Kas MM-sarja uus punktiarvestus teeb rallid põnevamaks? |
|
|
|
|
|
Nädalavahetusel toimub kümnes Viru autoralli
|
Loe lisaks |
|
|
Viru autoralli tähistab tänavu väikest juubelit - pärast taasiseseisvumist koguneb rallikaravan Virumaale kümnendat korda. Esimene Viru ralli toimus 2003. aastal, kuid ralli ise toimub kümnendat korda, sest 2010. aastal tõmbasid korraldajad pisut hinge.
Läbi ajaloo on Viru rallil olnud vaid kaks peakorraldajat esimesel kaheksal korral juhatas vägesid Märt Otsa korraldusmeeskond, mullu võtsid asjaajamise üle noored mehed MTÜ-st Kehala. Kui mullu palkas noor korraldustiim veel võistluste direktori n-ö mere tagant ehk ralli direktor oli saarlane Toomas Sepp, siis nüüd aetakse asju juba täielikult ise - Viru ralli direktor on Madis Halling. Noor, kuid kogemustega tegija ta on Georg Grossile ja ka mitmele teisele mehele korduvalt kaarti lugenud ning toetustiimi kuulunud kõik need aastad, mil läänevirulane on rallit sõitnud.
Viru ralli on leidnud kindla koha Eesti autospordikalendris, ja nagu juba korduvalt mainitud, toimub tänavu kümnendat korda. Kõik kümme rallit on kuulunud ka Eesti meistrivõistluste arvestusse.
Viru ralli on "täiesti teistmoodi" ralli, kui kasutada võistlejate endi väljendust. Tõepoolest midagi sarnast Eestis ei toimu. Miks, sellele tuleb selgitust otsida ajaloost, täpsemalt nõukogude ajast. Nimelt oli siinne teedevalitsus üks Eesti ENSV tublimaid ja jõudis juba 80-ndatel kõik riigimaanteed katta asfaldiga. Sestap on Lääne-Virumaalt võimatu leida riigiteid, mil pole mustkatet, ja kui autojuhtidele see kindlasti meeldib, siis rallikorraldajaid paneb selline tõsiasi kukalt kratsima. Aga Viru veri teatavasti ei värise ja võistlusi korraldatakse ikka.
Lisaks riigiteedele on olemas veel valla- ja asutuste haldusalas olevad teed. Ning nendel siis Virumaal kihutataksegi. Aga ka kitsaste metsateede ressurss on piiratud, kui kantseliitlikult väljenduda, ning osa rallist peab sõitma seepärast asfaldil. Tänavuse Viru ralli kiiruskatsetest kulgeb nimetatud teekattel üle 30 protsendi kordades pikemalt kui ühelgi teisel Eesti rallil. Mis tähendab, et võistlejad satuvad ühest äärmusest teise.
Just sagedased tempomuutused on need, mis tapavad, ütlevad rallisõitjad ise. Miks näiteks on Soome MM-rallil kasutatav Ouninpohja kiiruskatse vaat et maailma kuulsaim ikka tempomuutuste pärast. Seal ei käida küll asfaldil, kuid sarnaselt Viru rallile keeratakse kitsalt metsateelt laiale kruusaribale, siis jälle metsa tagasi jne.
Kogu selle jutu kinnituseks olgu lisatud, et tänavuse Viru ralli proloog ehk avapäeva kõik neli karusell-süsteemis sõidetavat kiiruskatset toimuvad asfaldil. Kõigepealt sõidetakse kaks korda Karkuse katsel ja siis kahel korral Rakvere linnakatsel. Esimesele katsele stardib esimene auto kell 17.18 ja esimesele linnakatsele jõuab esimene auto kell 19.03.
Rakvere linnakatsel saab näha kahte VIP-autot. Esimene neist on Ford Fiesta R2, mille roolis on Eesti Autospordi Liidu juhatuse liige Oleg Gross, kelle kaardilugejaks on Virumaal autode müügiga tegeleva ettevõtte omanik ja kauaegne Viru rallide toetaja Tõnu Paju. Teist VIP-autot roolib mitmekordne krossimeister Sten Oja. Rakvere linnakatsel on Rakvere linnuse juures spetsiaalselt ralliks ehitatud trampliin.
Laupäeval, 6. juulil on Grossi Toidukaubad Viru ralli südameks Kehala ring, mida läbitakse erinevate kiiruskatsete jooksul kolm korda. Viru ralli ja Kehala autospordikompleksi vahele saab tõmmata võrdusmärgi, ilma igasuguse liialduseta. Kui poleks Kehala kompleksi, siis ilmselt poleks ka rallit, sest ligemale veerand katsekilomeetritest jääb rataste alla just nimetatud Mekas.
Kui tavaliselt sisaldavad eeskätt pealtvaatajatele mõeldud kompleksid üht paarisrada ja võib olla ka mõnd trampliini, siis Kehalas olid need kaks alles asja alguseks. Pidevalt juurde ehitades on MTÜ Kehala viinud kompleksi tänaseks sellisele tasemele, et pealtvaataja näeb ühe koha peal seistes umbes viit kilomeetrit rada ja vähemalt nelja kihutavat ralliautot.
Tänavusel Viru rallil läbib Kehalat kolm kiiruskatset. Korraldajate kinnitusel "tühja auku" praktiliselt ei jää kui katkestajaid väga palju pole, ulatub kahe esimese kiiruskatse vahele jääv paus kõigest veerand tunnini. Selle aja saab sisustada söögi-joogitelgis või siis sõpradega vesteldes.
Esialgsetel andmetel asub reedel Rakvere kesklinnast starti 62 võistluspaari. Esimese stardinumbri all lähevad rajale Georg Gross ja Raigo Mõlder, kelle sõiduvahendiks Ford Focus RS WRC 08. Nende järel stardivad Ott Tänak - Martin Järveoja N4 klassi Subaru Imprezal. Laupäeva õhtul kella kuueks on selge, kellele annab Grossi Toidukaubad Viru ralli võidukarika Eesti Autospordi Liidu president Ari Vatanen.
Grossi Toidukaubad Viru ralli sõidetakse Lääne- ja Ida-Virumaa teedel. Kokku läbitakse kahe päeva jooksul 11 kiiruskatset kogupikkusega 109,85 kilomeetrit. Tegu on Eesti autoralli meistrivõistluste ja karikavõistluste etapiga.
|
|
|
|