Kas MM-sarja uus punktiarvestus teeb rallid põnevamaks? |
|
|
|
|
|
Saaremaal võitsid Ivar Raidam ja Robert Lepikson
29.-30. oktoobril peeti Eesti meistrivõistluste viimase etapina Saaremaal taas tradtitsiooniline autoralli. Sedakorda oli FIA rahvusvahelisse võistluskalendrisse kantud ralli korraldajaks Kogula Auto-Motoklubi. 32. Saaremaa ralli võistlusraja kogupikkus oli 358,65 km, sellest kiiruskatseid 127,57 km.
Uus korraldaja
Sedakorda oli FIA rahvusvahelisse võistluskalendrisse kantud ralli korraldajaks Kogula Auto-Motoklubi, mis seni kaheksa aasta vältel vaid krossivõistlusi organiseerinud. Sõrve Lions Clubi ja Eesti Autospordi Liidu vahel sõlmitud kolmeaastane leping ralli korraldamiseks oli lõppenud. Et traditsiooniline Saaremaa autoralli peetud saaks, võttis korraldamise oma südameasjaks Kogula Auto-Motoklubi juhatuse esimees Tarmo Tass. "Veel augustikuus oli lahtine, kas võistlus toimub või mitte. Tänu Soome firmale Teboil seekordne võidukihutamine üldse teoks saigi," rääkis Tass.
Stardis 54 võistkonda
Sel aastal oli lisaks Eesti ekipaažidele külalisvõistlejaid Soomest ja Leedust. Võistlus peeti masinaklassides N, A ja E. Number ühe all läks rajale rallipaar Ivar Raidam - Rober Lepikson A-rühma Mitsubishi Lanceriga, teisena startisid Aleksander Käo - Aare Ojamäe, samuti Mitsubishi Lanceril (N-rühm). Favoriitideks võis pidada veel Saaremaal varasematel aastatel häid tulemusi saavutanud ekipaaži Riho Parts - Aare Kaaristo (Ford Escort WRC) ning samuti Ford Escort WRC-ga võistlema tulnud Soomlaste tiimi Jari Viita - Timo Hantunen. Läbi aastate on Saaremaal häid tulemusi näidanud Soome nimekad rallimehed Kimmo Jalava - Martti Lukka Toyota Starletil. Möödunud aastal absoluutarvestuses neljandaks tulnud Soome meeskond läks rajale numbri all 4. Tunamullune võitjapaar Markko Märtin - Toomas Kitsing sellest võistlusest osa ei võtnud, küll aga oli Kitsing VIP-auto roolis. Üldse läks enne võistlusmasinaid rajale 5-6 ohutusautot.
Esimene ring
Esimese ringi jooksul läbiti kolm lisakatset: Sauvere, Kipi ja Lõmala. Kell 18.29 anti start esimesele lisakatsele pikkusega 7,33 km. Neljal korral Saaremaa ralli võitjaks tulnud Ivar Raidam alustas seda võistluspäeva tihedas konkurentsis Margus Murakase - Peep Kallaste ja Soome meeskonna Jari Viita - Timo Hantuneniga. Nagu esimeselt, nii ka ülejäänud kahelt esimese ringi lisakatselt Raidamile kirja parim tulemus. Läbitud kolme lisakatsega lõpetas esimese ringi ja võistluspäeva tiim Raidam - Lepikson parima ajaga (13,36), teise aja sõitsid välja Murakas - Kallaste Subaru Imprezal (13,49) ja kolmanda Viita Hantunen (13,51). Arvatud favoriidid sõitsid välja ligilähedasi aegu, tugevat sõitu tegid ka veokid. Oru Ralliklubi mehed Aare Müil - Tiit Vanamölder said veokite klassis parima aja (esimese ringi aeg 18,58), millega edestasid nii mõndagi teistes masinaklassides võistelnud ekipaaži.
Ekipaaž Mäll - Orunuk vastu puud
Lauge kuid kiire ja porine kurv tõmbas kriipsu peale number 64 all rajale läinud Mart Mälli - Erki Orunuki edasisele võistlemisele. Esimesel lisakatsel paiskus nende veok teelt välja võssa ning purunes peaaegu täielikult. Nii traagiline see õnnetus siiski polnud, kui mõnel varasemal Saaremaa rallil toimunud väljasõidud. Juhikabiini tagaaknast välja pääsenud Mällil seoti kannatada saanud sõrmed ning ravitseti rindkere.
Volgaga võitu püüdma
Varem Saaremaa rallil Volgaga "nulli sõitnud" Saaremaa mees Gunnar Kasesalu oli seekord ainus, kes GAZ 24-ga võistlustulle asus. Et võistlusnumbrit 50 kandev Volga (Gunnar Kasesalu - Avo Tiits) oli sõiduautode stardijärjekorras viimane, sai ta ajaliselt 4 minutit hiljem startinud veokatelt pähe. Selle tõttu lükati teisel ringil veokite starti minuti võrra edasi. Ralli pressikeskuse juhataja Rein Luik veokate peafavoriidi, GAZ 51-l startinud ekipaaži Müil - Vanamölder, kohta: "Ega Müil ei hoia, kui ikka teine ette jääb, sõidab üle, nii kõva sõidumees on Müil."
II ring
Start AS Auto Kuressaare esiselt parkimisplatsilt teisele ringile anti kell 8.01. Teisel ringil tuli võistlejail läbida Saia, Asuka, kahel korral Tuiu ja Sauvere, ning linnakatse. Ringi esimeses osas läbiti 53,6 km, teises 61,3 km. Tihedas heitluses soomlaste Viita - Hantuneniga sõitsid Raidam - Lepikson välja tasavägiseid aegu (2. ringi esimeselt lisakatselt võrdne aeg, Sauvere lisakatsel oli esikoha eest heitlev Soome tiim sekundi võrra parem.) Teine võistluspäev algas rohkete katkestustega. Üheks põhjuseks ehk 27,85 km pikkune väga kiire, pikkade kurvidega Tuiu katse. Selleltki katselt sai parima aja kirja Harju KEK Ralliklubi võistluspaar Raidam - Lepikson.
Aastaid Saaremaa poristel teedel autorallit sõitnud Ivar Raidam oletas, et tuleb pingeline võistlus esimese viie hulgas (J.Viita-T.Hantunen, R.Parts-A.Kaaristo, A.Käo-A.Ojamäe, M.Murakas-P.Kallaste). "Suvel oli põnevam. Võinuks oletada, et Ford Escort WRCga sõitvad rallipaarid Parts-Kaaristo ja Viita Hantunen pakuvad väga tihedat konkurentsi, samuti Lanceril sõitvad Käo-Ojamäe. Seekord aga Käol midagi ei klappinud kas endal või autol," rääkis Raidam.
Üle pika aja linnakatse
Mitmel aastal pole ralli kavas olnud linnakatset. Tänu linnavõimude heatahtlikule suhtumisele oli sel aastal linnakatse taas lisakatsena rajalegendi kantud. Kaheksas, 2,48 km pikkune lisakatse Kuressaare linnas oli välja meelitanud ohtralt rallisõpru. Vihmamärjal asfaldil suurel kiirusel liikuvad võistlusautod panid külglibisemiste ja aia rammimisega mitmelgi korral rahva rõkkama. Soomlaste Viita - Hantuneni Ford vedas alt, mootoririkke tõttu jäädi edasisest esikohaheitlusest kõrvale, seda kindlam liidripositsioon oli käes Raidamil - Lepiksonil. Teise tulemuse sõitsid linnakatsel välja leedukad Rokas Lipeikis - Bronius Samuolis Ford Sierra Cosworthil võrdselt Margus Murakase - Peep Kallastega (aeg 1.49).
Kankkunen klassis E9 teisel kohal
Sel aastal oli Saaremaa rallit sõitma tulnud enam soomlasi kui varasematel aastatel. Perekonnanime poolest kuulsama Soome rallimehe Juha Kankkuneni nimekaim Olli Kankkunen koos kaardilugeja Markus Nousiaineniga startisid Saaremaal võistlusautoga Opel Manta. Üldarvestuses jäädi 19. kohale, E9 klassi parima tiimi Einar Laipaik -Viljar Ventsel järel saavutasid Kankkunen-Nousiainen teise positsiooni.
Raidam 5x SR meister
32. Saaremaa ralli lõpetas 30 ekipaaži. Viiendat korda tuli Saaremaa Ralli meistriks juunikuus autot vahetanud rallipaar Ivar Raidam - Robert Lepikson ajaga 1:07,36. Neile järgnesid N-rühma Subarul võistelnud Margus Murakas - Peep Kallaste (aeg 1:09,41), kolmandana Aleksander Käo - Aare Ojamäe Mitsubishi Lanceril (N-rühma teine koht, aeg 1:11,23). Stabiilselt neljandale kohale (sama positsioon üldarvestuses SR 1998) sõitsid end soomlased Kimmo Jalava - Martti Lukka Toyota Starletil tulemusega 1:11,50.
Ajaga 1:37,14 sõitis end 27. kohale rallipaar Aare Müil - Tiit Vanamölder, võttes sellega ka ülekaalukalt võidu veokate klassis E11. Neile järgnesid saarlased Priit Liblik - Ivo Ligi (aeg 1:41,56), ja viimase veokina kolmanda positsiooni saavutanud Veiko Liukanen - Toivo Liukanen (tulemus 1:45,56). Teisel ringil viieminutilise trahviaja saanud GAZ 24-l sõitnud Kasesalu - Tiits lõpetasid Saaremaa Ralli viimasena, ajaga 1:56,59.
Probleeme ei olnud
"Otsisime probleeme, aga ei leidnud," rääkis ralli direktor ja Kogula Auto-Motoklubi juhatuse esimes Tarmo Tass. Ka järgmisel kahel aastal korraldab rallit sel aastal esimese rallikorralduskogemuse saanud Kogula Auto-Motoklubi.
Absoluutarvestuse võitjad:
1. I.Raidam-R.Lepikson (Mitsubishi Lancer EVO VI, A7)
2. M.Murakas-P.Kallaste (Subaru Impreza 555, N3)
3. A.Käo-A.Ojamäe (Mitsubishi Lancer EVO IV, N3)
Võistkonnad:
Harju KEK Ralliklubi - 2:25.39
1 I.Raidam-R.Lepikson - 1:07.36
21 S.Hannukainen-K.Antsve - 1:18:03
Oru Ralliklubi
2 A.Käo-A.Ojamäe - 1:11.23
9 P.Uus-A.Timusk - 1:16.11
|
|
|
|