Kas MM-sarja uus punktiarvestus teeb rallid põnevamaks? |
|
|
|
|
|
Ivar Raidam neljandat korda meistriks
Sedapuhku peeti Saaremaal autorallit 24ndat aastat. Ilm võistlusi ei soosinud, rada kulges poristel ja libedatel ning kitsastel teedel. Üle pika aja osalesid Saaremaa rallil ka veokid.
30.-31. oktoobrini sõideti Saaremaa teedel XXXI autorallit. Nagu kombeks saanud, lõpetas see võidukihutamine Eesti autoralli meistrivõistluste hooaja viienda etapina. FIA rahvusvahelisse kalendrisse kantud ralli korraldaja oli sel, nagu ka kahel möödunud aastal, Lions Club Sõrve.
Kaheks ringiks jagatud ralli koosnes üheksast lisakatsest, mis sõideti seekord Valjala, Kihelkonna ja Salme valla teedel. Ühtekokku sõideti reedel 3 lisakatset pikkusega 26,93 kilomeetrit, ning teisel võistluspäeval 6 lisakatset.
Mullune Saaremaa ralli võitjapaar Markko Märtin - Toomas Kitsing seekord rajale ei tulnud, ent seda suuremad šansid olid eelmisel Saaremaa rallil end pronksile sõitnud Ivar Raidamil meistriks tulla.
Startis 52 ekipaaži
Esimesele autole anti Kuressaarest Saare Kütuse bensiinijaamast start kell 18.01. Kokku läks stardiväravate vahelt võistlustulle seekord 52 N, A ja E grupi ralliautot, neist 10 veokeid. Number 1 all läks rajale Harju KEKi Ralliklubi team Ivar Raidam - Robert Lepikson, teisena startis ekipaaž Aleksander Käo - Oleg Ljadov, kolmandana Margus Murakas - Toomas Sildmäe. Möödunud aastal end teisele kohale sõitnud rallipaari Riho Parts - Aare Kaaristo Mitsubishi Lancer kandis stardinumbrit 4. Tugevat sõitu võis oodata kõigilt neilt Eesti ekipaažidelt.
Juba mitmel aastal on häid tulemusi näidanud E-7 klassis sõitvad soomlased Kimmo Jalava - Martti Lukka, selgi korral oli kolmeteistkümnendat stardinumbrit kandvalt Toyota Starletilt oodata häid aegu.
I ringil edu Raidamil
Kuna kogu esimese ringi ajal sadas aeg-ajalt vihma, oli rada ohtlikult libe ning porine, mida mõnigi pealtvaatajaist juba nullautode möödudes kogeda sai. Läbiti kolm lisakatset: Sakla, Vanalõve ja Jööri.
Kell 18.34 anti start esimesele lisakatsele, mis oli ka selle päeva pikim katse (14,05 km). Sel kurvilisel kahe trampliiniga kiiruskatsel näitasid kohe head aega Mitsubishi Lanceril kihutanud Raidam - Lepikson, kellele kolm lisakatset andsid esimese ringi lõpuks aja 14,54. Läbitud Sakla, Vanalõve ja Jööri katsetelt sõitsid välja päeva teise tulemuse Käo - Ljadov (aeg 14,57) samuti Mitsubishi Lanceril. Subaru Imprezal võistelnud Margus Murakas - Toomas Sildmäe kaotasid liidrile 5 sekundiga, saades esimese ringi paremuselt kolmanda aja.
Arvatud favoriidid sõitsid välja aegu paari sekundiliste vahedega, tugevat sõitu tegid ka veokid. Märjamaa Ralliklubi mehed Aare Müil - Tiit Vanamölder said veokite klassis parima aja (esimese ringi aeg 21,25), millega edestasid nii mõndagi Lada VFTS-idel võistelnud ekipaazhi.
Teise võistluspäeva korrektuurid
Start Kuressaarest kell 8.01. Ralli II ringi alustasid võistlejad laupäeva hommikul Kurevere lisakatsega. millel pikkust 25,49 kilomeetrit. Katse kulges suhteliselt kiirete kurvidega ja trampliinidega kruusateel üle ohtliku truubi ning mõnegi auto mootori poterdama pannud vesise karjääri mööda Tagamõisa poolsaart. Kogu võistluste pikimale ja raskeimale katsele startis esimene võistlusauto hommikul kell 8.49.
Neljas lisakatse muutis favoriitide positsioone, ent mitte kauaks. Parima aja said neljandalt lisakatselt R. Parts - A. Kaaristo (aeg 14,39), edestades Raidamit 8 sekundiga. Võistluspäev oli alanud suhteliselt edukalt, neljanda ja viienda lisakatse läbisid enamus ekipaazhe suuremate viperusteta. Pealtvaatajaiks oli sunnitud jääma vaid neli meeskonda.
Rajalt väljasõit lõppes haiglas
Kuuendal "Fordi Keskuse" 9,91 km pikkusel lisakatsel sõitis rajalt välja Tulekera Rally Teami ekipaaž Andrus Mäetalu - Urmas Traks. Väljasõit oli sedavõrd traagiline, et Mäetalu toimetati kopteriga Tallinna haiglasse. Traks viidi kergemate vigastustega Kuressaare haiglasse.
Tehniline komisjon asus uurima Audi Coupe Quattro teelt väljasõidu põhjuseid. Kiired olid levima jutud, et auto põlema süttinud ja mehed hullunud. Pealtnägijate sõnutsi oli õnnetus tõepoolest väga ränk.
Rallikeskuses käisid mehed ringi mornide nägudega, alles see ju oli, kui üks autosportlane avarii tõttu Saaremaa rallil raskelt kannatada sai.
Parts - Kaaristo tihedalt Raidami - Lepiksoni kannul
Peale teise ringi esimese osa läbimist oli EMEXi rallipaar R. Parts - A. Kaaristo väga tihedalt oma rivaalide kannul püsinud. Raidami väiksemagi eksimise puhul tulnuks viimasel kurja vaeva näha, et taas liidripositsioon saavutada. Ja vaid mõne sekundi kaugusel olid Käo - Ljadov. Kõik need kolm Mitsubishi Lanceriga medalit püüdvad ekipaažid olid välja sõitnud ligilähedasi aegu.
Saatuslik Kurevere lisakatse
Teistkordselt Kurevere lisakatse pealelõunal, mil esimene auto kell 14.19 võistlustulle asus. Et tegemist oli raskeima katsega, sellest andis tunnistust suhteliselt suur katkestajate arv, kui Kurevere katse seitsmenda lisakatsena läbiti. Rada oli kohati pigem roomikmasinatele kui ralliautodele sobiv ja nii mõnegi kurvi pealt sügavate sissesõidetud roobastega ning vesine ja auklik. Väljasõidu läbi jäid edasisest võistlusest kõrvale esimese kolme hulgas olnud ning tihedalt konkurentsis püsinud Käo - Ljadov, kes veel eelmise katse läbisid sama ajaga kui Parts - Kaaristo (aeg 4,49).
Väiksemaid viperusi tuli paljudel ette. Sügavas vees Lada VFTS-iga suure kivi otsa sõitnud Seppo Hannukainen - Kaido Antsve tekitasid pealtvaatajate hulgas palju elevust, kuid ohtlikust olukorrast tuldi auga välja ning auto maandus ratastele ja sõit jätkus.
Lõpparvestuses seitsmes koht Saaremaa rallil ajaga 1:17,08. Suures mures oli Opel Mantal võistelnud RWD Racingu ekipaaž A. Reivik - A. Ausma, kelle autol kapott kuidagi kinni seista ei tahtnud. Küll käidi autost väljas, et seda sulgeda, aga nii kaotati ohtralt aega ja sellelt katselt saadi viimane aeg.
Sama katse Undva finišikoridoris kargas üks Soome külalisvõistleja rohelisest ralliautost välja ning karjus ees seisva eesti ekipaaži auto juures. Finišikoridoris ei tohi võistlejad aga veel sõidukist väljuda.
Viimasel lisakatsel jagati kohad
Võistluse viimasele lisakatsele läks esimene võistlusauto Lõmalast kell 16.05. "Fordi Keskuse" katse pidi andma selguse, kes on parim. Raidam - Lepikson ei andnud teistele sõnaõigust ja võtsid sellegi lisakatse võidu ajaga 4,44 (II ringi aeg 1:07,55). Neile järgnesid ralli üldarvestuses kolmanda pronksi võtnud Murakas - Sildmäe (lisakatse aeg 4,54, II ringi aeg 1:10,16) ja Parts - Kaaristo (aeg 4,55), kellele kuulus ka teine koht üldarvestuses ajaga 1:09,16.
1996. a. viiendaks tulnud ja eelmisel aastal Saaremaa Rallil seitsmenda koha saavutanud Soome ekipaaž Jalava - Lukka sõitis end neljandale positsioonile (II ringi aeg 1:11,13).
Veoautode arvestuses võtsid esikoha juba enne rallit meistrivõistluste edetabelis juhtpositsioonil olnud SK Villu rallimehed Hannes Türnpu - Jaanis Lõppe (II ringi aeg 1:40,48). Hõbedale sõitsid end GAZ 52-02ga Saaremaa mehed Priit Liblik - Ivo Ligi, kes seni sõitnud vaid rallikrossi. Nende lõpuaeg 1:42,39. Kolmas koht veoautode arvestuses läks ekipaažile Erkki Orunuk - Mart Mäll (II ringi aeg 1:44,29). II ringilise erinevate lisakatsetega Saaremaa ralli lõpetas sel aastal 29 ekipaaži.
Raidam ei vääratanud
Möödunud aastal pidi rallipaar Ivar Raidam - Indrek Ilomets alla vanduma Markko Märtinile - Toomas Kitsingule, kui Riho Partsile - Aare Kaaristole. Sel aastal võttis Raidam Tagala katsel juhtpositsiooni ning sõitis kõik lisakatsed edukalt liidripositsioonil lõpuni ning sai kirja parima tulemuse.
Rahvusvahelise 31. Saaremaa ralli võitsid Ivar Raidam - Robert Lepikson. Raidam on Saaremaa rallidel ennegi võijaks tulnud, aastail 1991, 1992 ja 1994. Saaremaa rallit, tollase nimega Tehumardi rallit, on varem kolmel korral võitnud Vello Õunpuu, Raidam on nüüd aga neljakordne Saaremaa ralli meister.
"Korraldaja poolt prohmakaid polnud,"
rääkis võistluse direktor Üllar Seeman. Üllar Seeman on mees, kelle valvsa pilgu all toimus Saaremaa ralli kolmandat aastat. Võistluse sujumise kohta rääkis ta, et alati on asju, mis korraldajal meele mõrudaks teevad, kuid lõppkokkuvõttes võib pidada rallit kordaläinuks.
Epiloog
Kas ralli järgmisel aastal toimub ja kui, siis kelle eestvadamisel, ei teadnud Seeman rääkida. "Eesti Autospordi Liidul ja Lions Club Sõrve vahel oli ralli korraldamise leping sõlmitud kolmeks aastaks," teatas kohalik ralliraadio võistlusi kokkuvõtvates uudistes. Jäi vaid pöialt pidada, et ralli ka järgmisel sügisel korraldajad leiab.
|
|
|
|