Kas MM-sarja uus punktiarvestus teeb rallid põnevamaks? |
|
|
|
|
|
Peatus Estonia ralli korraldamisel
Viimase nädala jooksul on pressis ilmunud lood, kus klaaritakse Eesti Autospordi Liidu ja Estonia ralli korraldajate omavahelisi suhteid. Tipnes see täna pressikonverentsiga, kus võistluse korraldajad teatasid ralli ärajätmisest.
Teema kisti avalikkuse ette hiljaaegu, kui 21. veebruaril avaldas Delfi Peep Pahvi artikli "Raha pärast tekkinud tüli võib tähendada Rally Estonia lõppu". Ilmneb, et tülide ja vastasseisude tekkimise põhjuseks on raha. Delfis ja Eesti Päevalehes ilmunud lugu keerutas üles paraja tormi veeklaasis.
Ralli kogueelarve on hinnanguliselt enam kui 2 miljonit eurot. Läinud aastal eraldas Eesti riik ralli läbiviimiseks omalt poolt 980 000 eurot.
Spordiürituse korraldajad leidsid, et kuna Eesti Autospordi Liidu juhatus kinnitas käesoleva aasta alguses uue hinnakirja, kus rahvusvahelise võistluse registreerimise tasu suuruseks on määratud 100 000 eurot, siis töötab Eesti Autospordi Liit (EAL) neile vastu.
Kompromissi leidmiseks pidasid Estonia ralli esindajad Eesti Autospordi Liiduga läbirääkimisi ligi kolm kuud. EALi poolt oli volitatud läbirääkimiste laua taha istuma Janis Kaal. "Paraku on EAL jäänud oma seisukohtade juurde. Rally Estonia direktorina olen veendunud, et kui meie selja taga ei ole toetavat ja koostööaldist alaliitu, siis meil on võimatu pürgida Eestis WRC etapi korraldamise suunas," teatas ralli direktor Urmo Aava meediale läkitatud pöördumises. "Kõik EAL eelnimetatud ootamatud prioriteetide, strateegia ja hinnakirja muudatused annavad selgelt märku, et EAL ei soovi Rally Estonia korraldajatega koostööd teha. Pigem jääb EAL avalikult välja öeldud seisukohtadest mulje, et Rally Estonia rahvusvaheline edulugu on kahjulik Eesti autospordile."
EAL-i suunas hakkasid pärast teema avalikkuse ette toomist lendama mitmesugused süüdistused. Eelkõige süüdistati juhatuse liikmeid selles, et autospordi katusorganisatsiooni kukru täitmiseks hakati kiusama Estonia ralli korraldajaid. "Kui see kõik kokku ei ole kiuslik vastandumine ralli korraldajatele, siis mis see on," küsis Rasmus Kagge ühtäkki avalikkuse ette kantud vastasseisu valguses. "EAL-i juhatus Oleg Gross, Aivo Pärn, Arvo Ojaperv, Toivo Asmer, Talis Perosti, Raul Jeets ja Janis Kaal , kas te päriselt ikka saate aru, mida te olete otsustanud ja mis on teie otsuste tagajärjed?"
Vikerraadiole antud usutluses kommenteeris Eesti kultuuriministeeriumi spordi asekantsler Tarvi Pürn Estonia ralli võimalikku ärajäämist: "Me ei näe täna, et alaliidu tegevus toetaks eesmärgi poole liikumist ja selles suhtes oleme täna sellises seisus, kus me ei saa sellest aru."
Rallisõprade hulgas segadust ja küsimusi tekitanud probleemidele püüdis valgust heita ka Eesti Autospordi Liit, kes esines vastava avaldusega. "Viimastel päevadel on algatatud autospordi mainet kahjustav meediakampaania eesmärgiga veenda avalikkust ja spordisõpru selles, nagu Eesti Autospordi Liit püüaks takistada Rally Estonia läbiviimist. Kuna tegemist on väga tõsiste süüdistustega, peab Eesti Autospordi Liit vajalikuks lükata ümber avaldatud eksitavat informatsiooni ja seetõttu levinud väärarusaamu. Eesti Autospordi Liit on kehtestatud hinnakirjas lähtunud proportsionaalsuse põhimõttest. FIA rahvusvaheliste autospordivõistluste kalendrisse lülitatavate üritustelt küsitav registreerimistasu oli varem ebaproportsionaalselt väike, hinnakirjamuudatuse tulemusena on see samaväärsel tasemel teiste autospordiürituste puhul kehtiva tasuga. Kohtleme nüüdsest võistluste korraldajaid võrdselt ja peame seda autospordi jätkusuutlikkuse seisukohalt äärmiselt oluliseks. Võrrelda ei tuleks mitte hinnatõusu, vaid registreerimistasu proportsionaalsust teiste alaliidu autospordiürituste vastavate tasude kontekstis."
Avalduses tõmmati paralleel, et Lõuna-Eestis korraldatav Estonia ralli on oma olemuselt võrdne mistahes MM-ralliga. See on ilmselt juristide pärusmaa ja tõlgendamise küsimus, sest nagu võistluse korraldajad ise on järjepidevalt kinnitanud, oli mullu tegemist ametliku WRC promotsiooniralliga. "See formaat kätkes endas vähendatud kujul kõiki WRC etapi elemente, alustades ülemaailmse eelkommunikatsiooniga WRC promootori kanalites ja lõpetades kõikide ametlike WRC meeskondade osalemisega Rally Estonial," kinnitas Urmo Aava.
Autospordi liidu avalduses märgiti ka, et peetakse kahetsusväärseks olukorda, kus üks liikmesklubi on endale soodsate äriliste tingimuste nimel asunud avalikult ründama ja õõnestama Eesti autospordikogukonna head mainet, kaasates sellesse nii riigi esindajaid kui suhtekorraldajaid, samuti meediakanaleid Eestis ja välismaal. "Rally Estonia korraldajad on süüdistanud Eesti Autospordi Liitu konkurentsiseaduse rikkumises, jättes samal ajal tähelepanuta asjaolu, et suures ulatuses riiklikult toetatuna on just nende korraldatav üritus suurim konkurentsimoonutus turul, millega teised autospordivõistluste läbiviijad silmitsi seisavad," märkis juhatuse liige Janis Kaal. "EAL sai 2019. aastal riiklike toetusi 90 000 eurot, üks võistluste korraldaja ühe ürituse läbiviimiseks riigilt otsetoetusena 980 000 eurot. Ükski teine autospordivõistluste läbiviija Eestis teadaolevalt riigipoolset rahalist toetust ei saa. Nende numbrite valguses ei ole asjakohane ega eetiline nõuda ebaõiglaste erisuste loomist ja kasutada selleks avaliku arvamusega manipuleerimist."
Selle peale teatas Estonia ralli meediajuht Margus Kiiver: "On hetki, kus ei saa olla vait. Eesti Autospordiliidu küüniline avaldus Rally Estonia suunal annab avalikkusele väärinfot."
Estonia ralli direktori Urmo Aava sõnul ei saa pidada mõistlikuks autospordi liidu juhatuse otsust, millega tõsteti rahvusvahelise võistluse registreerimistasu 2000 euro pealt 100 000 eurole. "See teeb hinnatõusuks pea 5000 protsenti. Sellise tasu maksmine on nii juriidiliselt kui ka eelarveliselt võimatu," märkis ta. Eesti Autospordi Liidu esindaja Janis Kaal ütles rally.ee autospordiajakirjale, ei pea nimetatud summat ebamõistlikult suureks: "See oli juhatuse üksmeelne otsus."
Kuivõrd Eesti Autospordi Liit ja Rally Estonia organisaator ei ole suutnud leida kompromissi, otustasid ralli korraldajad täna anda pressikonverentsi, milles teatasid võistluse mittetoimumisest. Eelkõige põhjendasid nad seda usalduse kaotamisega partneri suhtes. "Kriis on palju sügavam, kui see 100 000 eurot," rõhutas Aava pressikonverentsil.
Täna ilmus meedias ka info, milles Estonia ralli suurtoetaja ja Eesti Autospordi Liidu juhatuse liige Oleg Gross lubas, et tasub vajadusel 100 000 euro suuruse summa ise. Urmo Aava andis mõista, et on läbinähtav, miks niisuguse avaldusega tuldi välja alles täna, tund aega enne pressikonverentsi algust. "Me saame väga hästi aru, miks see avaldus tehti tund aega enne meie pressikonverentsi. Ei ole halb mõte. Aga ütlen veelkord, kriis on palju sügavam." Ka viitas Urmo Aava asjaolule, et otsuse ralli ärajätmiseks võtsid nad isekeskis vastu juba läinud nädalal.
Aga mida siis kirjutas Oleg Gross? Tsiteerime pressis ilmunut: "EAL-i juhatuse liikmena võin kinnitada, et tänast hinnakirja kehtestades langetasime õige ja õiglase otsuse. Nii, nagu on korraldatud Eesti riik, kus selle ülalpidamise maksame me maksumaksjatena kinni proportsionaalselt oma sissetulekust, nii on korraldatud ka Eesti Autospordi Liit. Liidu ülalpidamiseks vajalikud vahendid tulevad peaasjalikult võistlejatelt, liidu liikmetelt ja võistluste korraldajatelt. On loomulik ja ootuspärane, et võistluste korraldajate panused on korrelatsioonis nende poolt korraldatavate ürituste eelarvelise mahuga. Rally Estonia eelarve on suurusjärgus 2,3 miljonit eurot. Rally Estonia ambitsioon on olla nagu WRC-etapp ja selle ambitsiooni maksab kõige suuremas ulatuses otsetoetusena kinni riik. Ehk maksumaksjatena meie kõik. Maksab kinni umbes 350 000 euro ulatuses WRC promootori küsitavat tasu, maksab kinni umbes 250 000 ulatuses WRC tiimide siiatuleku. Rally Estonia ei ole ega tahagi olla tavaline rahvusvaheline ralli, millena teda korraldajatele sobivas kontekstis üritatakse näidata. Kõigil muudel juhtudel, välja arvatud EAL-i poolt küsitava registreerimistasu puhul, räägitakse MM-tasemel rallist. Rahvaralli korraldaja tasub EAL-ile registreerimistasuna ligikaudu 3% oma tuludest. Rally Estonia puhul räägime me ligikaudu 4% suurusest tasust, mille osas olime valmis kompromissideks ja läbirääkimisteks. Kahjuks ei leidnud ükski Rally Estonia kolmest juhtfiguurist selleteemaliseks kohtumiseks aega."
"Rally Estonia ei jää korraldamata EAL-i kehtestatud hinnakirja tõttu, selle taha ei ole korraldajatel tarvis pugeda," jätkas Gross. "Viimase kahtlusevarju kõrvaldamiseks kannan ma selle kulu Rally Estonia korraldajate eest ise. Maailma parima ralli läbiviimiseks peaks sellega kõik eeldused loodud olema. Ma tahan, et asjad oleksid selged ja läbipaistvad. Kõnealuse 100 000 eurot võtan mulle kuuluvast OG Elektra AS-ist dividendidena, millelt tasun 10. märtsil 2020 riigieelarvesse 25 031 eurot tulumaksu. Mul ei ole saladusi, mul ei ole vaja varjata oma raha päritolu ega selle suunamist."
Ka esitas Oleg Gross küsimused Margus Kiivrile, Rasmus Kaggele, Tarvi Pürnile ja Eesti Olümpiakomitee peasekretärile Siim Suklesele. Ehk neile, kes sel teemal EAL-i ja Estonia ralli teemal pressis teravalt sõna võtnud. "Vast pole seejuures palju palutud, et viimase nädala jooksul meedias ava- ja teravmeelitsenud ametimehed vastaksid mõnele mu küsimusele. Ikka sama avameelselt ja avalikult," kirjutas Gross.
Ralli korraldajad igatahes täna neile esitatud küsimustele pressikonverentsil vastasid. "See halb asi, mis me täna tegime teatavaks, see võib olla millegi uue algus," lükkis Aava positiivsema noodi selle jutu sekka, mis päädis teatega, et tänavu on Estonia rallit võimatu korraldada. "Ilmselt me olime ja oleme mingisuguses kriisis. Seda tuleb arutada, korralikult lahti defineerida ja siis liikuda normaalset radapidi," lisas ta.
Autospordi liidu materdamine näib aga jätkuvat. Delfi reporter Märt Roosna kirjutas täna, et Eesti Autospordi Liit on oma jäärapäisusega saavutanud selle, et ralli jääb ära ja et hiiglasliku registreerimistasu tõttu pole lootustki, et mingi uus suurejooneline autospordivõistlus üldse Eestis ilmavalgust näha võiks.
On spekuleeritud, et sellise tasemega võistlust soovib edaspidi korraldada alaliit iseseisvalt ja sellest tulenevalt oligi vaja "kraane kinni keerata", määrates rahvusvahelise võistluse läbiviimiseks ebamõistlikult suure tasu. Janis Kaal kinnitas, et läinud aasta novembris on loodud osaühing EAL Sport, mis kuulub sajaprotsendiliselt autospordi liidule, kuid selle tütarettevõtte tegevus piirdub gala korraldamise ja raamatu väljaandmisega. "Oleks teadnud, et nüüd selle ettevõtte loomist vaadeldakse sellises valguses, võinuks selle ka asutamata jätta," märkis Kaal. Ta ei välista siiski, et uut juriidilist keha tõepoolest tulevikus võidakse kasutada ka võistluste korraldamiseks EAL egiidi all.
Mis puudutab 2020. aastal Estonia ralli ärajäämist, siis võistluse korraldajate seesugune samm tuli läbirääkimisi pidanud autospordi liidu juhatuse liikmele üllatusena: "See on šokeeriv otsus."
Täna jõudis Eesti Autospordi Liidu juhatuse lauale teinegi ebameeldiv teade. Nimelt teatas Tallink, et lõpetas puhkenud skandaali tõttu koostöö Eesti Autospordi Liiduga. "Tallink jätkab edasist koostööd autospordi valdkonnas otse Rally Estoniaga," kirjutas Tallink Grupi juhatuse esimees Paavo Nõgene pöördumises EAL juhatusele.
|
|
|
|