänak, asudes võitu jahtima N-rühma Subaru Imprezal. Eesti võistlejaist suurem oli samuti võistlemas N4 masinaklassis ja just selles arvestuses kujunes võidusõit ka kõige pingelisemaks.
Esimesel rallipäeval oli sõideti võidu kolmel korduvkatsel. Ralli eel piilus päike pilve tagant, kuid äikesetorm oli tulekul. Esimese ja teise katse peal said võistlejad kihutada kuival kruusal, ent kolmas kiiruskatse sõideti juba tugevas vihmas. Sealt teenisid Tänak ja Järveoja esimese katsevõidu, asudes ühtlasi ralli liidrikohale. Subaruga sõitnud eestlased osutusid kiireimaks ka järgmisel katsel, edestades 4,5 sekundiga Venemaa rallipaari Aleksei Lukjanuk - Aleksei Arnautov ning ligi 7 sekundiga Rainer Ausi ja Simo Koskineni.
Avapäeva viimased kaks 4 kilomeetri pikkust katset sõideti vesistel Talsi linna tänavail kerges sajus. Esimesed katsevõidud teenisid endile seekord Lukjanuk - Arnautov, kes asusid päeva lõpuks 3,38 sekundilise eduga rallit juhtima. Kolm järgmist positsiooni kuulusid selleks hetkeks eestlastele. Teised olid Ott Tänak - Martin Järveoja, kolmandad Timmu Kõrge - Erki Pints, neljandad Rainer Aus - Simo Koskinen. Siim Plangi - Marek Sarapuu asusid kuue katse järel kuuendal kohal, kaotades WRC-autoga võistelnud läti duole Raimonds Kisiels - Arnis Ronis vähem kui 10 sekundit.
Talsi ralli teise päeva esimesed kiiruskatsed olid iseloomult kiired. "Eriti seitsmes ja üheksas," täpsustas ralliraja roosas ohutusautos Vineta Ervalde kõrval läbinud Līga Stirna. Sama kinnitasid võidusõitjad.
Tänak suutis Subaru roolis oma oskused maksma panna ja päev algas talle taas katsevõiduga. Vahe Lukjanukiga kahanes seitsmenda kiiruskatse lõpuks 0,19 sekundile. Kaheksanda katse järel oli vahe veel pisem, vaid 0,07 sekundit.
"Võidusõit oli päris tihe. Suht algusest peale oli väga keeruline. Teadsin, et siin saab palju keerulisem olema, kui oli Tallinna rallil. Väga pikad sirged, laiad teed ja võimsamatele autodele sobivad vähe paremini," rääkis saarlane, kes pidas võidu nimel järgmistelgi katsetel tulist lahingut Lukjanukiga. Venelane sai kirja veel paar katsevõitu ja suurendas edumaad.
Ülipõneva rallilahingu lõppvaatus
Talsi ralli viimast kiiruskatset alustasid venelased 7,53 sekundilises eduseisus. Värskelt meeles napp kaotus nädal varem sõidetud Tallinna rallilt, hakkasid nad seekord viimasel katsel kõvasti pingutama, et eestlastele mitte võidušansse anda. Üsna kiiruskatse alguses Lukjanuk aga eksis ja tema auto parempoolne tagaratas sai teelt väljasõidul tugeva löögi. Kannatada saanud sõiduvahendiga ei olnud tal enam võimalik poodiumikohta püüda. Kaotust otsustava katse võitnud Leedu rallipaarile Dominykas Butvilas - Renatas Vaitkevičius kogunes veidi üle nelja minuti.
Lukjanuk põhjendas eksimust sellega, et võttis liiga suure riski: "Viimasel katsel hüppasime liiga kõrgele ja kaugele. Liiga maruliselt. See rikkus meie võimaluse võidelda kõrgete kohtade peale." Ta lisas, et dramaatilisele lõpplahendusele vaatamata oli tegu suurepärase ralliga: "Katsed olid lahedad ja eriti hea oli võitlus Ott Tänakuga. Tunne on väga hea, kuna õnnestus tippkonkurentsis esikoha eest võidelda. Kokkuvõttes kõik hea."
Ott Tänak kommenteeris: "Selge oli see, et vene kolleeg pingutas ees väga kõvasti. Jälgedest oli näha, et üle ääre oli ta tihti. Kindlasti ta tegi väga hea töö, respekt temale."
Kaksikvõidu saarlastele kindlustas auto number "42"
Finišipoodiumile Talsis tuli võitjana Ott Tänak, kuid kaksikvõidu kindlustas saarlastele Kuressaare sõpruslinnas Talsis ja selle ümbruse kruusateedel sõidetud 383 km pikkusel rallil Timmu Kõrge. Kärla rallisõitjast jäi teda lahutama 26,9 sekundit.
"Oti sõit Oti tasemel. Ta on arengu poolest teisel levelil," kiitis Timmu Kõrge ralli võitjat. "Meie kiirus järjest kasvas ja enesekindlust tuli juurde," jäi ta enda sõiduga rahule. "Võrreldes Tallinna ralliga saime oma legendi õigeks ja klappima. Otseselt intsidente meil ei olnud, küll kiiruse kasvades "oih ja aih kohti" hakkas tulema. Kuuldavasti nii peabki olema."
Kuigi Timmu Kõrge - Erki Pints alustasid võidusõitu laupäeval neljandana, kandis nende Mitsubishi Lancer seekord numbrit 42. "Selle numbri saamislugu ma täpselt ei tea, aga süüdlane on ilmselt Kristo Kraag, nagu ma kuulsin," muigas ralli ajal 42-aastaseks saanud kaardilugeja. "Esimene päev anti stardipoodiumil lilled ja puha," lausus ta, öeldes, et koostöös Timmuga õnnestus tal Talsi rallilt korraliku tulemuse näol kokkuvõttes saada ilus sünnipäevakink.
"Tallinna rallil oli meil legend oli paigast ära ja lugemisega tulid mõned apsud, aga siin oli parem ja huvitavam. Lõpptulemus tuli ootuspärane. Etteotsa me sihtisime. Mõned tagasilöögid küll olid, näiteks linnakatse ajad ja ilma sideta sõitmine lõpus. Aga viimane katse oli põnev ja see tegi tuju heaks."
Meistrite karikas libises Rainer Ausil käest
"Esimene päev oli meile väga OK. Vihmakatsel saime sahmaka, siis tuli suurem kaotus. Linnas sõitsime päris palju tagasi jälle. Teise päeva hommik ei hakanud kõige paremini. Tundus, et auto ei jõua minna ja võib-olla ei olnud ise ka vormis, aga olime Champion's Cup liidrid ja oma klassi neljandad. Püüdsime kohta hoida," rääkis Aus, kes eelviimasel katsel langes viiendalt kohalt kuuendaks ning viimasel katsel rattavahetuse tõttu kuue ja poole minutilise kaotusega veel 17 kohta. "Viimasel 27 kilomeetrisel katsel läks rehv suhteliselt alguses. Nii puruks oli juba, pidime ära vahetama. Ei kannatanud lõpuni sõita, kuna üle 20 kilomeetri oli minna."
"Eile tuli kaotust, täna tuli stabiilselt juurde," nentis ta finišis. "Kiired läksid oma teed. Neljandat kohta oleks võinud hoida aga kui esikolmikusse ei sõida, ei ole seda õiget fiilingut."
Meistrite karika võidulootused olid juba varem kustunud Tomáš Ondrejl, kelle auto mootorit kimbutasid probleemid juba avapäeval. Kolmandal katsel jättis Slovakkia rallipaar Tomáš Ondrej - Adam Gömöri sõidu pooleli.
Neljast valitsevast N-rühma meistrist ilmselt kõige vähem probleeme oli Dominykas Butvilasel. Leedulane teeniski sõidu lõpuks välja tänavuse meistrite ralli võitja tiitli. "Olen R4 klassi võidu üle üllatunud, kuid veel enam tšempionite karika võitmise üle," ütles ralli üldarvestuses viiendana lõpetanud Butvilas. Rainer Aus jäi nn meistrite võidusõidu arvestuses teiseks ja venelane Grigori Tregubov kolmandaks.
"Suht kurvad lood,"
lausus Siim Plangi pärast siduririkke tõttu katkestamist üheksandal kiiruskatsel, mille eel ta oli üheksandal positsioonil. "Katse lõpus kitsal osal üks hetk kadus lihtsalt vedu tagant ära ja auto enam edasi ei liikunud," ütles ta. "Tegelikult ei olnud ralli vältel kiirus ka see, mis rõõmu oleks teinud. Üheksandal katsel oli hoogu, aga teiste katsetega eriti rahule ei jäänud."
Plangi nentis, et selle hooaja alguses on ebaõnne olnud üsna palju. "Kuuest neli katkestatud," märkis võrulane. Ta andis mõista, et Talsi ralli katkestamine valmistas küll pettumuse, kuid tuju tegi halvaks pigem katkestamine Tallinna rallil, kuna sellega kadus tiitlilootus täitsa ära.
"Eestlaste kaksikvõit Talsi rallil oli tore. Aga ega ma ka tiimikaaslase võidu üle ei oleks kurvastanud," lisas Siim Plangi äsjase võistluse kommentaariks.
Eestlastest ei saanud tulemust Lätis sõidetud rallilt kirja ka Kenneth Sepp - Rein Reinsalu, kes jätsid sõidu pooleli vedrustuse purunemise tõttu kaheksandal lisakatsel, mille võitsid Kõrge - Pints. R2 klassis sõitnud saarlase roolitud Citroeni kimbutasid ralli algul küll elektriprobleemid, kuid avapäevaga oli noormees ise rahul.
Samuti ei finišeerinud rallidebüüdi teinud 55-aastane Grigori Vasilevski, kes lõi selleks sõiduks käed Ain Heiskoneniga. N4 klassis Mitsubishi Lanceriga esmakordselt koos sõitnud venelase ja eestlase sõidutempo oli rahulik, kuid finišist jäi neid piltlikult väljendudes lahutama üks känd. Nimelt sõitsid nad eelviimase katse lõpus vastu kändu, mille tulemusena hakkas jahutusradiaator lekkima ja võistluse jätkamine ei osutunud võimalikuks. Ain Heiskonen lausus, et kuigi neil endil ei õnnestunud lõpuni sõita, on põhjust rõõmu tunda eestlaste kaksikvõidu üle.
Rallit ei lõpetanud teinegi debütant, riialane Haralds Šlegelmilhs. Koos kaardilugeja Artūrs Pumpursiga S2000 klassi Škoda Fabial võistelnud vormelipiloot sõitis teelt välja ralli viimasel kiiruskatsel.
Väga räsitud moega Ford Fiesta R2 tõid aga finišipoodiumile Emīls Blūms - Andris Mālnieks, kes pidasid R2 klassis kümnenda katse lõpuni tõsist duelli võistluspaariga Ralfs Sirmacis - Mâris Kulšs. Võitsid Sirmacis - Kulšs, olles ralli üldises pingereas ühtlasi kiireimad kaherattaveoliste arvestuses.
Klassis A+ saavutasid võidu Raimonds Kisiels - Arnis Ronis, kellele absoluutarvestuses kuulus kaksikvõidu teeninud eestlaste järel kolmas koht.
Rainer Aus - Simo Koskinen platseerusid kokkuvõttes üldarvestuse 23. kohale. Mait Maarend - Mihkel Kapp lõpetasid Talsi ralli absoluutarvestuse 29. kohaga.
Raul Jeets - Andrus Toom tulemust kirja ei saanud. Jeets selgitas: "Neljandal kiiruskatsel kilomeeter enne finišit tuli generaatoririhm maha. Katkestasime. Teisel päeval saime uuesti sõita, kuid Lätis on nii, et kui hiljem jätkad, siis tulemust ei tule."
Talsi ralli 2013 tulemused
1. Ott Tänak - Martin Järveoja (Subaru Impreza) 1:00:53,62
2. Timmu Kõrge - Erki Pints (Mitsubishi Lancer Evo 9) +26,9
3. Raimonds Kisiels - Arnis Ronis (Mitsubishi Lancer WRC) +31,4
4. Mārtiņš Svilis - Ivo Pūķis (Mitsubishi Lancer Evo 8) +1:06,13
5. Dominykas Butvilas - Renatas Vaitkevičius (Mitsubishi Lancer Evo 10) +1:09,56
6. Vytautas Švedas - Žilvinas Sakalauskas (Mitsubishi Lancer Evo 10) +1:15,88
7. Jānis Vorobjovs - Artūrs Žeibe (Mitsubishi Lancer Evo 9) +1:15,91
8. Aivis Egle - Andis Dauga (Mitsubishi Lancer Evo 10) +1:53,4
9. Stanislav Travnikov - Aleksei Kurnossov (Mitsubishi Lancer Evo 9) +2:21,58
10. Jānis Berķis - Edgars Čeporjus (Mitsubishi Lancer Evo 8) +3:27,48
|
|
|
|