Kliki siia Kliki siia
Kas pooldad monorehvi nõuet Eesti autoralli meistrisarjas?
Vasta | Tulemus
Saada teade
Partnerid
www.veoautodevaruosad.com
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
rallifotod.eu
 
 
 
Rando Aav
31. oktoober 2025 17:47
Loe kommentaare (1)
Trüki lehekülg
Rando Reiska alias Lambandaz. Foto: Erakogu

Muusikust võidusõitjaks: Lambandaz läheb krosskardiga unistust täitma

Kui tänavune meister Lucas Orav uuel hooajal krosskartide rallisprindi meistrivõistlustel kaasa ei tee, siis uustulnukana plaanib sprindisarjas end proovile panna muusikuna tuntust kogunud Lambandaz (kodanikunimega Rando Reiska), kes varem on tegelenud nii poksimise kui ka jalgpalliga.

"Müüsin maja maha, et osta krosskart. Mul on reaalne ja suur huvi tegeleda mootorispordiga. Tahaksin sõita kaasa krosskartide sprindi meistrivõistlused ja anda endast seal maksimumi! See saab olema põnev väljakutse," ütleb Rando Reiska. "Kõik sai alguse simulaatori tagant, kuid nüüd on tõsine soov tõestada, et saab ka päriselt kiirelt sõita. Kui krosskardi avastasin, hakkas see mulle oma kiiruse pärast meeldima. Nende aparaatide kiirus on ka meeletu! Käivad 2,5 sekundiga sajani. Näiteks 2018. aasta Elva linnakatsel olid krosskardid kiiremad, kui WRC-autod," räägib ta. Võimsamad krosskardid on varustatud 750 või 850 kuupsentimeetrise neljasilindrilise mootoriga, millel on ca 150 hobujõudu. Kiirendavad sellised aparaadid nullist sajani kahe-kolme sekundiga ning tippkiirus võib ulatuda ligemale 200 km/h.

Kodumaisel muusikamaastikul kanda kinnitanud Lambandaz on avalikkusele enda loodud heliloomingut pakkunud alates 2018. aasta märtsist. "Muusikaga olen viimased kaheksa aastat igapäevaselt väga lähedalt seotud," jätkab 27-aastane Raplamaa mees, kes noorena saanud täiendavat haridust muusikakoolist ja klaveriga kontsertigi andnud.

Tänasel päeval kuulub Rando Reiska loomingu sekka suuremas osas uuekooli räpp-popmuusika. Lambandaz või Bandaz end ise üheselt räppariks või hiphoppariks ei pea, pigem on ta enda sõnul muusik. "Ma ei oska ennast niimoodi liigitada. Teen lihtsalt muusikat ja see on minu jaoks ülioluline osa elust. Võiks lausa öelda privileeg, et saan oma mõtteid sellisel moel üksipulgi lahti mõtestada ja teistele kuulamiseks välja panna. Mul on au seda teha ja austan väga neid, kes sellest lugu peavad," ütleb ta. "Kui mõelda niipidi, et milliseid enda lugusid olen kõige rohkem kuulanud või milliste lugude tegemise protsessi kõige enam nautinud, siis need on sügavama tähenduse ja mõttega lood. Nendes on tükike hinge sees."

Lambandaze lugudest üks ägedamaid on kolme aasta eest valminud "Sooda", millele on loodud kaasahaarav video.



"See laul on saanud inspiratsiooni suuresti minust endast;" sõnab autor ja lisab, "sai mõtted korra loo ja video näol üles võetud. Video on minu enda organiseeritud. Palju aitas mind ka mu DJ. Selle video tegemine oli pikk ja aeganõudev protsess. Kõik oli enda mõeldud. Videos tegid kaasa mõned Kättemaksukontori näitlejad, kes olid kohe ideega nõus. Kontakti sain otse neile kirjutades ja võte sai tehtud näitlejatega nende enda võtete vahel. Mul oli muidugi abilisi, oli väike tiim, kes aitas. Kõik toimis väga professionaalselt."

Videomaterjali saab Rando Reiska sõnul tulema ka tema uuelt huvialalt, krosskartide rallisprindist. "Plaan on lasta see teekond üles filmida alates trennidest ja telgitagustest kuni võistlusteni välja. Sooviks video vahendusel anda üsna detailse ülevaate võistluspäevast. Praegu on veidi materjali üles võetud treeningutelt. Olen teinud kardiga kolm trenni. Kõik treeningud on selliseid poolikud olnud, suures osas isegi veerandlikud. Küll kadusid pidurid ära ja lõpuks jooksis mootor kokku. Sellised "pisiasjad" on proovisõitusid seganud," räägib ta. "Praegu on mootor laiali. Ja palju jama olnud sellega. Plaanisin 2. novembril Raassillas debüüdi teha. Aga ei saa korda selleks ajaks. Seadistuse kohapealt mõned "agad" kahjuks on, kui tahta konkurentsi ka pakkuda."

2026. aastal saavad krosskartide rallisprindi meistrivõistlused plaanide kohaselt alguse talvel Eestis. Või kevadel Lätis. Või ikkagi Eestis. Krosskartide rallisprindi meistrisarja korraldava ettevõtte esindaja Tiina Kelement lausub, et uue hooaja alguse kohta paikapidavat infot veel välja hõigata veel ei saa: "Esimese etapi asukoht on alles selgumisel."

Rando Reiska ütleb, et tal on suur tahtmine tuleval aastal krosskardi rallisprindi Eesti meistrivõistlustel kaasa sõita, et näha, kui kaugele on võimalik jõuda baasteadmistega. Ambitsioonid on suured, nagu ka võidujanu. Nii sai hiljaaegu Rando Reiskast 750 kuupsentimeetrise mootoritöömahuga Semog Bravo omanik. Sama krosskardiga on mõned aastad tagasi võistelnud Gven Hallop.

Puidutisleriks õppinud mees räägib, et hakkas endale 2024. aasta suve lõpul ehitama väikest majakest, kus saaks vajadusel sees elada ja mida kannataks kasutada töö-ruumina. "Soovisin, et oleks koht, kus kirjutada ja salvestada muusikat. Viimane idee läkski käiku ja sellest sai mõnus kodune stuudioke."


Foto: erakogu

Pisikeses majakeses leidis peagi koha ka simulaator võidusõidu mängude mängimiseks. "Seal kogu see võidu sõitmise idee tegelikult võimendust saigi," sõnab ta. "Pean tõdema, et eriline mängur ma siiski ei ole. Vahelduva eduga olen võistelnud. Olen proovinud simulaatoriga arendada endas edasi neid külgi, mis võivad päris võidusõidus kasuks tulla. Olen kätt proovinud erinevates mängudes, mitmesugustes oludes ja erinevatega sõidukitega. WRC kõige uuemas versioonis on mul Portugalis Barbosa rajal enda seadistatud Rally1 autoga sõidetud maailma edetabelis kaheteistkümnes aeg. Lätis Kalvenes Rally1 autoga aeg saja parema hulgas ja Rally2 autoga TOP viiekümne sees."


Foto: erakogu

"Päris võidu sõitmise mõttega olen juba nii kaua flirtinud, et sel aastal tegin otsuse ära. Kaua võib unistada ja lihtsalt mõelda, et võiks proovida," ütleb Reiska. Ta märgib, et esimese kogemuse saamiseks oli plaan suunduda rahvarallisse, autogi sai selleks soetatud. "Kogemuse ja tunde saamise pärast mõtlesin esiotsa proovida rahvarallit. Aga see toorik ehk tavaseades BMW E46 Compact, mis ma ostsin, lagunes juba proovisõitudel nii ära, et ühegi võistluse starti ei jõudnudki. Nagu välk selgest taevast, tuli mu teele krosskart. Ja sellest ei saanud ma üle ega ümber. Kuna need aparaadid ei ole sugugi odavad, tuli teha hulk ohverdusi, et see teekond ette võtta ja krosskart osta. Müüsin enda kätega ehitatud minimaja maha. Väga kibe tunne kurgus, sest suur võimalus on selle kõigega lihtsalt ebaõnnestuda, aga ma ei saanud seekord väljakutset vastu võtmata jätta. Seega on mu plaan järgmisel aastal osaleda krosskartide rallisprindi meistrivõistlustel, kui leian mõne toetaja, kellele see teekond huvi võiks pakkuda. Minimaja eest saadud raha eest soetasin krosskardi ja haagise ning osa summast kulus võistlusmasina korda tegemisele. Olen avatud igasugustele koostöö pakkumistele. Loodan, et näeme rajal ning nii mõnigi mu muusika kuulaja ja kontserdi külastaja tuleb ka ehk raja äärde kaasa elama."


Foto: erakogu

"Mul on nüüd see vanem krosskart, ühe õõtsaga variant. On olnud väga palju tegemist, et see sõidukonditsiooni saada," tunnistab Rando Reiska. "Millegi pärast on mul veres kõike proovida ja katsetada;" jätkab ta. "Eks tatina põllul saanud paarutada küll ja arvatud, et minust võiks saada rallisõitja. Reaalsus on tegelikult see, et päriselt on autospordiga ikkagi kokkupuuteid vähe. Ega ma ei olegi täiesti kindel, kas see värk mulle lõpuni sobib, kuna kaotada ma väga hästi ei oska. Samas ma tean, et uljaspead, kes kaotada ei mõista, kaua selle ala peal ei kesta. Aga loodan leida kuldse kesktee ja mõistusega asja võtta. Kogu asja idee on enda proovile panek. Mulle meeldib pinge, mida võistlemine pakub!"

"Miks minu sõitu järgmisel aastal vaatama tulla? Sellepärast, et ma ei kavatse end kusagil tagasi hoida," ütleb Rando Reiska. "Rallikogemust mul ei ole, aga minu eesmärk on tulla ja teha. Eks näis, kuidas see välja kukub."

Tänavusel hooajal osales rallisprindi meistrisarjas Crosskart Xtreme klassis kokku 40 võistlejat. Üsna pingelises lahingus tiitlivõidule osutus parimaks Lucas Orav.


Lucas Orav Kehala etapil. Foto: crosskart.ee

"Mulle meeldisid kõik rajad, kuigi Kehala sobis kõige enam - seal võitsin ka. Metsas mulle meeldib sõita. Kõrvemaal läks tee rööpasse ja auklikuks ning seal muutus olukord lõpuks ohtlikuks. Mul tuli ühel veljel tükk välja, rehv läks tühjaks ja sõitsin viimases voorus kolme rattaga. Tiitlivõit oli kaalul."

Kõrvemaal toimunud võistlust jälgis raja veerest ka Rando Reiska. "Tundus lahe rada," kommenteerib debüüti kavandav mees, kes seni ise vaid Rapla kardirajal ning Laitse rallipargis harjutamas käinud.

Rando Reiska poleks sugugi ainus muusik, kes meeleldi krosskardi rooli keeraks. Tänavu tegi oma debüüdi FenixBet Crosskart rallisprindi Eesti meistrivõistlustel Saaremaalt pärit 30-aastane lauljanna Grete Paia, keda treeningutel juhendas Martin Järveoja. Rando Reiskal nii kõva tasemega treenerit selja taga ei ole, kuid õpetussõnu on uustulnukale valmis jagama tänavune sprindimeister Lucas Orav.


Grete Paia Paides võistlemas. Foto: Rando Aav

Lucas Orav, kes uuel hooajal suure tõenäosusega ise rajale ei tule, annab alustavale krosskardisõitjale mõned näpunäited. "Mind aitas raja tundmaõppimine. Eelneval päeval kell 20 avaldatakse raja video. Seda vaatad, kuni rada on täiesti peas. Siis vaatad uuesti ja paned enda jaoks olulisemad punktid kirja, kus pidurdada, kus suur kivi või puu. Väga olulised on aeglased kurvid, sest kiiretes kurvides hoiad nagunii peal. Mina Youtubest rada vaadates panen selle kaks korda kiiremini käima ja vaatan keskmiselt kümme korda."

Lucas Orav teab, milles peitub võidu võti. "Enesekindluses," kostab ta kindlalt. "Olen rääkinud konkurentidega, miks teie nii kiired ei ole, kuigi tehnika seda võimaldaks? Kardavad," sõnab tänavune Eesti meister. "Kiiresti sõitmist saab õppida ennast usaldades ja trenni tehes. Tähtis on tunnetada autot ja ennast usaldada."

Rando Reiska on värskele sprindimeistrile nõuande eest tänulik. "Kui radadest rääkida, siis mul on täna keeruline seda õelda, kui palju jääks reaalselt meelde. Või kui palju ei jääks ja kui palju see segaks. Aga kuna simulaatori pealt on siiski mingi põhi all, täiesti lootusetu seis ei tohiks olla. Võistlemine päris rajal saab mu jaoks olema 101-protsendiliselt mugavustsoonist välja minek. See enda proovile panek saab olema raske katsumus."

Lisaks enda usaldamisele peab Reiska mõtlema ka sellele, kuidas krosskarti võistlusteks ette valmistada. "Ilma õige seadistuseta on sellega väga keeruline toime tulla. Õnneks ma väga süvitsi vist minema ei pea esimesel aastal, asfaldil saab olema üks seadistus ja kruusal teine."

Kahekordse CrossCar klassi rallikrossi Eesti meistri Tamo Toodo hinnangul on sprindisarjas osalemine algajale sobiv valik, iseäranis neile, keda paelub pigem rallisõit: "Sprindis tuleb krosskarti seadistada oluliselt vähem kui krossis. Rallisprint ja rallikross on kaks eri asja. Sprindil osalemiseks tõstad üles ja leiad keskmise seade."
Artikli juurde
31.10.2025
Muusikust võidusõitjaks: Lambandaz läheb krosskardiga unistust täitma
Artikli juurde
27.10.2025
Romet Jürgenson ja Siim Oja teisel kohal
Artikli juurde
31.10.2025
Aastagala toimub 17. jaanuaril Tallinnas
Uudiste arhiiv
Artikli juurde
Subaru Forester 2,0 XE
Varasemad ülevaated
03.09.2025
Kehala rallikross 30.08.2025 (0)
29.08.2025
Paide ralli 2025 (0)
27.07.2025
Piiroja rallikross 2025 (0)
Viimati lisatud albumid
Viimati uuendatud albumid
13.10.2025 18:23
Saaremaa Rally 2026 (1)
29.09.2025 15:32
Kulbilohu rallikross 2025 (0)
23.09.2025 01:08
Rally Cēsis 2025 (0)
05.09.2025 01:00
Humus Paide Rally 2025 (1)
03.09.2025 13:06
Jääraja rehvid (0)
Vaata foorumiteemasid
 
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia