Kliki siia Kliki siia
Kas MM-sarja uus punktiarvestus teeb rallid põnevamaks?
Vasta | Tulemus
Saada teade
Partnerid
www.veoautodevaruosad.com
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
rallifotod.eu
 
 
 
Rando Aav
13. juuni 2019 14:52
Loe kommentaare (1)
Trüki lehekülg
1988. aasta Old Toomas ralli võitjate Sampsa Junnila ja Timo Tuomineni autasustamine Tallinna Velodroomil. Foto: Aivar Kaljusaar

Soomlased lisavad autasustamisele ajaloohõngu

Grossi Toidukaubad - Viru ralli parimaid autasustavad tänavu Sampsa Junnila ja Timo Tuominen, kes kolm aastakümmet tagasi kirjutasid oma nimed kuldsete tähtedega Eesti autospordiajalukku.

Sampsa Junnila ja Timo Tuominen olid esimesed kapitalismimaa võistlejad, kes siin rallivõiduni jõudsid. Aasta oli siis 1988. Tõe huvides olgu lisatud, et paar aastat varem ehk 1986. aastal olid esimeste välismaalastena toona NSVL koosseisu kuulunud Eestis rallivõidu võtnud küll Jiří Urban ja Jiří Klíma Tšehhoslovakkiast, kuid nemad kuulusid sotsialismileeri.

1988. aasta 20.-22. mail toimus Harju, Rapla ja Paide rajooni teedel rahvusvaheline Old Toomas ralli, kus oli esmakordselt osalemas hulk võistlejaid väljastpoolt sotsialismimaid. Meie ralliparemikule pakkusid sel suvisel võistlusel konkurentsi soomlased. Pressis kirjutati, et sellist rallit polnud varem näinud Eesti ega kogu Nõukogudemaa. Põhjuseks peamiselt asjaolu, et esmakordselt Nõukogude Liidus olid rallil starti lubatud kõik n-ö välismaa automargid. Siinne rallipublik nägi Ladade, Moskvitšide, Polonezide, Wartburgi ja Trabandi kõrval rahvusvahelises A-rühmas sõitvaid autosid Toyota ja Peugeot. Soomlaste välismaine võidusõidutehnika meelitas rajaveerde tuhandeid pealtvaatajaid. Pressikonverentsil rõhutasid nii Soome kui ka Inglismaa ajakirjanikud, et ralli oli korraldatud maailmatasemel. Tollase ralli korraldajail olid suured ambitsioonid - et sellest saaks kord Euroopa meistrisarja etapp.

Võistlejad pidid läbima kokku 458 kilomeetrit, millest 126 km 14 kiiruskatsel. Alustas seda rallit 68 autot, finišeeris 47. Võistluse võitsid Sampsa Junnila ja Timo Tuominen, kelle istumise all oli 1,6liitrise mootoriga Peugeot 205 GTi. Klassis A 1600 cm³ võistelnud soomlaste auto oli kiirem pikkadel kiiruskatsetel, mida enne rallit peeti just meie sõitjate "leivanumbriks". Enne kaht viimast kiiruskatset liidriks tõusnud külalisvõistlejad alistasid pingelises lõpuduellis Lada VFTSil võistelnud Nikolai Bolšihhi ja Igor Bolšihhi, võites ralli 3-sekundilise eduga. Moskvalastest omakorda poole minuti kaugusele jäid võistluse kolmanda tulemusega lõpetanud Eedo Raide - Georg Valdek Lada VFTSil.

Ralli võitja Sampsa Junnila ütles toona, et nii palju rahvast pole ta ralliraja ääres veel kunagi näinud. Nüüd, aastaid hiljem kommenteeris Timo Tuominen, et selle publikurekordi on suutnud lüüa vaid Soome Neste ralli.

Soomlaste sõit äratas suurt huvi ja nii otsustas toonase Tehumardi ralli korraldaja Slavik-Sander Bõstrov mehed ka Saaremaale sõitma meelitada. "Olin mingi asjapulk Old Toomas rallil, sain nendega jutule - nad ju võitsid selle ralli ja kutsusin Saaremaale, lubasin majandamise enda peale võtta. Sai kokku lepitud, et nad ei võistle, aga võtavad kutse vastu ja tulevad nulli sõitma, sest nad on meie rallist palju head kuulnud. Are Eller tegi veel pika intervjuu nendega rallipoodiumil - nad olid väga üllatunud meie ralli kõrgest tasemest," meenutas Bõstrov.

Kui Old Toomas rallil võistlesid Junnila ja Tuominen valge Peugeot'ga, siis Saaremaal novembris toimunud rallil olid nad rajal punase autoga. "Valge Peugeot oli 1,6liitrine, sest sel rallil ei saanud võistelda muu, kui 1,6liirise lääne autoga. Punasel oli 2liitrine mootor," meenutas kaardilugeja. Ka järgmisel, 1989. aastal olid soomlased Saaremaal rajal. Toona tegid nad oma rallikarjääri jooksul ainukordse sõidu Fordiga. "Saaremaal sõitsime Fordiga, sest järgmise aasta Peugeot ei olnud veel valmis."

Peagi said soomlastest Eestis rallidel väga sagedased külalised, kuna Timo Tuominen alustas siin äritegevust. "Seega oli loomulik, et kasutasime rallit turunduslikel eesmärkidel ära," selgitas ta. Eesti teedel on nad kihutanud veel nii Audi, Volkswageni, Seati kui ka Mitsubishiga.

Rallipaar Junnila - Tuominen on käinud ka Viru rallil võistlemas. Sealt on neil meeles head ja kiired teed. Nüüd on 71aastased Edela-Soomes elavad autosportlased taas Lääne-Virumaale tulemas, et üle anda auhinnad tänavuse Grossi Toidukaubad - Viru ralli võitjatele. Andres Ots, üks rallikorraldajatest märkis, et nagu 1988. aasta Old Toomas rallil premeeriti võitjaid endid kunstiteostega, saavad nad seekord ralli üldvõitjatele anda üle sarnased taiesed.

Sampsa Junnila ja Timo Tuominen on sel nädalavahetusel raja ääres ka sõitu vaatamas. Kas rallisõbrad saavad nendega juttu puhuda? Põhjanaabrid kinnitasid, et huvi korral on nad sellisteks kohtumisteks valmis, et ralliteemadel vestelda. Kui soovite vaid teada, kes on nende hinnangul 2019. aastal maailma parim rallisõitja, siis see on üks võimalikest küsimustest, millele on juba vastus valmis: "Viron Ott Tänak!". (Eestlane Ott Tänak - toim.)
Uudiste arhiiv
Artikli juurde
Subaru Forester 2,0 XE
Varasemad ülevaated
26.10.2023
Tootmiskombinaat Vihur (0)
09.10.2023
Saaremaa ralli 2023 (0)
19.09.2023
Lõuna-Eesti rahvaralli 16.09.23 (0)
Viimati lisatud albumid
Viimati uuendatud albumid
18.02.2024 20:21
Vidzemes Talvekarikas 2024 (1)
18.02.2024 07:49
Rahvaralli " Koeru talv 24" (0)
11.02.2024 19:27
Rally Sarma 2024 (1)
05.02.2024 01:29
Otepaa Talveralli 2024 (3)
22.01.2024 10:06
Rally Aluksne 2024 (4)
Vaata foorumiteemasid
 
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia