Kas MM-sarja uus punktiarvestus teeb rallid põnevamaks? |
|
|
|
|
|
Avaleht > Seletame lahti: miks ei ole WRC-autod veel elektrilised? |
|
Seletame lahti: miks ei ole WRC-autod veel elektrilised?
Ralli on juba ligi viiskümmend aastat olnud üks neist autospordialadest, kus selgitatakse välja maailmameistreid ning kus osalevad suured autofirmad. Viimased kümmekond aastat on aga tõsiselt arutletud ralliautode konstruktsiooni kaasajastamise üle.
Praegu saavad WRC-autod oma liikumapaneva jõu sisepõlemismootoris vedelkütust põletades ja nii on see olnud algusaegadest peale. 2022. aastast võetakse kasutusele hübriidajamid, ent sealgi tuleb energia bensiinist. Kuid miks ei võiks WRC-autod olla täiselektrilised?
Arvestades fakti, et enamik autotootjaid on nüüdseks juba konstrueerinud ja tootmisse lasknud oma elektriautod, pole elektriline WRC-auto sugugi enam nii kauge unistus, kui see oli kümme aastat tagasi. Siiski takistab selle elluviimist üks probleem, mis pole kergete killast. Nimelt puuduvad veel sellised akud, mis suudaksid ralliauto jõuallikat toita piisavalt kaua ja küllaldase võimsusega.
Kihlveosõbrad teevad meelsasti panuseid sellistel võidusõitudel, mille eel on favoriidid punktitabeli tipus. Kui hooaja keskel hakkavad parimad sõitjad juba tasapisi selguma, on ka panustamine lihtsam. Tulemuste ennustamine aga piirdub tavaliselt ühe-kahe panuse tegemisega oma lemmikule. Ent on ka muid võimalusi. Milliseid? Vastuse leiate veebilehelt www.nutz.ee/promotions.
Aga räägime siiski põhjustest, miks WRC-autod tänaseni bensiini põletavad.
Liitium-ioonakud, mida kasutatakse näiteks Tesla elektrilistes sõiduautodes, on suhteliselt rasked ja seetõttu on ka elektriautod pisut raskemad, kui võrreldavad bensiini- või diiselmootoriga sõidukid. Elektriautodel on aga see eelis, et neis pruugitakse energia taaskasutust, st pidurdamisel vabaneva energiaga laetakse auto akusid. Samuti on elektrimootoriga kerge saavutada sellist võimsust, mida sõiduauto liigutamiseks vajatakse.
Kuid kui rääkida WRC-autode kiirusest ja selle saavutamiseks vajalikest hobujõududest, siis ükski olemasolev aku nende ülesannetega hakkama ei saa. Kui praeguse tavatehnoloogia põhjal ehitada WRC-auto käitamiseks sobilik aku, võiks see kaaluda umbes sama palju kui praegused ralliautod ise. Ning kujutage ette sellise aku mõõtmeid kuhu seda autos mahutada?
Niisugune kaalulisa muudaks WRC-autod peaaegu liikumisvõimetuks. Kui aga akud nii väikeseks teha, et auto kaal ja mõõtmed oleksid mõistlikud, tuleks igal rallipäeval akusid palju kordi vahetada, sest kiiruskatsete vahel laadimiseks aega ei ole. Lisaks kiiruskatsetele tuleb ralliautodel ju läbida pikki ülesõite, teinekord sadu kilomeetreid.
Aga kui me teame, et ringrajal elektriautodega juba võidu sõidetakse, siis miks mitte ralliradadel? Ringrajal on alati kõik käe-jala juures, saab vajadusel akusid laadida või neid vahetada. On peetud isegi selliseid võistlusi, kus boksipeatuse ajal sõitja vahetab autot. Rallis pole see kuidagi võimalik. Lisaks peavad ralliautod näiteks trampliinidel taluma selliseid katsumusi, millele akud ei pruugi vastu pidada.
Siiski on veel üks põhjus, miks WRC-autosid elektritoitele üle ei viida. Kujutage ette, kui ralli oleks nii vaikne, nagu seisaksite keset ürgmetsa. Mootorite huilgamine ja möirgamine on alati olnud autospordi lahutamatu osa. Samuti kuulub bensiini ja õli põlemise lõhn selle spordiala juurde. Just seepärast on ka paljud kütusefirmad heldelt rallimeeskondi ja sõitjaid toetanud.
Muidugi võiks ehitada sellised suhteliselt kerged ja väikesed ralliautod, mis suudavad ainult lühikesi vahemaid läbida ja vastavalt sellele tuleks siis lühendada ka kiiruskatsete ja tervete rallide pikkusi. Loomulikult oleksid sellised autod keskkonnasõbralikumad, aga ka aeglasemad ning ei saaks enam kanda WRC nime. Pigem võiks siis sobida näiteks nimetus ERV Electric Rally Vehicle.
|
|
|
|