Kas MM-sarja uus punktiarvestus teeb rallid põnevamaks? |
|
|
|
|
|
... > Romet Jürgenson: rallikarjäär on läinud selgelt ülesmäge |
|
Romet Jürgenson: rallikarjäär on läinud selgelt ülesmäge
Juunioride autoralli MM-sarjas võistlev Romet Jürgenson rääkis rally.ee autospordiajakirjale antud intervjuus oma ambitsioonikatest plaanidest. Rallikarjäärile pühendunud noormees avaldas nii mõnegi saladuse ning ütles välja, kui realistlikuks peab ta võimalust, et toob tiitlivõidu Eestisse.
Kuidas sa üldse autospordi juurde jõudsid?
Autosporti sattusin tegelikult läbi onu. Läksime 2013. aastal mingit kohalikku rallit vaatama ja sealt ma selle pisiku endale sain. Motospordiga ma olin varasemalt tegelenud. Motokrossi sõitsime isaga koos pikalt, aga see see sai läbi ja siis autoralli avastasin puhtalt lihtsalt fänni perspektiivist. Vaatasin neid sõitjaid ja mõtlesin, et tahaks ise ka proovida.
Kus sa need esimesed sammud tehtud said?
Isa ostis mulle 2014. aastal kahesaja euroga Ford Sierra kuskilt Türi garaažist. Sellega hakkasin jääradadel sõitma ja tuli täitsa hästi välja. Järgmine loogiline samm oli rahvasport, tulid rahvasprindid ja rahvarallid. Siis pinnisin isalt kuidagi välja tagaveolise BMW. See oli ka muidugi huvitava diiliga, et llubasin talle, et lahen Paide linnameeskonna trenni jalgpalli mängima edasi. Sedasi ma sain selle BMW endale. Siis tegin seda ja siis oli mõte veel samm edasi teha ja päris rallit proovida, kuna rahvaspordis läks hästi - juunioride klassis suutsin seal mitu aastat võita. Aga siis tuli karm reaalsus ja ei olnud kahjuks rahaliselt võimalik jätkata, et siis nagu selle unistuse autorallit sõita visksingi tegelikult suures plaanis prügikasti ja hakkasin rohkem treenimisega tegelema. Aitasin Jasper Vaherit kõrvalt päris palju ja siis rohkem keskendusin võib-olla isegi kaardilugemisele.
Kuidas ise endale kaardilugeja kõrvale said?
See tuli hiljem, et kui Rally Star'i programm välja tuli 2020. aastal. Kui ma esimesi infokilde nägin selle programmi kohta, oli selge, et on kaardilugejat vaja. Mul mingit kogemust väga rallispordist ei olnud, et nulli pealt oli vaja hakata minema. Siis Siim Oja, kelle ma lõpuks endale valisin, oli ühe hea tuttava David Sultanjantsi varasem kaardilugeja. Nemad lõpetasid sõitmise ära. Ta oli justkui vaba ja oli nõus panustama ning tulema selle kogu selle pulliga kaasa. Kuna me mõlemad oleme Paidest pärit, siis oli nagu niisugune loogiline variant.
Jaspariga me saime headeks sõpradeks tegelikult rahvaspordiaegadel. Tema isaga suhtlesime väga palju ja kogu tema perega üldse. Siis ma Jasparit aitasin legendi koostamisega ja mõtlesime kõik asjad ise koos läbi. Et kuidas seda rallisporti üldse võiks teha ja siis vaikselt sujuvalt läksin talle kõrvalistmele rahvaspordiaegadel. Siis, kui ta hakkas esimesi samme tegema päris rallis, siis ma sain aru, et see kõrvalistumise nii-öelda enesekindlus mul ikkagi puudub. Seal karjääri teha ma ei tahtnud. Jäin küll seotuks sellega, et ma aitasin teda edasi, aga siis tuli see rallistaari programm juba ja pidin hakkama enda asjadele keskenduma.
Mida nende aastatega korda saata oled suutnud?
Ilmselt päris palju asju sellise väikese aja jooksul! Kõigepealt seesama programmi võit aastal 2022. Pärast seda hakkasime vaikselt minema. Hondaga suutsime juba esimesel esimesel teiseks jääda EMV7 arvestuses. Järgmisel aastal sõitsime Rally4 autoga. Eestis me ei saanud tervet hooaega kaasa teha, oli keeruline hooajaplaanisid seada. Ühel etapil suutsime ikkagi seal kõikidest noortest kiiremaid olla. Paides oli ka juba hea areng. Rally3 autoga tegime programmi kuulunud rallid kaasa. Seal suutsime head kiirust näidata. Võitsime European Rally Trophy juuniori võistlussarja ära. Ja nüüd osaleme juunioride MM-sarjas.
Hiljaaegu käisid piiritagusel rallil osalemas. Muljed?
Karlovaci ralli oli põhimõtteliselt samas piirkonnas, kus toimub Horvaatia MM-etapp. Seal võitsime oma klassi ära. Rally3 autosid oli üsna palju, vist isegi kaheksa kuni kümme. Aga pooled neist osalejatest olid mingid džentelmen-sõitjad, pigem aeglasemad. Aga oli ka kolm juuniorit, kui ma eksi, või kaks. Nendega suutsime võrreldavaid aegu sõita ja lõpuks olime ka kiiremad. Minu üllatuseks tegelikult nad olid väga kiired. Türgi poiss Ali Türkkan, kes nüüd tuleb alates Horvaatiast, on ka väga hea käega.
Kus sel aastal oled võidu sõitnud?
Kõigepealt sõitsime Aluksne ralli Lätis enne Rootsit. Siis oli Rootsi MM-ralli. Seejärel Karlovaci ralli ja nüüd Horvaatia.
Plaanid pärast Horvaatia MM-etappi?
Juunioride MM-sari teha kaasa ehk sõita see viie-etapiline võistlussari, läbi selle Rally Star'i programmi. Sinna juurde olen praegu sõitnudki enne igat etappi ühe väikse ralli. Enne Sardiiniat ma ei leia siit mingit head võimalust, et pigem keskendun testidele Eestis. Siin leiaks sarnaseid teid ka. Aga enne Soome rallit on mõte sõita kaasa Estonia ralli ja siis võib-olla üks-kaks kohalikku Soome etappi ka, et saaks sealsetelt teedelt kogemuse kätte.
Tänavu juunioride MM-sarjas sõidad Rally Star'i programmi toel?
See ongi kogu see asi, miks ma üldse seal juunioride MM-sarjas sõita saan. Ilma selleta niisugust võimalust poleks. Tegu on noorte talendiprogrammiga. Üle maailma otsiti noori, kes võiksid olla võimelised rallispordis tegusid tegema, aga kellel võib-olla endal seda rahalist võimalust pole olnud. See oli sellise suunitlusega programm. Aastal 2020, nagu ma ütlesin, see asi loodi. Aastal 2022 valiti mind Euroopa esindajaks. Üle maailma välja valitud talendid hakkasid seal eelmisel aastal sõitma ja nüüd lõpuks neljakesi me sõidame sel aastal juunioride MM-sarjas terve hooaja. Kõik on rahvusvahelise autoliidu FIA kulul, FIA maksab kogu selle asja kinni. Meie põhimõtteliselt sentigi sinna sisse ei pane. Nagu ma ütlesin, minusugusele tüübile, muidu oleks see juunioride MM-sarjas sõitmine väga-väga keeruline, sest rahaliselt ei mängiks mitte kuidagi välja. See programm annab väga hea võimaluse seal sõita.
Aga muud rallid peale MM-etappide?
Muud rallid on mul kõik enda eelarvest. Selle nii-öelda muu eelarve leidmise on ka mulle põhimõtteliselt ju andnud rallistaari programmis hästi esinemine. Ma arvan, kui ma seal ei oleks suutnud midagi saavutada, oleks väga keeruline muudel võistlustel osalemiseks tuge leida. See on andnud mulle väga hea stardiplatvormi. Loomulikult, ega ikkagi on nagu raske leida seda lisaeelarvet, nagu ka kõigil teistel Eesti sõitjatel. Selle nimel peab kogu aeg tööd tegema, et saaks lisavõimalusi. Ma näen, et võrreldes teiste rallistaari programmi sõitjatega ma olen ikkagi sõitnud veidi rohkem kaasa neid rallisid nii-öelda kõrvalt ka. Ralli on lihtsalt kogemuste ala, sa ei saa ainult loota sellele viiele juunioride etapile, tuleb ise täiendavalt vaeva näha.
Juunioiride MM-sarjas sõidad läbi ralliprogrammi kasutada oleva autoga ja muudel rallidel võistled enda autoga?
Jah. Endale sain selle sama auto, millega ma eelmine aasta sõitsin. Sponsorite abiga ostsime M-Spordist ära. Sain võib-olla natukene parema diili, kui muidu. Lihtsalt selle sama kere ostsin ära, millega me eelmine aasta sõitsime. See on mul nüüd endal garaažis olemas. Sõidan sel hooajal kahe autoga - üks on juunioride sarjas ja teine enda oma.
On sul mingi konkreetne plaan ka selleks aastaks? Kui aasta lõpp on käes, kulkude kätteandmine, millise järgi sa lähed?
Minu suurem eesmärk on jõuda järgmiseks aastaks sellesse valimisse, kes saavad ka uuel hooajal juunioride MM-sarjas sõita FIA kulul. Selleks peame nelja hulgast jõudma kolme parima sekka seal FIA sõitjatest. Kui me piisavalt arengut näitame ja head kiirust, siis peaks ka sinna valituks saama. See on esmane eesmärk. Järgmisel aastal oleksin valmis juunioride rallisarjas mingeid tegusid tegema, kui see aasta ei peaks võitu tulema. Nagu Rootsi ralli näitas, siis kiirus on olemas ja kui nüüd suudaks stabiilselt kõik rallid ilusti ära teha, siis miks mitte TOP3 sekka jõuda juuniorides aasta lõpuks juba sel aastal.
Mis on ralliga seoses sinu jaoks kõige keerulisem?
Ma olen kuidagi sellesse rütmi saanud päris hästi sisse, et mulle on alati meeldinud ennast hästi ette valmistada ja tööd teha. See oli juba kooliajal samamoodi. Mulle meeldib seda teha väga sisukalt, käin kõik katsed läbi, millest korraldaja videod on üles pannud ja võrdlen neid siis eelmiste aastatega. Teen oma katsekirjeldused, kõikidest katsetest. Töötan läbi potentsiaalse rehviplaani kogu etapiks. Ja need katsekirjeldused ei ole ka lühikesed! Oluline on videote vaatamine, oma legendi arendamine. Kaardilugejaga arutame asju. Katsete läbitöötamine, kirjelduste ja info analüüsimine on üks niisugune mahukas ettevõtmine.
Rallinädal ise, ma arvan, võib-olla isegi need rajaga tutvumise päevad, on minu jaoks on kõige keerulisemad. See mentaalne ressurss, mida tuleb kasutada, on päris suur. Sõidu ajal nagu enam ei olegi, sest siis pead seda infot ainult vastu võtma. Aga kui sa kirja paned, siis pead seda infot endast välja saama, see võtab mentaalset ressurssi päris palju.
On sul kiiruslegendi koostamisel ka hetki, kui sa ei oska seda kirja panna?
Jah, on küll. Eriti Horvaatias. Ma mäletan, eelmisel aastal, kui me käisime seal sõitmas MM-i, siis see oli piisavalt keerukas ettevõtmine. Alguses ei osanud väga midagi seal kirja panna. Aga see tuleb jällegi kogemusega ja ma usun, et kogemusega tuleb ka just see otsuse vastuvõtmise võimekus. Varasemalt oligi see teema, et mul oli peas mingisugune loogiline seletus, et kuidas ma selle kirja paneks, aga lihtsalt ei suutnud seda otsust vastu võtta. Jäin liiga palju mõtlema ja siis olin juba järgmises kurvis ja vaatasin küljepeeglitesse, mis kurv see ikkagi on. Siis kogu rütm läkski väga segaseks. Pigem jah, see nii-öelda kiire otsuse vastuvõtmine on tulnud nagu juurde, see aitab.
Korduvkatset sõidad, kas teed legendi vajadusel parandusi?
Jah, selle me tõime ka Siimuga eelmisel aastal sisse, et juba ralli katse ajal suudame teha legendi parandused. Ei pea isegi enam tihtipeale videot üle vaatama hoolduspausidel, niikuinii MM-il väga selleks aega ei ole. Kaardilugeja on ka väga palju arenenud ja suudab jooksvalt paranduse ära teha.
Eestlased tihtipeale ütlevad, et kruusal mõnus sõita, aga asfaldil mitte väga. Kuidas asfalt sulle sobib?
Mul on võib-olla ebastandardne vastus eestlase puhul. Mulle pigem just asfalt väga meeldib. Ma isegi ei tea, millest see võib tuleneda. Võib-olla rahvaspordis rahvasprindid olid hästi palju asfaldi peal, võib-olla sealt. Mulle asfalt meeldib, aga ma ei ole siiamaani suutnud otsustada, et kumb rohkem, kas kruusa või asfalt. Kui rütm asfaldil hästi sujub, siis see on väga nauditav!
Kui palju auto tehnilist poolt ise taipad, kui palju seadistuste määramisel oskad kaasa rääkida?
See pool on märgatavalt arenenud aja jooksul. Tunnen, et mida kiiremini sõitma hakkad ja mida lähemale piirile jõuad, siis seda olulisem ongi auto seadistamine. Mäletan, et kui ma alustasin, ega ma ei saanud üldse aru, miks autot seadistada on vaja või mis see annab. Siis pidasin olulisemaks sõidule keskendumist. Nüüd ma saan aru, et kui sõita kolmsada kilomeetrit läbi, siis on vaja ikkagi ennast autos mugavalt tunda, et piiri lähedal sõita. Just see tehniline pool, ma tunnen, on ka kindlasti asi, mida ma tahaks veel arendada. Suvel, kui saan natukene rohkem aega, siis on plaan mehaaniku juurde minna ja seda Rally3 autot ise remontida, et saaks kogemust juurde just praktilises mõttes.
Osutusid tänavu valituks Team Estonia ridadesse. Mida see sulle annab?
Ma ise näen selles tiim Estonias väärtust just selles osas, et kui mul on vaja jällegi potentsiaalseid uusi toetajaid leida, siis on tiimi ridadesse kuulumine mingisugune kvaliteedimärk. Saan näidata, et mul on mingisugune nii-öelda potentsiaal justkui olemas, et kui juba sellisesse kohta kuuluda. Inimesed, kes oma ala tunnevad, on selle otsuse teinud ja näevad potentsiaali neis sõitjates, kes meil siin kõik on. Võib-olla on siis lihtsam enda ideid toetajale maha müüa, see on minu jaoks kõige suurem väärtus.
Tulevikust rääkides, kas meil saab olema Jürgensoni nimeline maailmameister?
Jah, see on selline keeruline küsimus. Mulle on alati meeldinud Seada lühiajalisemaid plaane, mis tunduvad realistlikud. Kuna ma olen rohkem praktiline inimene, siis näen reaalse võimalusena võita kahe aasta jooksul juunioride rallisarjas maailmameistritiitel. See oleks juba väga kõva saavutus. Juunioride maailmameistritiitlit ei tohiks alahinnata. Mida ma näen ja tunnetan, on see, et inimesed ootavad noortelt sõitjatelt kogu aeg midagi rohkemat, aga ei väärtustata võib-olla seda, mida on juba on saavutatud. Juunioride tiitlit võita on juba omaette väga kõva asi ja ja loomulikult ma unistan sellest, et mu karjäär jätkuks pärast seda. Ja et ma saaksin teha need järgmised sammud. Töö käib selle nimel, aga nagu ma ütlesin, siis olen realist ja ma näen, et see on ülimalt keeruline jõuda päris tippu Rally1 klassi. Aga annan endast kõik, et sinna ikkagi kunagi jõuda!
Kas keegi maailmatasemel rallisõitjatest on sind sel teel ka õpetanud?
Otiga veel mingit liiga sisukat juttu ei ole rääkinud. Aga loomulikult oleme arutanud asju. Usun, et kui mul mingid konkreetsed küsimused tekivad, siis ta on kindlasti olemas. Kontaktidega enam ei tohiks probleeme olla. Kui mul on vaja olnud, siis kas läbi FIA programmi või nende inimeste olen saanud tuge. Hetkel olen seda asja oma peaga läbi mõelnud ja siis küsinud erinevaid arvamusi ja nõu, mille järel olen pannud oma selge idee paika.
Missugused on sinu plussid rivaalide ees?
Ennast kiita on alati tore. Ma arvan, pluss on see, et ma suudan rahulikuks jääda ebamugavas või rõvedas situatsioonis, kus võib-olla on lihtne üle keeda. Selles mõttes, et ma ei hakka üleliigseid liigutusi tegema. Kui on väga keerulised olud näiteks, siis suudan sõita puhtalt, ei hakka lollusi tegema. Üldiselt on minu sõidustiil pigem puhas. Olen hästi palju vaadanud erinevaid sisevideoid ja analüüsinud, et kuidas sõita võiks. Mulle väga meeldib Sebastien Loebi stiil, see, kuidas tema sõidab, pigem alati turvaliselt. Leitakse nagu mingid kohad, kus saab suruda ja sõidutrajektoor on sirge ja puhas.
Sul endal oih-ja-aih kohti ei ole?
Kindlasti tuleb. Aga ma olen pigem selline sõitja, kes mõtleb rohkem peaga, kui et silmad ruutus igal katsel sajaga paneb.
Kes on maailma parim rallisõitja?
Sama küsimust küsiti Rally Star'i programmi Euroopa finaali valimisel ka. Siis ma ütlesin, et see on segu Sebastien Ogierist ja Ott Tänakust. Prantslase mentaalne tugevus ja see mõttelaad, mis tal oli, kui ta meistritiitlid võitis. Kui panna sinna juurde Oti sõiduoskus ja kiirus, siis minu arvates selline oleks ideaalne sõidumees. Päris sellist ideaalselt rallisõitjat minu jaoks veel olemas pole olnud.
Kas sinu eesmärk on saada professionaalseks rallisõitjaks?
Hetkel on karjäär läinud selgelt ülesmäge, aga nagu ütlesin varasemalt, et ma olen realist. Kõik võib pauguga läbi saada, see on ka selge. Vaadates, kuidas läheb ja millised väljavaated on, siis ma unistan loomulikult ja eesmärk on ikkagi rallisõidukarjääriga saada tegeleda. See võiks nagu täitsa reaalne eesmärk olla.
|
|
|
|