Kliki siia Kliki siia
Kas MM-sarja uus punktiarvestus teeb rallid põnevamaks?
Vasta | Tulemus
Saada teade
Partnerid
www.veoautodevaruosad.com
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
rallifotod.eu
 
 
 
Aivar Ojaperv
05. august 2003 19:17
Loe kommentaare (6)
Trüki lehekülg

Krokodillbagid kipuvad meistrivõistlustele

 Loe lisaks
Valga: külakross kaugete külaliste osavõtul

Täpsustus Valgas toimuva autokrossi kohta

Autokrossi etapi toimumiskoht muutus jällegi

Valka planeeritud autokross toimub Varstus

 Foto: Timmu Randmaa
Tänavustel veoautokrossi meistrivõistlustel antakse esmakordselt iseseisvas Eestis välja tšempionitiitel veoautoklassis GAZ 53. Pisut ootamatult võivad võitjate loetellu lisanduda aga ka sama mootoriga varustatud veobagid ehk krokodillid.

Kõigepealt tuleb kummutada üks krossisõprade keelekasutuses agaralt leviv "faktiviga". Nimelt kutsutakse "krokodillideks" kõiki veobagisid sõltumata nende mootorist, aga ala pioneeride lätlaste kinnitusel on õiged "krokodillid" ikka ainult GAZ 53 mootoriga bagid.

Lätlasi tasub sel korral uskuda. Kahe Moskva eksperimentaatori järel (kui keegi nimede järgi kangesti huvi tunneb, siis võin ma need välja otsida) olid nemad kolmandad, kes endises N-Liidus hakkasid veobagisid ehitama. Algselt varustati veoauto agregaatidest ehitatud bagid GAZ 51 mootoriga, kuid õige pea avastati, et veel ägedamat sõitu saab teha GAZ 53 mootoriga bagidel ja selle masinaklassi "leiutajateks" võib lätlasi päris kindlasti lugeda.

Esimesed veobagid erinesid tänapäevastest tublisti: nad olid kõrged ja mootor asus neil sageli juhiistme ees (nagu praegu Andrus Griffelil) või koguni all. Kiired 53-e mootorid aga sellise konstruktsiooni välistasid (masin käinuks väga kergesti kummuli) ja eranditult kõikide "krokodillide" mootorid kolisid juhi taha. Lisaks nuputasid krossimehed välja veel mitu varianti, kuidas auto madalamaks saada - mõni lõikas raami tagumiste vedrukandurite juurest puruks, teine asetas tagasilla koguni raami peale ja tagurpidi jne. Autod hakkasid välimuselt tõepoolest krokodille meenutama ja kui lisada veel suhteliselt suur kiirus, siis oligi hüüdnimel täielik õigus sündida.

Taasiseseisvunud Eesti meistrivõistluste üldjuhendisse kirjutati masinaklass "veoautod GAZ 53" kaks hooaega tagasi. Mullu lisandus sinna ka klass "veobagid GAZ 53", kuid mõlemad vastsündinud virelesid, sõitjaid oli vähe või polnud üldse ja meistritiitlit neis klassides välja ei antud.

Veoautodega sai tänavu kõik selgeks juba Varstus toimunud krossil: kaks etappi oli toimunud, viis meest arvestuse saanud ja seega meistrivõistluste miinimumnõue täidetud. Hooaja lõpuks koguneb veoautodele GAZ 53 starte juba terve kalendri jagu ning sõitjaidki on juurde tulemas.

Üllatusena ilmus Varstus rajale kaks eestlaste juhitud veobagi, millel samuti GAZ 53 mootor. Krokodillid polnud andunud krossisõpradele muidugi uudiseks. Lätlastel klass veel mingil määral elab ja sealsed võidusõitjad käisid mullusel ja tunamullusel hooajal ka Eestis võistlemas, kuid eestlased - Varstus Vahur Lillmann ja Andrus Tiideberg - istusid uue vabariigi ajal esmakordselt krokodilli roolis.

Eelinfo põhjal on 9. augustil Valka Jaanikese rajale tulemas kolm Läti krokodilli-meest. Kui Tiideberg ja Lillmann samuti oma autod rajale toovad, siis on olemas teoreetiline alus meistrivõistluste etapi toimumiseks. Üldjuhend näeb ette, et etapp läheb masinaklassile kirja juhul, kui sellel osaleb vähemalt kolm võistlejat. Meistrivõistluse toimumise tingimuseks on veel, et peab sõidetama vähemalt kaks arvesse minevat etappi ja arvestusliku tulemuse peab hooaja jooksul kirja saama vähemalt viis võistlejat. Kas eestlast või lätlast, sellel pole vahet, sest vastavalt kokkuleppele võivad Eesti autokrossi meistrivõistlustel osaleda ka Läti võistluslitsentsi omavad sportlased.

Nii et sündimas on uus võistlusklass? Kahjuks pole siiski kõik nii lihtne.
"Tänavuste meistrivõistluste üldjuhendis pole kahjuks 53 mootoriga veobagisid sees," selgitas EAL-i veoautokrossi komitee aseesimees Jaan Villak. "Muidugi, kui tõepoolest mehed sõitma tulevad ja huvi on jätkuv, siis võib juhendi ringi teha, selles pole probleemi. Teoreetiliselt saaksid nad oma kaks nõutavat etappi kirja, sest koos Valgaga on kalendris veel kolm sõitu."

Palju sõltub ka lätlastest - kas Valga jääb neile ühekordseks külaskäiguks, või leitakse võimalus osaleda ka järgmistel etappidel. Meie krokodillmehed Tiideberg ja Lillmann võivad küll omavahel mõõtu võtta nagu viimati Varstus, kuid omavaheliste lahingute eest tabelisse kahjuks punkte ei kanta.
Uudiste arhiiv
Artikli juurde
Subaru Forester 2,0 XE
Varasemad ülevaated
26.10.2023
Tootmiskombinaat Vihur (0)
09.10.2023
Saaremaa ralli 2023 (0)
19.09.2023
Lõuna-Eesti rahvaralli 16.09.23 (0)
Viimati lisatud albumid
Viimati uuendatud albumid
18.02.2024 20:21
Vidzemes Talvekarikas 2024 (1)
18.02.2024 07:49
Rahvaralli " Koeru talv 24" (0)
11.02.2024 19:27
Rally Sarma 2024 (1)
05.02.2024 01:29
Otepaa Talveralli 2024 (3)
22.01.2024 10:06
Rally Aluksne 2024 (4)
Vaata foorumiteemasid
 
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia