Kliki siia Kliki siia
Kas pooldad monorehvi nõuet Eesti autoralli meistrisarjas?
Vasta | Tulemus
Saada teade
Partnerid
www.veoautodevaruosad.com
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
rallifotod.eu
 
 
 
Rando Aav
05. juuli 2020 20:52
Loe kommentaare (0)
Trüki lehekülg
 Foto: Rando Aav

Moskvalane vedas Ilveseid debüütrallil alt

Äsjasel Grossi Toidukaubad - Viru rallil üllatasid oma osalemisega Läänemaalt pärit vennad Stern Ilves ja Jonar Ilves, kes tulid starti enam kui pool sajandit vana Moskvitši ehk maakeeli Moskvalasega.

"See auto seisis 30 aastat Läänemaal Paliveres garaažis. Aeti välja ja siis me saime selle endale. Hakkasime sellest ralliautot ehitama. Kokku läks 3 aastat aega. Kui me selle endale saime, siis selgus, et see on üliharuldane auto, mis oli tehasest 408 kerega aga juba 412 mootori ja sildadega. Eestis on teadaolevalt ainult 17 sellist isendit olemas," rääkis Stern Ilves ralliautoks moondatud sõiduvahendi ajaloost.

1969. aastal toodetud Moskvitš sai seega rallimasinaks mõneti läbi juhuse, ent praeguse omaniku sõnul oli just auto vanus ja eripära ajendiks, miks sellest võistlusmasin ehitada otsustati. "Me sõitsime enne 9 aastat rahvarallit uuema 412-ga. Siis, kui tahtsime sportralliautot tegema hakata, mõtlesime alguses uuema Mosse peale teha, aga õnneks juhtus kätte selline vanem sõiduk. Nii otsustasime, et teeme sellise omanäolise auto."

Kuigi Paliverest pärit vennad jätsid auto väliselt muutmata ning ka mootor ja tagasild on Moskvitši oma, on ümberehitustöid tehtud omajagu. "Kere poolest on peaaegu kõik originaal, on ainult uus fiiberkapott ja tagaluuk. Moskvitši 1,6-liitrise mootori toitesüsteem sai topelt Weber-karburaatorid. Mootorit seest on ka natuke täiustatud. Originaal 40 kW asemel saime 84 kW. Tagasild on Moskvitši oma, tehase ketaslukuga. Käigukast on Žiguli oma, otsekast, Bollverkilt. Pidurid tegime ringi, need on kõik ketaspidurid - ees suuremad kui originaalid, taha tegime ise ketaspidurid. Kasutame 14-tolliseid rattaid," rääkis Stern Ilves.

Ta ütles, et Moskvitšile ja talle endale sobivad pigem kiired katsed. "Käiguülekanded ja seadistused on praegu sellised, et kui on esimest käiku vaja, siis hoo pealt seda sisse ei pane. See on seal, kus muidu on viies käik. Kiired katsed sobivad Mossele paremini." Tippkiirusest kõneldes märkis Ilves, et dünostendist saadi info, mille järgi oleks selle auto teoreetiline maksimumkiirus 182 km/h. "Päriselt peaks maksimumkiirus olema 160 km/h."

Ilves tunnistas, et enne Viru rallit nad oma rohelist rallipilli väga proovida ei jõudnudki. "10 km olime enne sõitnud, natuke Laitse rallipargis treeninud ja kodus proovinud. Põhimõtteliselt siiski nullist alustasime Viru rallit, mis oli meie jaoks esimene sportralli ja selle auto jaoks esimene ralli," lausus Stern Ilves. Enne starti kinnitas ta, et autoga teele jäämist ei tule karta, sest auto on sõiduks korralikult ette valmistatud. "Kõik asjad siia auto külge on minu käega pandud. Une pealt võib mind üles ajada ja olen valmis midagi vahetama, kui vaja. Kui mootoriga peaks midagi juhtuma, siis seda paraku kohapeal ei jõua teha, sest tegu ühepäevase ralliga. Kui midagi suurt juhtub, siis ei jõua parandada," märkis ta. "Hooldusauto on meil Moskvitš pirukas. Sealt saab kohe juppe ringi tõsta, kui midagi vaja. Kui jõuab. Kõike saab ju vahetada. Plokikaane võtab 40 minutiga maha ja paneb peale küll, kui vaja."

Päris ilma autot remontimata mehed debüütrallil ei pääsenudki. Nimelt tuli neil vahetada pooltelg. Autot roolinud vennale kaarti lugenud Jonar Ilves selgitas: "Oli tekkinud 5 mm lõtk, mistõttu ketas sõitis külgepidi vastu tagumist suportit. Selle probleemi lahendasime hoolduspausi ajal ära."

Kuigi enne rallit oli Stern Ilves veendunud, et auto neid teele ei jäta, läks paraku teisiti. Vinni kiiruskatse teisel läbimisel Kehalas jäi sõit pooleli ja Moskvitš lükati raja äärde samasse kohta, kus eelnevalt olid ralli katkestanud Patrick Juhe - Rainis Raidma. Nende Hondal sai nimelt käigukast käikudest tühjaks. "Meil ka ühtegi käiku ei olnud," nentis Jonar Ilves ja nii sai katkestamise põhjuseks kirja käigukastiprobleem. "Kahtlustame nüüd siiski, et on probleem siduriga. Ketta südamik ilmselt murdus ümbrise küljest ära."

Mis oli Ilvestel äsjase sõidu eesmärk? "Autot tundma õppida," ütles Stern Ilves. "Tahtsime, et rahvas näeks, et ka Moskvitšiga saab suurt rallit sõita. Meie eesmärk ei ole võita." Jonar Ilves lisas: "Tulevikus oleme ka rajal!"




Fotod: Rando Aav / rally.ee
Uudiste arhiiv
Artikli juurde
Subaru Forester 2,0 XE
Varasemad ülevaated
24.11.2024
50 aastat: Tehumardi ralli juubeliüritus (0)
16.11.2024
Hiiumaa rahvaralli (0)
05.11.2024
Kehala rahvaralli 19.10.24 (0)
Viimati lisatud albumid
Viimati uuendatud albumid
26.11.2024 13:58
Rally in Latvia (0)
17.10.2024 21:21
Saaremaa Rally 2024 (2)
29.09.2024 15:31
Samsonas Rally Utena 2024 (0)
15.09.2024 12:52
KEHALA KARIKAS 4. Etapp (0)
01.09.2024 09:33
Eesti Maasikas Otep�� rahvasprint 2024. (0)
Vaata foorumiteemasid
 
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia