Kas MM-sarja uus punktiarvestus teeb rallid põnevamaks? |
|
|
|
|
|
... > Eesti ralli > Urmo Aava: nii võimsaid autosid ei ole siin nähtud |
|
Urmo Aava: nii võimsaid autosid ei ole siin nähtud
Seekordses Betsafei spordiennustusportaali taskuhäälingus rääkisid eesootavast Estonia ralli peakorraldaja Urmo Aava ja turvaülem Priit Priimägi. Jutuks tuli juulis Eestis toimuv MM-etapp.
Selle aasta Estonia rallile ennustatakse ligikaudu 40 tuhandet pealtvaatajat, samas kui Horvaatia ralli külastajate arv oli küündinud 400 tuhandeni. "Ma ei taha kedagi kritiseerida, aga oleme algusest peale Eestis opereerinud päris indiviididega, keda üles märgime. Rääkides Horvaatiast, siis kui palju oli seal kiiruskatsete kilomeetreid? Igaüks võib kodus teha väikese matemaatika ei mahu ära. Meie numbrid on väga realistlikud kas nad meeldivad või mitte, aga nad on täpselt sellised, nagu nad on ja me ei hakka neid moonutama," kommenteeris Urmo Aava Betsafei podcasti uues episoodis.
Koroonaviiruse vaibumine on andnud korraldajatele võimaluse ka vaatajatele rohkem vabadust anda. Kas pealtvaatajate alad on piisavalt suured, et rallifänn saab ka metsa sisse minna vaatama? Priit Priimägi selgitas, et osad alad on venitatud väga pikaks, võrreldes seda Soome stiiliga, kus saab kilomeetrite viisi mööda metsaäärt liikuda. "Me läheme järjest rohkem tagasi sinna, kus nimetame seda ürgralliks. Peab aga aru saama, et kuna oleme nii suureks kasvanud, ei saa inimesi igale poole lasta, sest tekib probleem kohalikega," sõnas ta.
Tänavusel Estonia rallil on 24 kiiruskatset ning võrreldes eelmise aastaga on täiesti identseid katseid kaks. "Igal katsel oleme midagi muutnud: väike uus lõik, mingi katse tagurpidi pööratud," sõnas Priimägi. Uutele territooriumitele mehed aga praegu ei kipu. "Organisatsioonina võtsime selleks aastaks seisukoha, et kõik teadmised, infrastruktuur ja muu varustus, mida oleme arendanud ja kogunud, realiseerime ära. Kui tormame kogu aeg uusi territooriume vallutama, ei kasuta me seda kunagi ära," selgitas Aava.
Rally Estonia organisatsioon on meeste sõnul kahe käega selle poolt, et poodium tagasi Tartusse ja kesklinnamelusse tuua. Aava sõnul tundus selle Raadile viimine algselt logistiliselt hea mõttena. "Aga ikkagi, inimene on inimene. Kui viid poodiumi eemale, ta peab tegema lisapingutuse ja piletiraha maksma, muudab see kõike. Kui eelmisel aastal pärast rallit helistasin tiimipealikele ja sõitjatele, tuli päris mitmest kohast tagasisidet, et muidu oli väga tore, aga kurja küll, tooge poodium kesklinna tagasi," tõdes endine ralliäss.
Sel aastal on rallietapil enam kui 500 julgestajat ning lisaks on kõik autod kogu aeg jälgimisel. "Igas autos on FIA boks, mis on autos nii hooldusel ajal kui ka praegu, kui autod tehases seisavad. Boksist jookseb info juhtimiskeskusesse, kust on kogu info näha. Kui juhtub ka avarii, näeme näiteks g-jõudu ehk seda, kui kõva pauk oli," selgitas turvaülem.
Kuidas jälgitakse, et raja ääres ei oleks mõnda pahatahtlikku punti, kes midagi võib tee peale panna? Selleks kasutatakse nii julgestajaid kui ka FIA boksi. "Juhtimiskeskuses on läbi FIA boksi kõigi autode live-pilt, mida FIA inimesed jälgivad. Kui nad midagi näevad, läheb info läbi juhtimiskeskuse julgestajatele või raja ääres olevatele katsepealikele ning kohe reageeritakse," sõnas Priimägi.
Turvalisuse teema kerkiks mõistagi teravamalt esile seoses Nikolai Grjaziniga venelase osalemine tähendaks suuremat pahandusteohtu pealtvaatajate poolt. Kas mees on tänavu stardis? "See on nii Rally Estonia, Eesti Autospordi Liidu kui Eesti Olümpiakomitee otsus, et meil ei stardi ei Venemaa, Valgevene ega neutraallipu all sportlased. Nii kaua, kui see otsus on meie käes, Grjazin siia ei tule," lausus veendunult ralli peakorraldaja.
Ralli kommertsdirektor Tarmo Hõbe ütles sügisel välja, et sel aastal näeb ka osalemas rahvuslikke klasse. Aava sõnul nähti juba ammu, et seda on mõistlik teha. "Ühtepidi on seal FIA reglemendid ning omakeskis ei saadud kokkuleppele, kuidas teha nii, et kõik oleksid rahul. Murekohaks oli, kuhu panna rahvuslik klass: pannes WRC esimese ja teise läbimise vahele, sõidaksid Eesti meistrivõistluste kiireimad ehk neljarattaveolised ees ning kaheveolised tagapool. See aga tekitaks vale sõidujoont. Kui veel veokad panna, läheks täiesti käest ära. Kui aga igal aastal tipud lähevad ära Rally Estonialt sõnadega, et "kuramuse jäljed on siin", hakkab see meid õõnestama." Lahendusena sõidavad neljarattaveolised autod enne WRC-autosid ehk saavad teha õiged jäljed ette.
Levinud olukorrale, kus ralli võitja sisuliselt otsustatakse reedel ära, Aava head lahendust ei näe. "Tahaks, et oleks huvitav ralli algusest lõpuni, aga samas töötame kõik selle nimel, et oleks palju kihvte tehnilisi katseid." Kas äkki peaks reedel olema ehk laiad n-ö lennuväljad, kus saada rütm sisse ning alles siis järgnema tehnilised katsed? "Siin on küsimus WRC-sarjas laiemalt ning mingite rallide sobivuses konkreetsetele sõitjatele. Võtame näiteks Rally Estonia favoriidid Tänak, Rovanperä, Breen ja see ongi kõik. Evans ja Neuville on seal lähedal, aga tegelikult need kolm meest hakkavad võitlema esikoha nimel," kommenteeris Aava.
Mis on meeste endi jaoks selle aasta ralli präänik ehk elevusetekitaja? Priimäele on selleks turvalisus ehk et ralli saaks turvaliselt korraldatud ning uudne tarkvaraarendus. "Kogu ralli, kõik inimesed, autod, atraktsioonid ja muu läheb Rally Estonia poolt arendatavasse programmi ja on liveis jälgitav." Pealtvaataja jaoks tähendab see lisainfot äppi ehk inimene saab seal teha plaani enam kui üle 70 ala, jälgida reaalajas liiklusolukorda, parkimiskohti ja muud.
Aava sõnul on präänikuks ralli iseloom, selle eripära ning Rally1 auto. "380 hobujõudu sisepõlemismootorit, 136 hobujõudu lisaelektrimootorit ehk kokku üle 500 hobujõu absoluutvõimsust! Kohalik publik ei ole nii võimsaid autosid tegelikult kunagi näinud. Kui sa küsid, et kui ma ei oleks korraldaja ning mis oleks see üks asi, mille pärast ma Rally Estoniale läheksin, siis läheksin neid superautosid vaatama," lausus ta.
|
|
|
|