Mind on pikemat aega huvitanud kaardilugejate tegevus. Kahjuks ei ole sellekohast infot kuskilt kätte saanud. Tuttavaid rallimehi ka ei ole. Äkki mõni kaardilugeja on nõus avama saladuskatet oma tegevusest.
Mõned esmased küsimused:
1. Kuidas toimub rajalegendi koostamine ? 2. Mida sisaldab rajalegend ja milliseid tingmärke kasutatakse ? 3. Kuidas toimub kaardilugeja ja sõitja vaheline suhtlus sõidu ajal ? ( sidevahendid jne ) 4. Millised on kaardilugeja lisaülesanded ?
( Äkki keegi teab mingeid linke või viiteid kaardilugejate töömaile. )
4 käiguga .. ( 140-150 kmh) paremale kurv , kurv ise on positiivne sissepoolse kallakuga lõigata. ::: 150 m jäänud järgmise kurvini milleks on 2 käik (60 - 70 Km/h ) vasakule negatiivne, kallak väljapoole, ML .. _ mitte lõigata. Sees on kas kivi, känd, kraav .. ( reeglina kraave ikka lõigatakse mingilmääral.) 5 käik paremale lõika kohe positiivne vasak ..
Ja nii edasi .. on olemas ka pinnase märke .. kui kruus läheb asfaldiks ja vastupidi .. muda , kivine, libe . oht . hüppe jne .. :) jube palju on tegeld mida kirjutada
Noortele rallihuvilistele nagu teemalgataja arvatavasti on, tahaks veel öelda, et kaardilugeja töö ei piirne ainult kiiruslegendi ettelugemisega. Kaardilugeja vastutab kogu ralli vältel selle eest, et auto oleks alati õiges kohas ja õigel ajal. Piloodi asi on autot juhtida ja tema ei pea teadma, millal on õige aeg AKP-sse siseneda või millist trassi mööda tuleb katselt katsele sõita. Kui vaadata noorterallisid või Koolisügist, siis ikka roppu moodi pannakse aegade arvutamisega mööda. Sellest võib järeldada, et kaardilugeja pole hästi aru saanud, milleks ta seal kõrvalistmel istub. Samuti peab kaardilugeja jälgima, et kohtunikud ajakaardile õigeid katseaegu märgivad (vahest ikka juhtub, et kohtunik ei oska hästi kümne piires liita-lahutada), peab vajadusel pilooti natuke maapeale tagasi tooma või teda hoopis julgustama jne, jne. Ühesõnaga kiiruslegendi kirjutamine ja selle ettelugemine on ainult pool kaardilugeja tööst.
Kusjuures üks asi on tähelepanuväärne. Mina kirjutan rada näiteks läppariga ja üli hea tuleb pole mingit ümber kirjutamist või sodimist lased pärast pulgale ja prindid välja väga mugav ja pärast igat katset (kui see just ei kordu ) viskad legendi minema. Ainuke töö mida pärast teha on punase markeriga ohtlikud kohad ära märkida.Ei saagi aru miks keegi teine seda ei kasuta
Legendile mõeldes unustasin, et üks ütlemata tähtis dokument on ka võistlusjuhend, mis tuleb kindlasti sügavuti läbi töötada, sest seal on kirjas kõik võistluse korraldust puudutav info. Alates võistlustrassi pikkusest lõpetades rikkumiste eest määratavate trahvidega. Ühesõnaga hästi oluline dokument.
Oli siin küsimus rajadokumentide osas. Rajadokumendid on põhiliselt legend ja siis ka bülletäänid, kus on kirjas mõningad muudatused ja parandused nii legendis kui rallijuhendis, kui neid on tehtud. Legend on raamat, kus on täpselt kirjas marsruut, mida mööda peab ralliauto kogu ralli kestel sõitma ja ka ajatabel. Ehk siis kogu tee alates servicepargist kuni parc fermeni, kaasa arvatud kiiruskatsed. Sellest marsruudist kõrvale kalduda ei ole lubatud (sõita näiteks ühelt kiiruskatselt teiseni mingit teist teed mööda), kuna ühe kiiruskatse ajakontrollpunktist (AKP) teise kiiruskatse AKP-ni sõitmiseks on ette nähtud konkreetne aeg. WRC-s kontrollitakse selle nõude täitmist autole paigaldatud GPS seadme abil. Kui sa jõuad AKP-sse varem või hiljem, saad ajatrahvi. See, mille järgi sõidetakse kiiruskatseid, on piloodi ja kaardilugeja poolt koostatud kiiruslegend ja seda põhimõtteliselt rajadokumentatsiooni hulka ei loeta, kuna pole ametlik dokument ja selle alusel ei saa esitada mingeid proteste jms.
kaardilugemine
Autor: wireless
16.06.2009 17:14
Minu teada on nii, 3 tutvumist, vahel ka 2: 1. kord - piloot loeb ette legendi ja kaardilugeja märgib üles. 2. kord - kaardilugeja loeb ette legendi ja piloot teeb parandavaid märkusi ja selle järgi korrigeeritakse( kui on 2 tutvumist, siis on see 2 tutvumine eriti tähtis ) 3. kord - kaardilugeja loeb ette legendi ja kontrollitakse viimaseid vigu. Sageli on see rohkem läbisõitmine kogenenud rallipaaridel. :)
Tegelikult ei koosta legendi mitte kaardilugeja vaid piloot. Vähemalt meil oli sõites nii. Rajaga tutvudes loeb piloot legendi ette, mille paned kirja nii nagu oskad. Pärast loed selle talle samamoodi ette. Siit tulebki erinevate sümbolite kasutus, kes kuidas suudab legendi kiiresti kirja panna ja pärast uuesti kiiresti ette lugeda. Võiks ka lihtsalt "raamatut kirjutada", kuid sümbolite süsteem ongi selleks, et kirjutada ei jõua, veelvähem jõuab peenes kirjas teksti hüppavas autos välja lugeda.
Aga legend on ikka piloodi jaoks ja pead seda lugema nii nagu tema seda soovib, kuidas selle kirja paned, on täiesti kinni ainult sinus, peaasi, et ise aru saad, mida oled kirja pannud.
Seda saab jälle kahte moodi teha, oleneb sellest, kumb sulle endale paremini istub. 1) Piloot võib selle määrata oma silma järgi, et kuidas talle tundub. 2) Kaardilugeja või piloot toksib koguaeg sõrmega trippi nulli, et saada täpseid andmeid.
Lisaks tahaks veel seda mainida, et legendi koostamine on VÄGA personaalne asi, igal inimesel on legend erinev. Kui jälgida netist kasvõi kellegi onboard videoid, ei pruugi sa legendiga sammu pidada, mis siis, et legend peaks teoreetiliselt olema samasugune nagu sinul. Kui sa hakkad legendi koostama, muutub see sul aja jooksul märgatavalt, sest alguses igal rallil on midagi uut mida sa varem pole pidand kirjutama. Põhiline on see, et legend jäeks sinu enda jaoks kergesti mõistetavaks. Alguses ei tasu hakata kohe mingit ulmeliselt keerulist legendi tegema, sest see võib sinu enda jaoks halvasti lõppeda.
kurvini jäänud tee.
Autor: Subaru1
16.06.2009 12:50
tahksin veel teada seda, et kuidas legendi koostades kurvini jõudmis tee ära mõõdate nagu 80 P3 jätk 2 üheks Teeltmaha (tähendab) 80meetrit... kuidas te teada saate et just 80 meetrit või võtate selle umbes.
äitähh
Autor: Subaru1
16.06.2009 12:43
See oligi mul üks suurimaid muresid.muidu teistest asjadest sain nagu aru aga just need plussid ja miinused aga nüüd sain korralikult aru sellest ka ÄITÄHH
meile tähendab 4+, et kurv on kellaosuti suunas 4 ja natuke peale (4,5); täisnurgast rohkem, aga päris nii maha ei pea hoogu võtma kui tagasipöördes. Aga just nii ongi, et erinevad kaardilugejad kasutavad erinevaid märke/numbreid/tähti erinevas kontekstis ja tähenduses. Mõned kasutavad + ja - hoopis selles tähenduses, kas kurv on positiivse või negatiivse kaldega.
kas kell või käik.
Autor: mitsu
15.06.2009 20:31
P4+ on paremkurv,mille raadius suureneb pidevalt s.o avaneb sirgemaks ja saab gaasi juurde lisama hakata.Miinus on vastupidine tegevus s.o,et raadius väheneb.Selline kurv on kaval kuna vale kiirusega sisse minnes võib end võpsikust või põllult leida.
Legend
Autor: Subaru1
15.06.2009 19:22
tere.Mina tahaks teada selle kaartilugemise kohta seda, et mida tähendab lehendis parem 4 pluss pikalt või parem 4 miinus. tähendab mida tähendavad need ++ ja --. või yltse + või -
legend
Autor: kristo864
14.09.2003 13:45
ega mina ka oma vfts iga TRENNIS aeglaselt ei sõida. sõna peaks olema võistlustrassiga tutvumine.
Mida sisaldab see pakett, mida nimetatakse rajadokumentideks ?
kirjutamine
Autor: kristo864
09.09.2003 15:23
nagu ma ka ennem ütlesin kirjutatakse legende väga erinevalt , ja käikude järgi kirjutatakse eestis ikka küll näiteks: Madis Mägi - Priit Kõrgesaar kirjutavad käikude järgi.
küsimus??
Autor: kristo864
08.09.2003 22:47
mina ise ei ole ühtegi kiiruslegendi kirja saanud tõesti , aga nii palju kui mina seda õppind olen siis see niimodi on . Sellega seoses tekib mul üks küsimus kuidas lambasass paneb kirja sellise asja lühemalt : 70meetrit, aeglane kurv , esimene või teine käik keerab 90kraadi,kitsas! ei tohi libiseda , Kui seda lugeda kas siis ei saa lõik otsa ?? sellel juhul on vahemaa veelgi väiksem?