Kas MM-sarja uus punktiarvestus teeb rallid põnevamaks? |
|
|
|
|
|
... > Ott Tänak: natuke kripeldab, et MM-sarja ära ei võitnud |
|
Ott Tänak: natuke kripeldab, et MM-sarja ära ei võitnud
Kärla aleviku servas asuvatest garaažidest on ühel suur punane uks. Nagu näitaks teed, et siin on see õige koht. Tõepoolest, seda ta ongi. Oti ralliklubi diivanil istub Ott ise. Ütleb oma tagasihoidlikul moel vaikselt tere ja läheb kuskile taharuumi vaatama, kuidas garaažis mühisevat soojuspumpa intervjuu ajaks natuke vaiksemaks keerata.
Kuidas lõppev aasta möödus?
Läks hästi, ma arvan. Võib-olla natuke jääb kripeldama, et MM-sarja ära ei võitnud. Eks muidugi oodati, et oleksin pidanud võitma. Ise aasta algul sellesse nii väga ei uskunud. Läks siiski nii, et võimalus oli.
Oli maailmameistritiitlist ilma jäämine sinu jaoks suur pettumus?
Ei. Mitte väga. Lõppude lõpuks ei muutnud see minu jaoks eriti palju. Mul on veel aega edasi minna. Sain oma järgmise sammu ära teha. Uuel aastal saan WRC-ga sõita. Aga kindlasti oleks see meeskonna jaoks hea müügiargument olnud, kui oled maailmameister.
Mis siis ikkagi puudu jäi?
Ma ei tea, mis seal puudu jäi. Punkte jäi puudu (muigab).
Pärast kolmanda kohaga lõppenud Soome rallit kanti sind meedias MM-tiitli püüdjana juba maha. Ometi suutsid sa tagasi tulla ja heitluse väga põnevaks muuta.
Otseselt sellist kohta, kus me oleks puhtalt sõiduga kaotanud, sel aastal ei olnud. Kui me puhta sõiduga lõpetasime, siis ka võitsime.
Soomes oli meil kindlasti väga okei võidusõit, seal ma tegin ise vea ja kaotasime seetõttu kolm minutit. Soomlaste juures võidu sõita ei ole kunagi lihtne. On väga üksikud sõitjad, kes on suutnud Soomes võita.
Eks rohkem muutis seisu see, et Kreekas saime nulli ja Mehhikos kaotasime kindlasti mingeid punkte. Sealt tuli see põhiline kaotus, aasta lõpp oli okei.
Sõitsid SWRC-klassis esimest aastat. Kas oldi üllatunud, et tulid ja hakkasid võitma?
Ma ei tea. Kui sõitsime Pirelli programmi, seal saime ka päris mitu võitu. Kruusal olime juba Pirelli ajal alati poodiumikoha küsijad ja võitsime paar etappi. Aga ma arvan ikkagi, et natuke oli meie tempo juba enne hooaega teada.
Uue aasta plaanidest sa vist eriti rääkida ei saa?
Astume sammu edasi. Esimene MM-etapp on jaanuari keskel Monte Carlo ralli ja seal osaleme Ford Fiesta WRC-autol. Pärast seda vaatame edasi. Katsume elada päev korraga.
Oled arvatavasti kõige enam meedia ja avalikkuse pilgu all olev saarlane. Igast sinu sõnast tehakse lugu, igast sinu sammust tehakse lugu. Lugu tehakse ka siis, kui sa ei ütle või ei astu. Lihtsalt spekuleeritakse. Kuidas sa ise ennast tunned, kui pidev avalikkuse pilk on peal?
Viimasel ajal on seda juttu liiga palju olnud jah. Tegusid nagu üldse pole, aga jutt ei lõpe. Spekuleeritakse palju. Niikaua kui endal ei ole asjad lõpuni selged, ei ole mõtet ka mingeid oletusi välja öelda. Need tavaliselt sisse ei too.
Pidev tähelepanu väsitab?
Vahel ikka jah. Aga eks ta käib ametiga kaasas.
Kas siitsamast garaažist sa isa eeskujul pihta hakkasidki?
Siit paar garaaži edasi. Sportrallit hakkasin sõitma 2004, esimene võistlus oli 2001. Ega isa otseselt ei pannud mind sõitma, aga ta tegeles sel ajal sellega. Tekitas minus huvi.
Kui sa siinsetes garaažides noorena toimetasid, kas oskasid arvata, et kunagi võiks sinust maailmameister saada?
Noorest east peale on mul olnud kindel plaan teha kõik, et saada professionaalseks võidusõitjaks. Kui käisin teises klassis, oli mul juba kindel unistus - ma teen kõik selle nimel, et saaksin võidu sõita.
Oli mingi arusaam, et mul on selleks võimalused olemas, kuna mu isa tegeles sellega. Selle poole pealt ei olnud keeruline alustada.
Tegelikult on ralli väga kallis ala ja vajab palju toetajaid. Raha on kulunud palju ja väga paljud inimesed on minu tegemiste nimel vaeva näinud. Aga jah, plaan oli algusest peale selline, et hobi korras ma seda tegema ei hakka.
Nüüd on plaan täitunud ja amet käes.
Ega ta täna ka veel nii väga amet ei ole. Ikka on unistus, et saaks iga päev sellega tegeleda.
Mis su amet siis on?
Praegu olen ikkagi rohkem mehaanik. Ametlikult töötan Tallinnas Markko Märtini ralliboksis, ehitame seal võidusõiduautosid. Selle hetkeni, kuni ralli leiba lauale ei too, ei saa ma seda oma ametiks pidada. Praegu ma sellega veel mingit raha ei teeni.
Kas igapäevaselt mehaanikuna tegutsemine tekitab vahel ka tunde, et ei taha masinaid putitada, vaid ainult sõita ja sõita?
Ma arvan, et mehaanikuamet on huvitav. See ei ole liinitöö, kus teed kogu aeg ühte liigutust. Alati on uued olukorrad, pead mõtlema ja nuputama, kuidas teha autot paremaks, kergemaks, kiiremaks. Täna ma muidugi tahaks seda tööd juba vähem teha. Tahaks tõesti rohkem tegeleda selle nii-öelda õige spordiga. Mehaanikutöö oleks minu järgmine valik.
Palju sa ise sõitjana ralli ajal autole oma kätt külge paned?
Ikka peab panema. Eesti rallidel saad ehk hakkama, kui on pikad teenindused ja nii vähe kilomeetreid, et ei juhtu eriti midagi. Aga MM-l on tavaliselt ringid, kus on teenindusalad ja kus mehaanikud saavad auto kallal tööd teha, üldiselt sama pikad kui Eestis terve ralli kokku. Siis on ikka tegemist küll. Ülesõitude ja katsete vahel tuleb ise nuputada ja tööd teha. See on ikkagi tehnikasport ja midagi juhtub alati. Ma arvan, et see on väga hea, kui sul on mingi arusaam autost.
Kas tänapäeva rallis on ka siis selliseid sõitjaid, kes autost eriti midagi ei jaga?
Kindlasti on.
Ka MM-sarjas?
Ma arvan, et täna on seal selliseid päris palju. Mulle see oskus halba kindlasti ei tee, pigem annab juurde.
Kui palju on sinu karjääris olnud juhuseid? Et oled olnud õigel ajal õiges kohas või on samal ajal, kui üks uks sulgub, teine äkki avanenud.
Ikka on olnud juhuseid. Eks iga halb asi on millegi jaoks hea. Kunagi, kui Syruse meeskond minuga koostöö lõpetas, tundus küll, et tuleb keeruline aeg. Võitlesime edasi ja mõne aasta pärast hakkasin töötama juba koos Markko Märtiniga. Sellest hetkest muutus kõik palju professionaalsemaks.
Ilma temata poleks sa järelikult see, kes sa oled?
Ma ei usu jah, et oleksin. Tal on arusaamine sellest, kuidas asjad selles spordis peavad käima ja mida inimene peab tegema. Ta on selle tee läbi käinud ja tal on ka palju tutvusi ralliringkondades.
Mis Märtin sulle veel õpetanud on suhtlemist avalikkusega? Te kumbki ei armasta suuga suurt linna teha.
Eks ta kindlasti on oma arvamust avaldanud, kuidas asjad peaksid toimima ja kuidas peaks erinevate inimestega suhtlema. Suurema osa oma koolist olen tõesti tema käest saanud. Lisaks aitab ta autosid seadistada, teeb mingil määral ka mänedžeri tööd, suhtleb meeskondadega.
Mis sind rallisõidu juures võlub?
Kindlasti meeldib olla metsas kiiruskatsetel. Pikad kiiruskatsed on 2030 minutit järjest tõsist higistamist. Eks see on samaväärne sport kui iga teinegi. Tennisemängimine või kergejõustik.
Hooldusala elu on samuti lahe, palju fänne. Meediagi võtab oma aja, aga üldiselt on see ainuke puhkehetk katsete vahel, ideaalis tegeleks siis toitumise ja kerge puhkusega.
Rallisõit on tennisemängust või kergejõustikust kindlasti palju ohtlikum. Jooksja vaevalt enne staadioniringile minekut midagi kartma peab. Rallisõidu ajal hakkaks seevastu vähemasti tavainimesel üsna kindlasti kõhe. Kas rallisõitjale on selline mõiste nagu hirm tuttav?
Hirm on tuttav sõna, aga selle ala kohta see käia ei saa. Hirmuga oleks üsna keeruline midagi suurt korda saata ja viimase piiri peal sõita. Tavaliselt võidabki see mees, kes suudab viimast piiri kõige paremini tunnetada.
Kas sinu kõrval istuv kaardilugeja ei hakka selle piiri peal sõitmise ajal peale käima, et äkki saaks aeglasemalt?
Mida kiiremini sõit välja tuleb, seda rohkem saab seda ka nautida. Ma arvan, et kaardilugejal on ju ka ikka mingi huvi, miks ta seda tööd muidu teeb.
Kui palju piloot kaardilugejat usaldada võib pimesi? Ise sa ei jõua ju eriti jälgida, et kuhu nüüd tuleks keerata või mida teha.
Ikka palju jah. See pole nagu ringrajasõit, kus sa igat kurvi tead. Kui sul on 400 km kiiruskatseid metsateel, siis sa ei suuda igat kurvi meelde jätta, kui saad selle ainult kaks korda läbi sõita.
Sa oled oma olemuselt selline tagasihoidlik, kas rallirajal lööb loom välja?
Nii ta tavaliselt on. Sel hetkel, kui stardituled kustuvad, tuleb teha kõik vaid selleks, et kiiruskatse lõpus oleks sinul kõige kiirem aeg.
Mis su pikaajaline eesmärk rallis on? Kas silme ees on vaid üks siht maailmameistri tiitel?
Nüüd me oleme sellele tasemele jõudnud, et on võimalik hakata tööd tegema selle nimel, et kunagi võidelda tiitli eest. Ma ei saa lubada, et algaval aastal mingeid väga säravaid hetki tuleb. Õnneks on see aasta alles meie esimene WRC tasemel. Meil on aega oma tegusid veel teha küll.
Sa sõidad võidu rallimaailma tähtedega. Sinu nimega spekuleeriti Fordi meeskonna teise sõitja kohast rääkides, lõpuks sai selle ikkagi eksmaailmameister Petter Solberg. Ütlesid siis, et see oligi õige asjade käik. Kogemused maksavad. Kas tunned üldiselt mingit aukartust selliste staaride vastu?
Kindlasti on nad ässad mehed ja oma elus juba palju saavutanud. Võiks öelda, et suurema osa oma elutööst ära teinud. Tahaks uskuda, et meil on see aeg veel ees. Respekt neile, nad on kõvad mehed. Aga kui kiiruskatse hakkab, siis see au asi ka lõpeb. Meie eesmärk on ikkagi neist kiiremad olla. Täna on nemad need mehed, kes on meile sihtmärgiks.
Sa elad Tallinnas ja oled tihti välismaal. Palju sul Saaremaaga veel sidet on?
Iga vaba hetk tulen Saaremaale. See on lihtne valik.
Neid saarlasi pole palju, kes suudaksid Kuressaare keskväljaku täie rahvast huilgama panna. Mis tunne on kodus sõita ja võita?
Saaremaal on alati mõnus. Kihvt on sõita, kõik on omad inimesed. Üritame endast alati ka parima anda.
Ega sa seda vist ei jõua tähele panna, kui keegi sulle sõidu ajal raja veerest lehvitab?
Ott muigab ja raputab pead.
|
|
|
|