Kas MM-sarja uus punktiarvestus teeb rallid põnevamaks? |
|
|
|
|
|
... > Valga: külakross kaugete külaliste osavõtul |
|
Valga: külakross kaugete külaliste osavõtul
|
Loe lisaks |
|
|
Väljend "külakross" ei ole ju iseenesest väga halb iseloomustus. Juhtub sageli, et ilma suurema kisa ja kärata korraldatud üritus õnnestub igati ning õhtul minnakse laiali meeldivate emotsioonidega. Valga autokross tekitas aga vastakaid tundeid.
Võistlejate vähesus ning uimane korraldus pani krossisõbra ohkama - jälle üks aia taha läinud üritus. Huvitavad sõidud ning ootamatu paremusjärjestus, aga ka Eestis toimuvate võistluste kohta vähemalt "kolmega" hinnatav auhinnalaud, aitasid üldmuljet siiski natukene parandada. On hullemaid aegu olnud.
See, et arvukaima masinaklassi GAZ 51/52 starti kogunes Valgas vaid 8 võistlejat, teistesse veelgi vähem, pole muidugi korraldaja süü. Viga on kusagil kaugemal ning kõrgemal ja olukord vajab tõsist analüüsi. Kui muidugi üleüldse Eesti veoautokrossi säilitada tahetakse.
Osavõtjaskond on visalt kuid kindlalt vähenenud ning Valga oli tõsine märk Eesti veoautokrossi "haigusest". On jäänud kaks teed: kas surra vaikselt aga kindlalt nagu lätlased, või olla otsustav ning muuta midagi kardinaalselt.
Hea, et osalema tuli viis külalisvõistlejat, neli lätlast ja juba tuttav Valeri Dronov Venemaalt. Vähem kui oodatud, kuid hea, et niigi läks. Külaliste puudumisel kaotanuks Valga võistlus viimasegi põnevuse, kuigi näiteks Dronov vaevalt et asja põnevamaks muutis - Venemaa GAZ 53-e mees oli meie omadest ikka masendavalt üle.
Aga nüüd võistluse juurde.
Nagu öeldud, jäi konkurents isegi GAZ 51/52 klassis lahjaks. Puudusid mitmed "krossimehed" (kes lakub kodus vanu haavu, kes kolis või kolib GAZ 53-le), "rallikrossimehed" peavad aga Jaanikese oru rada oma masinale liiga raskeks. Polnud ka "pooleteramehi" (Uusmägi, Teder) - ilmselt leidsid nemadki Valga võistluse oma suksule liig raske olevat.
Meistrivõistluste üldliidrid Avo Pilv ja Sigmar Tammemägi olid aga kohal. Ning pakkusid üllatuse - hõredas konkurentsis ei pääsenud kumbki pjedestaalile.
Pilvel oli kratt kallal juba ajatreeningu ajal - kontrollaega ta kirja ei saanudki ning startida tuli viimaselt positsioonilt. Tammemägi võttis sisse seisusekohase positsiooni, olles Aivar Kenderi järel teine. Kender - üldtabelis tagasihoidlik, kuid seda tehniliste viperuste tõttu - käis ringi enesekindlalt, sest Valga etapiks näisid tal mured murtud olevat.
Kahte paremat luurasid hooaja üllatajad Indrek Järvpõld ja Gunnar Orav. Nii noor võruke kui ka staažikas tartlane ei kasuta teadupärast Ligur Motorsis timmitut tehnikat, nemad on oma GAZ-id liikuma saanud omaenese tarkusest. Ning krossiradadel liiguvad need autod võimsalt.
Omad plaanid näisid olevat ka hooaja uustulnukal Kuido Kloorenil.
Nagu esimene sõit näitas, oli Valga taevas Pilve kohal pilvine. Tagareast startimine pole teadupärast meelakkumine ning positsiooni parandamine ei läinud Pilvel sugugi lihtsalt. Viimaks sai ta neljanda-viienda koha pärast pusklevale paarikesele Järvpõld - Orav kõrvale, kuid tegi sõiduvea, riivas valli, siis konkurendi autot ja sõidetud see esimene sõit oli. Võrumaa vanameister katkestas vedrukandurite purunemise tõttu.
Kender võttis esimese sõidu võidu, Tammemägi teine ja Klooren kolmas. Järvpõld atakeeris viimase kurvini Orava rünnakuid ja jäi peale.
Teises sõidus algasid ootamatused. Hea stardi teinud Järvpõld ei kavatsenudki kogenenumaid konkurente mööda lasta ja hoidis kindlalt teist kohta. Liider Kendergi pidi aeg-ajalt peeglisse vahtima, et noor omakülamees ootamatust ei valmistaks.
Kolmas oli Tammemägi, aga mitte kauaks - purunes ventilaator ning mees ei tahtnud mootorit kokku ajada ja jäi seisma. Pilv oli hädas Klooreniga, sest viimane käitus valvsalt ja vanameistrit mööda ei lasknud. Viimaks Pilv siiski üritas ning maandus purunenud roolisüsteemiga raja servas. Valga võistlus lõppes sarja liidrile viimase, kaheksanda kohaga.
"Ei ole minu päev täna, kotermann kiusab," võttis õnnetu mees omaks.
Aga Orav? Järvpõlluga eelmises sõidus kõva lahingu pidanud ja teoreetiliselt liidrite seltsis sõitma pidanud tartlane?
"Teise sõidu poole peal lõi vana häda välja - seljas on valud," seletas Orav hiljem. "Võtsin hoo kõvasti maha, vaatasin, et järgmised mehed mööda ei pääseks. Kahju, väga kahju. Nähes Järvpõllu tänast edenemist pääsenuksin ilmselt pjedestaalile, sest masinad olid meil võrdsed."
Järvpõld oli peale teist sõitu rahu ise ja säras kui päike. "Ei, Liguri juures mu autot tehtud ei ole," ütles ta. "Saab muud moodi kah, kui väga tahta. No natukene on ligurit sees, väntvõll on sealt."
Kolmandaks sõiduks oli Tammemägi taas rivis, Pilv seisis samal ajal kokkupakitult juba kodutee ootel. Kender pääses probleemideta minema ja tema esikohta ei kõigutanud enam miski. Nagu ka Järvpõllu teist positsiooni. Klooren oli juba puhta sõiduga Tammemägist üle ja kui viimane veel korraks boksi pööras oligi Valga etapi üllatuslik paremusjärestus selgunud. Kolme sõidu kokkuvõttes 1. Aivar Kender, 2. Indrek Järvpõld, 3. Kuido Klooren, 4. Gunnar Orav, 5. Sigmar Tammemägi, 6. Priit Tamm, 7. Rünno Niitsalu (kelle esituses pealtvaatajad ka külili GAZ-i nägid), 8. Avo Pilv.
Üldseisus muutus nii palju, et Tammemägi jõudis Pilvele praktiliselt kannale, Orav tõusis kolmandaks ja Kender neljandaks. Võistlust pealt vaadanud viljandlane Aare Teder peab viienda kohaga leppima.
GAZ 53 sõitu ilmestas Venemaa külaline Valeri Dronov. Venelase ülekaal oli masendav - isegi esimeses sõidus, kus külaline sai valestardi eest 10 sekundit trahvi ja poolteist ringi hiljem raja piirdevalli kündis ning sellega hulk aega kaotas, oli ta võit ülekaalukas. Järgnevast kahest sõidust ei maksa tema puhul rääkidagi - kui mees asja tõsiselt võtnuks, teinuks ta meie omadele vist kõigile ringi sisse!
Esimese stardi GAZ 53-l tegi tapalane Mart Kork. Enne võistlust pisut oma masina võimetes ("Võtsin mootori postipuuri pealt ja pole sellega midagi teinud.") kahelnud võidusõitja sekkus kohe konkurentsi. Ajatreeningu teine aeg kuulus Dronovi jäerel selle klassi tänavusele valitsejale Silver Tammemägile, Kork kaotas alla sekundi, Aivar Tedre, Kalju Parker ja Aivari Lepik juba rohkem.
Pärast seda, kui Dronov oli vaatamata seiklustele esimeses stardis oma teed läinud lõid eestlased maha korraliku lahingu. Lõpetati täpselt sellises järjestuses kui eelmises lauses kirjas.
Teises sõidus kaitses Kork end Tedre eest ja ei unustanud samas Tammemägi ründamist. Kuni viienda ringini - siis sai Tapa mehe sõit otsa. "Tundsin juba ring varem, et midagi on jama," seletas ta. "Pöörata oli raske. Enne suurt hüpet keris roolilati täitsa lahti, hea, et rooliga vastu hambaid ei saanud."
Pärast õpetas Tedre: "Miks sa 53 roolikarbiga sõidad? See karp on paras p...fia, pane 51 karp." Tedre juttu võib uskuda - aasta tagasi käis ta hukka mõistetud roolikarbi pärast Varstus pihlaka otsas.
GAZ 53 kolmas sõit ei käinud enam kiiruse, vaid katmise peale. Tammemägi masin auras ("Neli silindrit ainult töötaski."), Tedre pääses Dronovi järel teiseks ja Tammemägi kaitses Parkeri ning Lepiku rünnakuid. Lõppkokkuvõte: 1. Dronov, 2. Tammemägi, 3. Tedre, 4. Parker, 5. Lepik, 6. Kork. Üldliider on Tammemägi Parkeri ja Lepiku ees.
Väikestel veobagidel (GAZ 51 mootoriga) jäi lahing ära. Rudolf Sarve potentsiaalsed ohustajad Andrus Sooniste ja Indrek Viibur jäid tehniliste rikete tõttu rajaserva, lätlane Bruno Leimanis käis koguni tiigis suplemas. Ahti Paavel ja Marek Leegiste praegu veel Sarvele vastu ei saa.
Esimeses sõidus siiski intriigi oli, sest kvalifikatsiooni võitnud Viibur pääses võistlust juhtima ja ega Paavelgi teisel kohal sõitnud Sarvele asu ei andnud. Sooniste katkestas vigase süütesüsteemi tõttu juba stardisirgel, Viibur purunenud kolvi tõttu viiendal ringil.
Päeva kokkuvõte: 1. Sarv, 2. Paavel, 3. Leegiste, 4. Leimanis.
Krokodillide sõit oli tänu kolmele läti külalisele põnev ja atraktiivne, kuid, nagu juba varem teada, samuti osavõjatevaene. Lisaks: meistrivõistluste arvestusest siiski asja ei saa, sest nagu selgus, ei mahu lätlaste krokud meie tehnilistesse tingimustesse.
Lätlaste paremale tehnikale vaatamata tegi tublit sõitu Valgamaa mees Vahur Lilmann, kes esimese stardi lõpetas teisena ja kokkuvõttes kolmandana. Teise eestlase, Andrus Tiidebergi, osaks jäi seekord kogemuste omandamine.
Lätlased lõbustasid publikut aga tiigis käimisega. Kui väikestel bagidel tegi teises sõidus supluse Bruno Leimanis, siis krokodillidel maandus samas tiigis Janis Kozlovskis. Asi on siiski naljast kaugel - ohtlik tiigiäärne rajalõik peaks olema kummidega turvatud. Põlvini vette külili vajunud bagist pole lihtne välja pääseda ja sõitjat varitseb tõsiseltvõetav uppumisoht.
|
|
|
|