Kas MM-sarja uus punktiarvestus teeb rallid põnevamaks? |
|
|
|
|
|
... > Eesti > Andres Anderson: Ikkagi kahju, et ta üle kuudi lendas... |
|
Andres Anderson: Ikkagi kahju, et ta üle kuudi lendas...
|
Loe lisaks |
|
|
Tõenäoliselt mäletavad paljud, et Tartus Raadi lennuväljal toimunud Igamehe rallisprindi karikavõistluse teisel etapil keeras Andres Anderson kummuli oma võistlusauto Moskvich 412. Peagi on noormees valmis võistlusrajale naasma, kuid mitte enam Moskvich liigas - ehitamisel on Ford Taunus.
Anderson oli nõus rally.ee lugejaile selgitama, mis on toona furoori tekitanud mossest tänaseks saanud, ning kas ja kuidas on võimalik nimetatud nõukogude tehnikaga rallit sõita - mida karta, mida loota.
Pajatab Andres Anderson
Projekt "mosse" algas detsembri viimastel päevadel. Iisegi 31. detsembril olime mootori kallal õhtul kella üheksani. Napilt saime selle masina Rapla Igamehe rallisprindiks valmis. Seal saadeti meid algul tehniliselt ülevaatuselt tagasi. Kiirel-kiirelt suutsime vea parandada ja sõita autoga esimesed kiiremad ringid... Kahjuks niiskusest rikkis elektrisüsteemi tõttu jäi see aga pooleli.
Järgmine sihtpunkt oli Tartu rahvaralli. Eelnev nädal oli tohutult kiire - mitu korda vahetasime käigukaste, sidur jupsis, rooliloks häiris... Igatahes selle päeva hommikul kell 8 tehti viimased pingutused, et me rahvarallil ikkagi osaleksime, kuid saatuse tahtel sealgi katkestasime. Asi oli minus endas, juhtimisvea tõttu sõitsime lumevalli. Ega see siis ei tähendanud meie jaoks lõppu, sõitsime edasi viimastena ja ilma ajakontrollita, kuna tahtsime täiel rinnal osa saada Tartu rahvarallist.
Järgmine päev oli Igamehe Rallisprint Tartus. Seal ma lasin masinal sõita täistuuridel, kuna selleks see auto oligi ehitatud - sõita rallit ja ei midagi muud. Ikkagi kahju, et ta üle kuudi lendas... hea ja ilus masin oli see "oranž mürsk".
Peaegu oleks õnnestunud mosse seal samas tööle saada ja täiesti omal jõul edasi sõitnud kuni võiduka finishini. Poleks jagaja kannatada saanud, oleks see üsnagi kindlalt juhtunud. Saanuks teha veel viimased auringid oma mossele.
Igatahes leidsime lähima romula, kuhu meil õnnestus see sõiduriist hoiule panna, et hiljem see kellelegi maha müüa. Selleks kohaks sa Raadil asuv mossede ja zikside romula.
Aga hoiul olles juhtus kehvasti - mitmed olulisemad jupid virutati mootorilt ära. Varastati starter, generaator ja bensupump. Summa, mis ma selle masina eest sain, oli 300 krooni, lisaks jäid rehvid mulle endale. Mälestuseks oma elu esimesest rallikast võtsin hõbedase märgi "Moskvich 412" ja oma rallikaaslasele käigukanginupu.
Mootor oli mossel meil viimase peal korras. Me ei tenud mootorile mitte mingisuguseid juurdeehitusi, kõik olid originaalosad.
Kuidas on mossega rallit sõita?
Igatahes seda mitte teha asfaldil - kulutab kiirelt esirehvide ääred ära. Moskvitð vajub liialt küljeli, vedrustus on asfaldi jaoks liialt pehme. Muidu seda jõudu ja sitkust jätkub, et osadele lahjematele sõitjatele ära teha. Auklikul kruusateel on sellega üsnagi ohtlik sõita. Jälle on selles süüdi vedrustus... auto hakkab niipalju hüppama, et juhitavus tundub üldse puuduvat.
Taga on mossel lehtvedrud... need on auklikul teel lausa eluohtlikud. Üsnagi tihti tahtis meiel mosse suurtel kiirustel kraavi sõita. Tuleb tunnetada oma masinat, taibata millal hakkab sõiduk hüppama ja kui palju külge ette viskab. Kruusal külglibisemise saavutab mossega üsnagi lihtsalt. Läbides kurvi täiel kiirusel külglibisemisel ja koheselt keerata end teistpidi külglibisemisse... see on keeruline. Moskvitðile meeldib sel ajal end üle visata ja spinn on kerge tulema. S-kurvid tuleb läbida hea tunnetusega ja sobiva kiirusega.
Muidu on mosse igati hea rallimasin kruusale. Kui Moskvitð saavutaks sellise stabiilsuse kruusal nagu on seda näiteks Golfil, siis mosega saaks teha üsnagi tasemel aegasid.
Bye Moskvitð, welcome Ford
Ega ma ei kurdagi, et nüüd olen mossest ilma, sest rallis selliseid asju juhtub. Lisaks alati olen öelnud: "kui ise actionit ei tee, kes siis seda peaks tegema?" Raadil toimus see võistlus ja Raadile see ka jäi.
Kurbusega pean teatama, et minu jaoks sai Mosse Liiga läbi. Mosse on mul romulas ja uut ei kavatse endale ehitada. Jahin siiski paremaid tulemusi ja naljategemine mossega jääb mälestustesse. Vaja oleks mõned hea tulemused saada, et edasi juba võtta osa mõnedest tõsisematest rallidest.
Võtsime koos oma rallikaaslasega vastu otsuse, et enne teeme mõned tulemused rahvarallil, ja siis, kas järgmine või ülejärgmine aasta, osaleme suurematel rallidel.
Olen üliõpilane alles esimest aastat, team-mate alles lõpetab keskkooli ja suundub sõjaväkke aega teenima. Raha pole meil üldse. Sponsorite leidmiseks pole meil tulemusi ette näidata. Viimaste sentidega me ehitame oma rallikat. Otsime igati seda kõige-kõige odavamat.
Praeguseks on meil uus projekt "Ford Taunus". Ehitame seda masinat järgmiseks ralliks Tallinnas. Kahjuks ei õnnestunud autole vajalikke juppe muretseda ja me ei saanud osa võtta Saaremaa rahvarallist.
Rallit me tahame aga sõita... Uue rallika ehitame igal juhul üles, kuna meil mõlemil on selline rallihing, et me võime üksteist unustada ralliteemasse. Loodetavasti saab Taunus olema palju kiirem ja võimsam. Võibolla õnnestub teha sel kuul juba ka esimesed katsetused.
|
|
|
|