Kas MM-sarja uus punktiarvestus teeb rallid põnevamaks? |
|
|
|
|
|
... > Piirdeaia lõhkunud ratta tõttu sai vigastada kaks inimest |
|
Piirdeaia lõhkunud ratta tõttu sai vigastada kaks inimest
|
Loe lisaks |
|
|
Narva rallisprindil kolmandas sõiduvoorus leidis aset intsident, kus viimasena startinud Mikk Mäesaare veoautol tuli alt ära vasak esiratas, mis purustas piirdeaia. Kaks pealtvaatajat sai vigastada.
6. mail Narva linnas peetud Eesti rallisprindi meistrivõistluste neljas etapp lõppes dramaatiliselt, kui kolmandas sõiduvoorus viimasena startinud Mikk Mäesaare GAZ 53 tehnika järele andis ning autost rattalaagri purunemise järel eraldunud esiratas läbi piirete rahva sekka sööstis. 60-kilogrammise ratta hoo võttis maha alles hooldusalas seisnud service-buss. Intsidendi tõttu said vigastada kaks pealtvaatajat, kellele osutati koheselt võistlejate ja meedikute poolt esmaabi. Hiljem kannatanud hospitaliseeriti.
"Ratas hakkas algul loperdama, siis tuli alt ära, tegi paar põrget ja kadus läbi aia. Mäesaare auto pani paremkurvist otse, möödus poole meetri kauguselt varem katkestanud ja rajast eemale pargitud punasest Golfist ning sai pidama alles saja meetri kaugusel paremkurvis olnud äärekivis," kommenteeris sündmust üks pealtvaatajaist.
"Laagri purunemine ei andnud tunda ja sellest ei saanud kohe aru, kui ratas alt ära tuli," ütles Mikk Mäesaar, kelle võistlusautol kadusid mõnisada meetrit pärast starti eemaldunud ratta tõttu ka pidurid. "Kuigi juhitavus säilis, kadusid pidurid ära. Vaatasin kohe, kuidas kõige kiiremini ja ohutumalt pidama saada," selgitas krossiautoga võistelnud 17-aastane piloot. "Kui ma oleksin hakanud veel kurvi võtma, võinuks midagi hullemat juhtuda," lisas kolmandat korda sprindivõistlusel osalenud Mikk Mäesaar.
Narva rallisprindi korraldustoimkonna juht Peeter Silde nõustus, et veomasina purunemine võinuks kaasa tuua palju traagilisemad tagajärjed. Võistlustel varem samuti veomasina rooli keeranud mees märkis, et hullem jäi õnneks juhtumata. "Minuni jõudnud kannataja poolne info oli see, et mees sai turva-aia toruga pihta ja naisterahvas šoki. Tean seda, et üks kannatanuist oli minu koolivend tehnikumi ajast," sõnas võistluse lõppedes vaid kahte lömmis aeda näinud korraldustoimkonna juht.
Võistluse ohutusjuht Urmas Raud andis sündmustest detailsema ülevaate: "Õnnetus juhtus kell 16.25. Mees sai aiaga pihta, noorest alla 20-aastasest neiust sõitis ratas üle. Kell 16.26 oli kiirabi ja päästeamet sündmuskohal. Mees toibus kohapeal. Kannatanud toimetati haiglaravile, kuna koheselt ei osatud nende seisundit hinnata." Raud märkis, et kummagi pealtvaataja tervise kohta hetkel rohkem infot ei ole: "Kahjuks ei tea, kas nad on juba koju pääsenud. Edaspidist käekäiku enam ei valgustata."
Ohutusjuhi hinnangul olid tänavu riskid õnnetuse toimumiseks minimeeritud. "See oli üks juhus tuhandest, mida oli keeruline ette näha. Turvaplaani koostamisel olime arvestanud võimalustega, et juhitavuse kaotanud auto ei lendaks rahva sekka. Need võimalused olid piiratud," rääkis Urmas Raud.
Eesti Autospordi Liidu peasekretär Arno Sillat hindas Narva sprindi turvaplaani ja turvateenistuse tööd positiivseks. "Tegemist oli täiesti ettenägematu juhusega, mille tagajärjed tänu rajaohutuse toimimisele olid kerged. Mootorispordis peame aga alati arvestama, et midagi võib juhtuda, mis tavalise ettenägemise piiridesse ei mahu. Selles osas on meil vaja kindlasti harida jätkuvalt ka pealtvaatajaid," rääkis Sillat. "Kui tullakse vaatama mootorispordi võistlust, siis osa kindlasti loodab näha midagi erakorralist - korralikku "katust" vähemalt. Seejuures peab aga arvestama, et hoolimata turvameetmetest peab ka ise olema valmis erakorralises olukorras kiiresti reageerima, reeglina kõrvale jooksma."
"Tegelikult on vaatajate seas väga suur risk. Inimeste uudishimu on suurem, kui ohutunne! See tekitab suuremaid riske," sõnas Raud. Ta märkis, et võistluse korraldajatega on koostöö klappinud ja ohutuse parandamine on prioriteet: "Oleme korraldajatele uusi ideid andnud, kuidas ohutust paremini tagada."
Neli aastat Narva rallisprindil ohutuse tagamisega tegelenud Urmas Raud märkis, et niisugust õnnetust oli väga keeruline ette näha. "Muidugi oleks parem, kui turvatsoon oleks laiem, kuid siis jäänuks publikule võistluse jälgimise kohad kaugeks ja sealt ei oleks võistlust jälgida saanud." Ta selgitas, et piirdeaia paigutusel oli lähtutud ka logistilisest poolest: "Läbipääsu sulgemisega oleks tulnud käia ringi, mis teeb vähemalt kilomeetri pikkuse vahemaa."
"Mis puutub turvaalade laiendamisse, siis kusagilt tuleb piir vastu, kust pealtvaatajail enam midagi näha ei ole," kinnitas Arno Sillat. "Ohutus ja vaatemängulisus peavad tasakaalus olema. Nagu Narva sprindil tegelikult ka oli."
"Oleme nüüd analüüsinud juhtunut ja saanud omale selge pildi, mis toimus. Pealtvaatajaid ei vigastanud mitte ratas, mis auto alt tuli, vaid ratta eest joostes käidi käpuli," lisas autospordi katusorganisatsiooni esindaja Arno Sillat.
Veoautokomitee esimees Marko Luhthein hindas Narva rallisprindil juhtunut õnnelikuks õnnetuseks. "Hea, et keegi surma ei saanud. See ratta alt ära tulemise lugu tõestab järjekordselt, et autosport on ohtlik. Arvan, et linna- või publikukatsetel peab olema turvalint piisavalt kaugel. Sellega tuleb arvestada, et kõik kiiresti pöörlevad mehaanilised detailid võivad puruneda ja küljest pudeneda. Olen ise kolmel korral näinud, kuidas veoautol võistlusel ratas alt ära tuli."
Luhthein näeb ühe võimalusena riskide maandamiseks varianti täiendada tehnilisi tingimusi. "Olen sellele mõelnud," lausus veoautokomitee esimees, "et liikuvaid ja osi, näiteks käändtelgi, tuleks tihedamini vahetada. Paraku käib selliste asjade kontrollimine tehnilisel komisjonil üle jõu."
|
|
|
|