Kliki siia Kliki siia
Kas pooldad monorehvi nõuet Eesti autoralli meistrisarjas?
Vasta | Tulemus
Saada teade
Partnerid
www.veoautodevaruosad.com
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
rallifotod.eu
 
 
 
Rando Aav
02. oktoober 2024 15:52
Loe kommentaare (0)
Trüki lehekülg
Margus Murakas: Saaremaa ralli on kõige-kõige! Foto: Rando Aav

Margus Murakas teeb Saaremaa rallil ajalugu

Augustis 60aastaseks saanud Margus Murakas teeb tänavusel Saaremaa rallil ajalugu. Nimelt saab temast Tehumardi/Saaremaa rallil kõige enam võistelnud rallisõitja. "Senine number on 33, nüüd tuleb 34," kinnitab ta.

Esimest korda oli Margus Murakas võistlejana Saaremaal Tehumardi rallil stardis 1983. aasta oktoobris. Selle ralli tegi ta kaasa Ülo Metsa kaardilugejana TSK Saaremaa ridades. Mets ja Murakas olid võidu sõitnud juba varem, sportralli debüüdi olid nad teinud sama aasta mais Vana Toomase rallil.



"Tema oli Koeru poiss. Tema isa oli Koeru Autoremonditehases meister ja sealtkaudu me tuttavaks saime. Putitasime Volgasid," meenutab Mets. "Ministrite Nõukogu autobaasist saime VAZ 2101 kere ja kastiga juppe kaasa. Sellest ehitasime koos ralliauto," selgitab Mets tagamaid, kuidas ühiselt võistlemiseni jõuti. Aastail 1983-1985 oli Margus Murakas sõjaväes ja rallidel käimiseks tuli poolest saati hüppes käia...

Pärast sõjaväge pakkus autosport Murakale jätkuvalt huvi ning 1985. aastal istus ta ise Volga rooli. Tema esimeseks kaardilugejaks sai Daago Rubli, kellega koos osaleti Tehumardi rallil esmakordselt 1986. aastal. Sealt edasi võistles Margus Murakas Tehumardi või Saaremaa ralli nime kandnud rallivõistlusel peaaegu igal aastal.

Laskume detailidesse. Võistlejana roolis on Murakas olnud aastail 1986, 1987, 1988, 1989, 1990, 1991, 1992, 1994, 1995, 1996, 1997, 1998, 1999, 2001, 2002, 2003, 2004, 2006, 2007, 2008, 2009, 2011, 2012, 2014, 2017, 2018, 2019, 2020, 2021, 2022, 2023 ehk kokku 31 korral. Kahel korral ehk aastatel 1983 ja 2015 tegi ta ralli kaasa kaardilugejana. Esimesel korral, nagu juba märgitud, oli roolis Ülo Mets, teisel korral Chrislin Sepp. Ja aastal 1993, mil Tehumardi ralli oli saanud ajalooks ja kandis esimest korda Saaremaa nime, oli Margus Murakas koos Margus Mesipuuga istumas autos Ford Sierra RS Cosworth 4x4 - toona aga ei võisteldud, vaid "sõideti nulli". Saldo: Margus Murakas on Tehumardi ja Saaremaa rallidel võistlejana rajal käinud 33 korda.

33 korda on Tehumardi ja Saaremaa rallidel võistelnud ka Villu Mättik. Erinevalt Margusest ei ole Žigulile truuks jäänud vanameister Saaremaa teedel toimunud rallidest kaardilugejana osa võtnud. Kui Margus Murakas leiab, et see roolis võistlemise rekordki peaks saama tema nimele, tuleks tal veel kolmel korral Saaremaa rallil ise võistlusautot juhtida, aga praegu kuulub tema plaanidesse kaks rallit: "Mul tuleb nüüd 34. Luban, et 35 panen kindlasti." Kui 35 peaks viimaseks jääma, siis roolimehena oleks ta neile numbritele otsa vaadates Mättikuga viigis. Aga teatavasti on autorallidel nii juht kui ka kaardilugeja võrdsed, nii roolimees kui ka tüürimees ehk juriidilises kõnepruugis on autos esimene piloot ning teine piloot. Kokkuvõtvalt, 2024. aastal Saaremaa rallil startinuna võib Margus Murakas julgelt öelda, et temast on saanud Tehumardi ja Saaremaa rallidel kõige enam võistelnud autosportlane.

Tänavu on Margus Murakas stardis koos Rainis Nageliga. Paljukordse Eesti rallimeistri istumise all on Audi S1, millega ta on võistelnud alates aastast 2017. Sõidab Margus Murakas EMV5 arvestusklassis, kus veel läinud hooajal pakkus Saaremaal konkurentsi ka tema vennapoeg Roland Murakas, kes toona saavutas masinaklassis kolmanda koha.

Kui hästi on Roland Murakas Saaremaa teedel hakkama saanud? "Väga hästi," kiidab Margus. "Ta on kiire mees. Ta on parem sõitja, kui mina. Noorem! Vanus, füüsis, reaktsioon, riskivalmidus - kõik need on ajas muutuvad omadused."

"Saaremaa ralli on kõige traditsioonilisem, kõige ikoonilisem ralli. Kõige-kõige!" põhjendab Margus Murakas oma huvi Saaremaal võistlemise vastu. "Rallil on põnev ajalugu. Me oleme seda sõitnud ju ka novembri alguses. Oleme seda sõitnud Žiguliga niimoodi, et rada kirjutades kõik on lumest valge. Kui Žiguliga sõideti, oli kaks varianti, kas kasutada MI-16 või Luxi kumme. Siis hakkasid paaniliselt Luxi kumme otsima, sest see oli lume ja jää peal natukene parem. Saaremaal on olnud - nii Tehumardi kui ka Saaremaa rallil - kõik aastaajad. Me oleme sõitnud seal piikidega lumes, oleme sõitnud täiesti suverehvidega, palavas ja tolmustel teedel, nii et nähtavust polegi."

2024. aasta novembris saab täpselt 50 aastat esimesest Tehumardi rahvarallist, millest on välja kasvanud traditsiooniline Saaremaa autoralli. Margus Murakas avaldab lootust, et saarlastel jätkub jõudu-jaksu rallit edaspidigi korraldada. "Ralli ei pea olema suurejooneline. Ei maksa katsete arvu taga ajada. Arvestades hetkeolukorda ja majanduslikku olukorda, sõitjate olukorda, saan aru, et hotellid tahavad, et oleks täituvus ja et kolmapäevast pühapäevani Kuressaares šõu käiks. Aga kui soomlased said omal ajal sõidetud ühepäevaseid Soome meistrivõistluste etappe, võiks ka siin sellele mõelda. Arvan, et kui meilgi selliseid rallisid korraldataks, kus reedel tutvume ja laupäeval sõidame, on hästi. 95 kilomeetrit rallit on ka ralli ja see on võimalik ühe päevaga ära teha."
Uudiste arhiiv
Artikli juurde
Subaru Forester 2,0 XE
Varasemad ülevaated
24.11.2024
50 aastat: Tehumardi ralli juubeliüritus (0)
16.11.2024
Hiiumaa rahvaralli (0)
05.11.2024
Kehala rahvaralli 19.10.24 (0)
Viimati lisatud albumid
Viimati uuendatud albumid
26.11.2024 13:58
Rally in Latvia (0)
17.10.2024 21:21
Saaremaa Rally 2024 (2)
29.09.2024 15:31
Samsonas Rally Utena 2024 (0)
15.09.2024 12:52
KEHALA KARIKAS 4. Etapp (0)
01.09.2024 09:33
Eesti Maasikas Otep�� rahvasprint 2024. (0)
Vaata foorumiteemasid
 
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia