Kliki siia Kliki siia
Kas oled sel aastal külastanud mõnd võistlust väljaspool Eestit?
Vasta | Tulemus
Saada teade
Partnerid
autovaruosadonline.ee
www.veoautodevaruosad.com
Autodoc.ee
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
timoanis.eu
rallifotod.eu
autod.ee
 
 
 
Tagasi
Trüki lehekülg

Foorum

Kõik teemad
   
  Sorteeritud esimestena: UuemadSorteeri VanemadSorteeri
Online intervjuu Tanel Kutsariga
Autor: rally 04.03.2004 23:39
Kolmapäeval, 10. märtsil kell 16-17 vastab rally.ee online ralliajakirja lugejate küsimustele Eesti Rallikrossi Komitee esimees Tanel Kutsar. Küsimusi esitada rally.ee registreerunud kasutajad nii online intervjuu eel, kui ka vahetult vastamise ajal.

Mõned küsimused
Autor: urueesel 05.03.2004 09:30
Tere lp Tanel Kutsar, siin teile mõned küsimused:
1. Kas oskate öelda, kui palju on ligikaudu NEZ osavõistlustele oodata välisvõistlejaid?
2. Kas kunagi võib Eestis sõitmas näha Euroopa meistrivõistluste kõvemaid sõitjaid, kasvõi Gollopit ja kas ERK on selles liinis midagi mõelnud, et mõni EM etapp võiks toimuda siin?
3. Mis põhjusel muudetakse peaaegu igal aastal võistlusklasse? Kord liidetakse, siis jagatakse lahku?
4. Mida on ERK plaaninud ette võtta selles osas, et meelitada raja äärde publikut nagu seda oli 80ndatel aastatel?
5. Milline on Eesti suund lähiaastatel - kas pigem rõhuta rallikrossi või hoopiski autokrossi populariseerimisele?
6. Kuidas selgitate olukorda, et eestis on rallikross ja autokross sõiduautodele, ent ühiseid suuri võistlusi ei toimu? Kas oleks võimalik organiseerida ERK, standardi ja nn superkrossi klasside ühiseid võidusõite? See tähendaks ju ühtlasi rohkem võistlejaid ning loodetavasti publikut.
7. Milliseks hindate Skandinaavia, Venemaa ja lõunanaabrite ralli- ja autokrossitaset võrreldes Eestiga? Plussid ja miinused võrdluses välja tuua oleks hea.
8. Sõidubagide võistlused Eestis - kas minevik?
Aitäh!

Tanel Kutsar:
1. Täpset arvu on raske ennustada ja järgnevalt vaid täiesti isklik prognoos:
- lätlasi 20-25
- leedukaid 10-15
- soomlasi 5
- rootslasi 0
- taanlasi 0
- norrakaid 0

2. Tänase seisuga ei julge küll öelda, et siin mõni EM etapp toimuda võiks. Selleks pole me ise keegi valmis (korraldaja, rada, komitee, kohtunikud jne). Kuid unistama ja tegutsema peab. Isiklikult unistan, et ehk Soomes käivituv SRC sari otsib endale väljundit lähiturgudele ja sellega seoses annb etenduse näiteks Eestis. On ju täna juba sarjaga liitunud sellised nimed nagu Alen ja Kankkunen (vt rally.ee) Mis puudutab vanameister Gollopit, siis ilmselt osaleb tema peamiselt Briti sarjas ja lähematel EM etappidel.

3. Ma just ei julgeks väita et päris iga aasta muudetakse klasse, kuid olen nõus, et seda tehakse liiga tihti.
Kui rääkida rallikrossist, siis siin jäid klassid täpselt nagu nad ka mullu olid 2003. a. 2003 aastaks võeti vastu järgmised otsused:
- liita klassid ERK 1600 ja ERK 2500 üheks klassiks (ma isiklikult olen alati selle poolt võidelnud)
- loodi Standard klass (uus klass)
- muudeti Noorte klassi tehnilisi tingimusi
Hetkel ei näe ma põhjust, et 2005. aastal midagi võiks olla teisiti.

Autokrossi klassidki jäid nii nagu nad mullu olid, muudeti vaid ERK klassi autode mootori kubatuuri piire (et oleks NEZ sarjaga paremini sobiv).

4. ERK üksi ei ole võimeline suurt muutma. Vaja on teha koostööd EAL - ERK - korraldaja - võistleja - ajakirjandus - pealtvaataja - sponsorid - seadusandlus.
See on üks kinnine süsteem ja ühte ei saa hästi teha ilma teiseta. Meie olukorra üks põhjustest on suur segadus radade omandusega. Sellest tingituna on radade olukord suhteliselt kehv ja toimivaid radasid nutuselt vähe. See tingib korraldajte vahelise konkurentsi puudumise. Seega võib olla võistluste korraldamise tase niru. Järelikult pole pealtvaatajad ja osalejad rahul ja järgmisel korral on mõlemaid veelgi vähem.
ERK püüab asja parandad just üldise teematilise propagandaga:
- sarja tutvustamine ajakirjanduses
- suhtlemine teiste riikide vastavte organisatsioonidega ja võistlejatega
- tulemuste ja kokkuvõtete edastamine pressile
- TV uudiste ja tulevikus saatelõikude organiseerimine
- sobivaimate tehniliste lahenduste otsimine
- vastava kohtunike kaadri väljaõpetamine
- korraldajatele ja võistlejatele mõeldud käitumisnormide väljatöötamine

5. Olen isiklikult seda meelt, et ideaalis oleks Eestis ikkagi jah üks sari. Kuna tuliseid pooldajaid on mõlemal sarjal, siis toimubki kaks sarja. Arengusuundi on mitu:
- hoida Läti - Leedu poole ja tegeleda autokrossiga
- hoida Skandinaavia poole ja tegeleda rallikrossiga
- teha kohalik segasari, mis koosneb nii RK kui AK (siin saavad olla tingimuseks ühesugused klassid ja tehn. Tingimused, mis omakorda tähendab pehmemate ja aeglasemate radade ümberehitamist.)
- vaadata mis saab NEZ sarjast (isiklikult arvan, et kui Põhjamaad ja Poola sellest kinni haarab, siis hakkab see sari rohkem rallikrossile lähenema)

Ehk toob hooaja lõpp vastuse, milline sari osalejatel rohkem meeldib. Selge on aga, et hetkel absoluutset tõde olemas ei ole.

6.
6.1 Saaks sõita RK ja AK ühe võistlusena kui oleksid klassid ühesugused (erinevus põhiklassis, ku ERK autod sõidavad RK ühes klassis ja AK esivedu ja tagavedu eraldi - põhjuseks tagaveoliste autode suutmatus konkureerida esiveolistega pehmetel ja aeglastel radadel).
6.2 ERK tingimuste all võivad sõita enamus Standard klassi autod ja ka osaliselt superkrossi autod . Probleemiks vaid teatud juhtudel turvapuuri toru läbimõõt, kuna ERK klassis on puuri peakaare toru min läbimõõt (45 mm). Ilmselt on erineva klassi autode kiirus võrdlemisi erinev, kuid sõita tehniliste tingimuste pärast saab. Hästi ei sobi kokku Standard klassi autod ja superkrossi autod . Nimelt otsustasid superkrossi sarja aktivistid kehtestada oma autodele vähem piiranguid (näit dif. blokeeringud ja spetsiaalselt võidusõiduks tehtud karburaatorite kasutamine on superkrossis vastupidiselt Standardile lubatud).
Loodetavasti toimub siin järgmisel aastal muutus.

7. - Rootsi ja Norra: ilmselt Euroopa (maailma) juhtivamad rallikrossimaad. Pool sealsest seltskonnast võtab aktiivselt osa ka EM sarjast. Rootsis näiteks kohalikke MV jälgimas ca 15 000 pealtvaatajat. Meiega võrrelda ei olegi midagi.
- Soome: Sõidetakse vaid rallikrossi. Rootsist ja Norrast tublisti maha jäänud. Põhjuseks seni rahvusvaheliselt tuntud tegevstaari olemasolu, ralli populaarsus ja seisma jäänud tehniline areng
(Volvod on küll väga kiired ja pakuvad nauditavat sõitu, kuid 20 aastat ikka sama autot vaadata ei tahaks). Meiega võrreldes on nad arvuliselt samal tasemel, aga on oodata plahvatuslikku populaarsuse kasvu seoses Soome Autospordi Liidu kõva marketingi tööga populariseerimaks uut SRC sarja.
- Taani: minule täiesti tundmatu maa. Tegeletakse rallikrossiga.
- Läti: väga tugev autokrossi maa. Lätlased on võitnud igasuguseid medaleid AK Eurooopa MV - l. Korraldavad ka ise Euroopa MV etappe. Meiega võrreldes parem korraldus, rohkem publikut, kuid rahvuslikes klassides väga nõrgad tehnilised tingimused.
- Leedu: minu teada sõidavad nii AK kui RK-d. Tase minule teadmata.
- Venemaa: tegeletakse autokrossiga ja nagu ikka suurel maal kombeks - palju osavõtjaid ja kohati arutult palju raha. Miskipärast ei ole tulnud sealt Euroopa tasemel nobenäppu..

8. Oleme ikka aegajalt hurjutada saanud, et bagi on Eestist kadumas. Kui ühtki bagisõitjat või aktivisti sellest ringkonnast asja vedamist enda peale ei võta, siis nii see kahjuks lähebki. Bagi ringkod on alati omaette hoidnud ja nii see on kahjuks nüüdki. Kui keegi tuneb asja vastu huvi, võtku kohe ühendust. Ma ei näe probleemi, et bagi ei võiks sõita koos AK või RK etappidega. Kui aga keegi soovi ei avalda, siis polegi neid olemas.

Küsimus
Autor: rallisober 07.03.2004 22:34
Millega seletate seda, et Eesti meistrivõistlustel on ausalt öeldes väga vähe osalejaid, kuid näiteks superkross on üsna populaarne? Kas ei oleks mõtet anda superkrossile ka selline staatus, et selle võitja oleks Eesti meister, sest sealses sarjas sõitja on sõitnud palju rohkem sõite ja konkureerinud palju rohkemate kaasvõistlejatega?
Kas ja kuidas on plaanis kuidagi Eesti meistrikate etappidele meelitada rohkem osalejaid (kui on osalejaid, siis peaks pealtvaatajaid ka tulema)?

Tanel Kutsar:
On võistlussport ja on rahvasport ja on täiesti normaalne, et rahvaspordi kandepind on laiem kui võistlusspordil. Samas meenutades mulluseid Saaremaa ja Vasalemma võistlusi, kus rajal oli üle 50 auto, siis arvan, et ei saa väga eristada sarjasid üldiselt võistlejate arvu järgi.
Mis puudutab EMV tiitlit, siis selle jagamist tuleks pigem piirata, et väärtustada tiitlit.
Loodetavasti saame välisvõistlejaid juurde näiteks NEZ etappidele, kui ka muudele üritustele. Talvised sõidud näitasid, et juurde on tulnud mitmed uued sõitjad ja uued autod. Vaadates EAL-ist numbri saanute nimekirja, on oodata veel lisa.

Tehniline küsimus
Autor: ray 09.03.2004 09:53
Ehitame ERK tingimustele vastavat rallikrossi autot ning probleem on kütusepaagiga - originaal asub otse tagaotsas ning esimese tagant laksuga saaks pihta. Auto sisse ei saa ka panna, kuna tegemist on luukpära autoga ning tule-ja vedelikukindlat seina ei õnnestuks ehitada. Uus turvapaak maksaks auto hinna. Ehk oskate mingeid soovitusi anda ? Kas lõppenud homologeeringuga turvapaaki võib kasutada ?

Tanel Kutsar:
Jah, turvapaaki mille homologatsioon on aegunud, võib kasutada. Kui tahta odavalt läbi ajada, tuleks paak paigutada auto kõhu alla ja vastavalt ka paagile kuju anda (ei või olla plastikust). Parem variant oleks siiski kui ehitate autosse sisse paagi, mille ümbritsete tule- ja lekkekindla konteineriga (analoogselt turvapaagiga). Kui endal kogemust ei ole, soovitan pöörduda näiteks Reinsalu Spordi poole, kes analoogseid paak juba ammu teinud ja katsetanud on.

kaks võistlejat ühel autol?
Autor: aivar 09.03.2004 13:53
Kas MV etapil võib ühel autol ühes klassis startida kaks või enam võistlejat? Üldjuhendist sellist keeldu välja ei loe. Samas tekitaks selline luba veidi kummalise pretsedendi: kui klassis on võistlejaid vähe (alla 5), siis registreerub ühele autole kaks-kolm meest, kes sõidavad vaid treeningringi ja etapp läheb mv arvestusse kirja, sest "osalejaid" koguneb nõutud arv.
ning veel: kui eelnevale on vastus eitav, kas üks auto võib kahe erineva piloodi juhtimisel startida erinevais klassides (näiteks ERK Standard ja ERK Noor). Ning kas ERK 2000 (või rallikrossis lihtsalt ERK) klassi kuuluv auto võib startida aste kõrgemal, see on siis klassis ERK 3000 või division 1.

Tanel Kutsar:
Me ei ole keelanud sõita ühel võistlusel sama autoga erinevatel võistlejatel erinevates klassides. Näiteks võib Noorte klassi autoga sõita Standardis ja mõlemaga ERK klassis. Küll aga ei luba sõita me ühegi eelpool nimetatud klassile vastava autoga enam Divisjon 1 klassis. Liikumisel sama autoga järgmisse klassi ei saa eesmärgiks olla konkurentide puudumine.

Veel mõni küsimus!
Autor: urueesel 10.03.2004 14:48
Lp Tanel Kutsar, esmalt tänan teid asjalike ja sisukate vastuste eest! Tekkis veel paar küsimust seoses EM etapiga. Mida tähendab mitte valmisolek sellise etapi korraldamiseks? Mis erioskusi sellise võistluse läbiviimine korraldajalt nõuab? Olen nõus, et suurürituse läbiviimine nõuab tublisti rohkem rahalisi vahendeid, aga kas ERK on sellist varianti uurinud/kaalunud ning millised on suurimad takistused EM Eestis organiseerimiseks?

Tanel Kutsar:
Ei ole uurinud, kuid kujutan ette järgmist süsteemi:
- me teeme vastav taotluse FIA vastavale alakomiteele
- teoreetilise jah korral, tullakse meie sõitu vaatama
- sobivuse korral antakse meile katsevõistlus
- õnnestumise korral antakse kunagi etapp

Eelpool mainisin, et me pole selleks valmis. Arvan et põhjused võiksid olla umbes järgmised:
- pole inimest, kes kogu initsiatiivi ja juhtimise enda kätte võtaks (seda tööd ei suuda teha muude tööde kõrvalt)
- pole ühtegi rada, mis vastaks elementaarsetele FIA rajakompleksi nõuetele (rada ise võib olla veel OK, aga service kompleks, olmekompleks, kohtunike tingimused, pealtvaatajate turvaalad jne - neid pole meil pahatihti üldse olemas)
- täna pole Eestis olema ühtki EM etapile vastava autoklassi autot (üks uus Peugeot 206 juba siiski liigub), seega puudub kohalik staar
- rahvusvahelise suure võistluse meedia ja uudiste tootmise poolest ei oska ma mitte undki näha, milliste rahade eest toodetakse TV saade, kes lähetab pildi edasi Euroopasse. Isegi internet võistluspaigas kipub meile täna ületamatu probleem olema
- pisiasjadest ei ole mõtet vist üldse kirjutada.

jäärada
Autor: aivar 10.03.2004 16:40
tänan asjalike ja sisukate vastuste eest. üks küsimus tekkis seoses eile rally.ee-s alanud debatiga. ehk jõuate veel vastata?
kas eal (ehk siis alakomitee erk) oleks nõus õla alla panema jääraja tervet Eestit hõlmavale sarjale?

Tanel Kutsar:
Täna on jah lumerada ja jäärada jäänud täielikult ilma katuseta. Ilmselt oleks tõesti mõistlik, kui see meie komitee alla käiks. Ilmselt peaks korraldajad või võistlejad pakuma välja oma juhtoina, kes hakkaks asju igapäevaselt lahendama. Sama kehtib ka bagide kohta. Ei ole vaja viriseda - tulge ja tehke!

| 1-20 |
Foorumisse kirjutamiseks pead olema registreerunud ja süsteemi sisse loginud. Registreerumiseks vajuta siia.
 
Uudiste arhiiv
Artikli juurde
Subaru Forester 2,0 XE
Varasemad ülevaated
11.09.2017
Kulbilohu rallikross 9.09.17 (0)
09.09.2017
Tapa autokross 09.09.2017 (0)
31.08.2017
Smiltene autokross 27.08.17 (0)
Viimati lisatud albumid
Viimati uuendatud albumid
21.09.2017 10:52
Rahvaspordi komitee koosolek (0)
11.09.2017 19:50
Tapa autokross Sügis 2017 (0)
10.09.2017 09:20
Auto tagaosa madaldamine (BMW) (1)
09.09.2017 20:40
Varbola Rahvaralli 2017 (0)
08.09.2017 10:03
VIDEO: Tapa rahvaralli Uno Aava karikale 2017 (1)
Vaata foorumiteemasid
 
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia