Kliki siia Kliki siia
Kas MM-sarja uus punktiarvestus teeb rallid põnevamaks?
Vasta | Tulemus
Saada teade
Partnerid
www.veoautodevaruosad.com
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
rallifotod.eu
 
 
 
Aivar Ojaperv
31. oktoober 2004 5:09
Loe kommentaare (16)
Trüki lehekülg

"Kodukootud rallimehe" avariid peab politsei liiklusõnnetuseks

 Foto: ReproKui te ehitate koduhoovis mootorratta ja põrutate sellega katsesõitu tehes vastu oma väravaposti, siis liiklusõnnetusega tegemist justkui poleks. Aga juhul, kui teil õnnestub postist mööda laveerida ja ajate meeter hiljem, kõnniteel, alla oma naise, olete süüdi juba liiklusõnnetuses.

Politseikomissar Jüri Linask tunnistas, et sellist, esialgu väljamõeldud, lugu on raske kommenteerida. "Piir, kust algab liiklusõnnetus ja lõpeb lihtsalt õnnetus, on hägune," lausus ta. "Ühest selgitust on raske anda. Lähtuma peab konkreetsest olukorrast, kuigi ka siis võib määratlemisega raskusi tekkida."

Üldjoontes juhinduvat politsei teeseaduse 2. paragrahvist, mis koos oma kommentaariga määratleb ära tee mõiste. "Tee" ei pruugi leiduda maakaardil - kui traktorid on üle põllu punktist A punkti B tallanud sisse raja ja seal edasi-tagasi sõidavad, siis on tegemist ikkagi teega. Tee võib olla ka avalikus kasutuses olev õueala, kui seal liiklevad jalakäijad ja mootorsõidukid. Aga ikkagi ei tõlgendavat paragrahv 2. kõiki olukordi.

Kas mahajäetud lennuväli on "tee"?

Eelmisel pühapäeval, 24. oktoobril kella 16.45 ajal toimus liiklusõnnetus Tapa lennuväljal. Sõiduauto Opel Tigra, mida juhtis 21-aastane Kristjan, kaotas juhitavuse ja põrkas kokku seisvate sõiduautodega Honda Civic ja Honda Accord. Juht toimetati ravile Rakvere haiglasse.

Politsei peab seda õnnetust liiklusõnnetuseks. "Poisid käisid oma autosid proovimas," rääkis Jüri Linask. "Üks neist tahtis uurida, kuidas käitub auto, kui suurel kiirusel käsipidurit tõmmata. Masin läks aga kontrolli alt välja ja õnnetus oligi käes. Lisaks oli autojuht alkoholijoobes."

"Kuigi Tapa lennuväli pole laiemas mõttes liiklusele avatud tee, lugesime me antud juhul õnnetuskoha siiski teeks," jätkas ta. "Lennuväljale viib tee. Territoorium pole piiratud. Ja reaalses mõttes toimus seal antud juhul liiklus - üks auto sõitis, kaks olid pargitud samasse lähedusse," selgitas politseikomissar.

Ja siiski: kas mahajäetud lennuväljad, talvised jäärajaringid, auto-motoklubide suletud ringrajad, oma eramaale rajatud krossirajad - on nad avalikud teed või mitte? Näiteks sama kõnealune Tapa lennuväli - nädal enne õnnetust toimus seal kiirendusautode omaalgatuslik ja registreerimata võistlus, mullu talvel oli lennuväljale rajatud jääovaal. Kui õnnetus juhtunuks võistluse ajal?

"Taas oleneb olukorrast - teatud juhtudel võib tegemist olla teega, teises olukorras mitte," ei saanud Jüri Linask anda ühest vastust. "Kui jäärada on selgelt märgistatud ja seal toimub ametlik võistlus, siis me teda teena ei käsitle. Aga kui samal ovaalil kihutab võistlusväliselt mitu autot, siis nad sõidavad teel."

Ning edasi: millal on tegemist võistlusega ja millal mitte? Et lugu veel segasem oleks, siis teadmiseks - võistlused saavad olla ametlikud ja mitteametlikud, kusjuures viimased pole Eestimaal mitte sugugi haruldased.

"Jah, selliste asjadega on lugu keeruline," tunnistas politseikomissar. "Näiteks olin ka ise 17. oktoobril Tapa lennuväljal. Põhimõtteliselt oli tegemist ebaseadusliku üritusega - neil polnud ette näidata mingeid ametlikke pabereid. Aga pealtvaatajate autod olid pargitud ohutusse kaugusesse, keegi ei olnud purjus. Me ei hakanud neid laiali ajama - nad oleksid endale mõne muu ja palju ohtlikuma koha leidnud. Ma ei poolda selliseid registreerimata üritusi - võiks asjad ikka ametlikult vormistada - aga vahepeal peab tolerantne olema."

Linask vihjas, et parimal juhul saanuks nad vormistada protokolle kiiruseületamise kohta ning teeninuks osalejate silmis hulga "miinuseid".

Registreeri võidusõit või treening

Põhimõtteliselt on vastus antud loos toodud kiirendusvõistluse kohta olemas - kui seal 17. oktoobril oleks toimunud mingi avarii, käsitlenuks politsei sündmust liiklusõnnetusena, sest võidusõit oli mitteametlik. Kui aga võistlus olnuks registreeritud Eesti Autospordi Liidus, siis mitte - loo lahendamisel oleks aluseks võetud hoopis teised reeglid.

Eesti Autospordi Liit lähtub rahvusvahelise autosprdiföderatsiooni FIA reeglitest ja määrustest ning on nende põhjal üheselt määratlenud, millal on tegemist võistlusega. Põhimõtteliselt toimub "võistlus" siis, kui kaks või rohkem inimest selgitavad omavahelise paremusjärjestuse - toimugu see siis vahetus võidusõidus või selgugu paremusjärjestus kella abil - vahet pole.

"Võistlus on FIA määrustiku punktide 16- 22 kohane sündmus," rääkis Eesti Autospordi Liidu (EAL) spordidirektor Priit Pallo. "Olles FIA liige, kohustub EAL käituma seal toodud reeglite järgi, mis määratlevad ära võistluse” mõiste."

FIA ja EAL tahaksid, et kõik autovõistlused oleksid nende juures registreeritud. Samuti treeningud. Paraku pole see aga nii - olgu siis põhjuseks teadmatus, pahatahtlikus või lihtsalt laiskus. Lisaks eeldab registreerimine teatud rahasumma tasumist EAL-le, mis on küll suhteliselt väike, kuid siiski olemas. Ning konkreetne pühapäevane õnnetus - isegi kui käsipiduri katsetamist käsitleda treeninguna, on lootusetu tahta, et selles osaleja registreeriks oma ürituse EAL-is.

"Kogu EAL-i kohustuste ja õiguste skaala on reaalses elus raskesti rakendatav, sest riigi seadusandlus seab piiranguid EAL "diktatuurile"," tunnistas Pallo. "Lisaks puudub meil tuvastav ja karistav organ - meil pole ja ei tule spioone, karistussalka ja muud sellist, kes jälgiksid ja kannaksid ette nn metsikutest võidusõitudest ja treeningutest. FIA sätted on mõeldud eelkõige kultuurriikidele."

Oma "vennaskonnas" ehk siis EAL-i võistleja-, klubi-, ja rajalitsentsi omavatele füüsilistele ja juriidilistele isikutele on kehtestanud EAL ühesed reeglid: kes litsentsiomanikest osaleb "metsikul" võistlusel, jääb vahelejäämise korral oma litsentsist ilma.

"Litsentsid ära - selliseid juhtumeid on olnud küll," kinnitas Pallo. "Sama kehtib registreerimata trenni puhul avalikel teedel. Muide - registreerimine EAL-is on taolistel üritustel tasuta, või maksab mõnisada krooni. Registreerimiseks on vaja umbes lehekülje pikkust juhendit, omavalitsuse kooskõlastust, raja skeemi ja ohutusplaani. Kõik on imelihtne ja tehtav tunniga ning ka posti teel."

Aga mida registreerimine annab? Esiteks just sama asja, millest eelpool juttu - võistlust ei loeta enam "liikluseks" ja "võistlusel" toimuvaid intsidente "liiklusõnnetusteks".

"Kui registreeritud võistlusel toimub õnnetus, toimub selle kohta EAL-i juurdlus - korjatakse andmeid, seletusi. Kui juhtus inimvigastusi või olulist varakahju, osaleb ka politsei. Võistlejad allkirjastavad osavõtuavaldusel teate, et nad võistlevad omal vastutusel, korraldajat ja EAL-i ei süüdista. Registreeritud võistluse puhul omab EAL kindlustuspoliisi kolmandate osapoolte kahjude katteks kuni 4 miljonit krooni. Korraldaja omavastutus on 10 000 krooni. Rallidel kehtib liikluskindlustus. Kohtupraktika ei tuvasta reeglina kellegi süüd, kriminaalasju ei algatata, sest võistluse puhul puudub tahtlikkus."

EAL pakub koostööd

Priit Pallo kinnitas, et EAL ei taha siiski pärssida omaalgatuslikku initsiatiivi autospordiürituste korraldamisel - sageli on just nn metsikutelt võistlustelt välja kasvanud tublid autosportlased ja head korraldajad.

"EAL-i poliitiline seisukoht on mitte taolist initsiatiivi hävitada või lämmatada või K-komando peale saata," lausus Pallo. "Kui kuuleme mõnest korraldatavast mitteametlikust võistlusest, püüame kohale saata autospordiga tegelevaid inimesi, kes juhendaksid, võtaksid hirmud maha. Nõnda võib tekkida autospordi harrastuskeskus, EAL toel saaks taotleda mitmelt poolt abi, ka rahalist. EAL saab pakkuda nõustajaid - litsentsiga sõitjad, liikmesklubide inimesi, kohtunikke."

"Kui poiss oma isa põllul kinnisel rajal trenni teeb, siis politsei tema ettevõtmisesse kindlasti ei sekku," lubas politseikomissar Jüri Linask. "Kui aga näeme, et seal läheb "liikluseks", kui valitseb reaalne oht, siis astume muidugi vahele. See ei sõltu muide raja omandivormist - ka eramaal ei tohi kellegi elu ohtu seada. Mina soovitan rajaomanikel EAL-iga koostööd teha. Või kui tahate sõitu harjutada, oma auto kiirendust proovida, siis tehke seda tõesti lennuväljal või mõnes muus kõrvalises kohas, kuid veenduge siiski oma ettevõtmise ohutuses. Et ei juhtuks nii, nagu eelmisel nädalavahetusel Tapal."

Allikas: Kuulutaja



"Illegaalne" krossisari jätkab


Mitmendat aastat peetakse Tõstamaa vallas Pootsis EAL-i mõistes "illegaalseid" krossivõistlusi. Valla toetusel toimuval võistlussarjal on oma reeglistik ja võistlusjuhend, mis EAL-is mõistagi kinnitamata-registreerimata.

Hulga sponsorite ning vallavalitsuse toetusel peetavat autospordivõistlust, kus reeglid ei näe ette isegi mitte turvaöö ega ohutusrihmade kasutamist, senisel moel mõistlikult korraldatuks pidada ei saa.

Sarja järgmine etapp, Pootsi Jõleda Mardiralli, toimub 6. novembril.





Fotod: www.zone.ee/pootsijole
Artikli juurde
18.11.2024
Tiitliheitluse lõppvaatus toimub Jaapanis
Artikli juurde
21.11.2024
Jaapani MM-rallil selguvad tänavused maailmameistrid
Artikli juurde
21.11.2024
Balti rallikrossi meistrisarjas uuel aastal kuus etappi
Uudiste arhiiv
Artikli juurde
Subaru Forester 2,0 XE
Varasemad ülevaated
16.11.2024
Hiiumaa rahvaralli (0)
05.11.2024
Kehala rahvaralli 19.10.24 (0)
16.10.2024
Saaremaa ralli 11-12.10.24 (0)
Viimati lisatud albumid
Viimati uuendatud albumid
17.10.2024 21:21
Saaremaa Rally 2024 (2)
29.09.2024 15:31
Samsonas Rally Utena 2024 (0)
15.09.2024 12:52
KEHALA KARIKAS 4. Etapp (0)
01.09.2024 09:33
Eesti Maasikas Otep�� rahvasprint 2024. (0)
24.08.2024 23:00
HUMUS PAIDE RALLY 2024 (0)
Vaata foorumiteemasid
 
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia