Kas MM-sarja uus punktiarvestus teeb rallid põnevamaks? |
|
|
|
|
|
Toyota Land Cruiser 150
Toyota Land Cruiser on maastikuauto. Vähemalt ajalooliselt on olnud. Mitmepäevane proovisõit andis tunnistust, et uus maasturite kategooriasse liigituv Land Cruiser on midagi palju enamat.
Meie teekond hõlmas eneses suuremalt jaolt asfaltkattega maanteed, mistõttu avanes võimalus proovida auto võimeid tavaliikluses ja mitte metsikul maastikul. Mis ei tähenda, et kõnealuse sõiduki omadusi poleks saanud proovile panna, seda kruusahunniku otsa parkides või järsust nõlvast üles ronides. Otsene vajadus elegantse väljanägemisega Land Cruiseri trööpamiseks soos või karjääris tundus ebamõistlik, pealegi oli see auto juba varem testimiseks akna piirini vette uputatud. Ja tookord sealt omal jalal välja tulnud!
60 aasta pikkuse ajaloo ning maailma kõige võimsama ja töökindlama maasturi mainega täiesti uude Toyota Land Cruiserisse on koondatud arvukalt tehnoloogilisi uuendusi. Heakene küll - tõsisem huviline leiab vastava info automüüja veebilehelt kergesti kätte, kuid missugusele turusegmendile on see auto üldse mõeldud? Müügiesindusest tuleb kahtlemata vastus, et tänu mitmetele muudatustele on uue Land Cruiseri ostjaskond suurem. Või vähemalt on sõiduk suunatud laiemale tarbijaskonnale, metsade ja laante vahel elavast talunikust kuni linnasõite tegeva firmajuhini välja.
Tegu pole enam "klassikalise" Land Cruiseriga. Mõned selle auto fanaatilised pooldajad peavad uut sõiduvahendit koguni koledaks, kuna harjumuspärased maastikuautole viitavad elemendid on pakitud senisest nägusamasse kesta. Ka olevat ära unustatud, milleks algselt selliseid autosid kasutati ning pealegi ei sobivat tänavaautole kohased disainielemendid maastikul ja põõsastes turnimiseks.
Võrreldes eelmise mudeliga on tõepoolest tehtud palju muudatusi. Väliselt on auto pisut ümaram, millega vähendati õhutakistust. Samuti on uus auto 20 mm madalam. Samas on auto tagumine õhkvedrustus kõrguse osas mitme sentimeetri jagu reguleeritav. Hoolimata kõrguse seadistusest jääb vedrustuse jäikus sellest puutumata antud otstarbeks on eraldi lüliti, mis asetseb roolirattast paremal, umbes põlve kõrgusel. Automaatse tasandamisfunktsiooni ja valitava kõrguse kontrolli funktsiooniga süsteem peaks kirjade järgi vähendama sõidumüra, vibratsiooni ja jäikust.
Tuleb tunnistada, et Land Cruiseri 60. aastapäevale pühendatud erimudel avaldas muljet juba sellesse sisenedes. Erilisi logosid kandval maasturil asuvad juhtimiseks vajalikud kangid, hoovad ja pedaalid küll harjumuspärases kohas, kuid nupumeri lõi sisse istudes pildi kirjuks. Ometi on kõik salongis paiknev igati loogilises ja mugavas kohas.
Oma komplekssuselt vastas testisõiduks kasutada olnud juubelimudel varustuspaketile Premium, kus standardvarustuse hulka kuulub enam kui 80 nimetust 4x4 tehnoloogia, mugavuse ja salongi, teabe- ja helisüsteemi, istmete, ohutuse ja välimusega seotud lahendust. Juubelimudeli standardvarustuses on lisaks D-piilaritel asetsev 60. aastapäeva märk ja eksklusiivne nutikas võti.
Premium paketis sisaldub 7-tollise ekraaniga navigatsioonisüsteem koos 6 DVD vaheti, HDD, bluetooth'i ja USB lisasisendiga. Teiste varustustasemetega Land Cruiserite standardvarustuse hulka navigatsioonisüsteem ei kuulu. Proovisõiduautos oli see olemas ja sai tööle rakendatud. Kui kõige muuga oli võimalik loogikat kasutades toime tulla, siis antud süsteemi puhul tuli appi võtta käsiraamat. Paraku jäi lõpuni mõistatuseks, kuidas seade sõidu ajal välja lülitada - ikka ja jälle teatas naisterahva hääl otsustavalt vajadusest sooritada mõni pööre. Tundmatu tädi õnnestus vaikima sundida vaid puutetundlikult ekraanilt spetsiaalsest menüüst heli maha võttes. Aga kes käskis meil "navi" üldse tööle panna?
Kuna tegemist on võrdlemisi suure autoga (pikkus 4760 mm ja laius 1885 mm), siis juhile asjakohast infot andev nelja kaameraga ühendatud monitor ja rataste pöördenurga näidik on asja eest. Kaamerad asetsevad sõiduki eesotsas, küljepeeglites ja taga. Viimane neist lülitub sisse vaid siis, kui juht on tagurdamise otsuse teinud vastava käigu sisselülitamisega. Tuleb rõhutada, et proovisõiduks kasutada olnud 5-ukselisel ja 7-kohalisel Land Cruiseril oli ka lisavarustust. Näiteks 9-tollise rippekraaniga tagumine meelelahutussüsteem, mida tootja pakub katuseluugiga Executive ja Premium varustustasemega autodele. Standardvarustusse kuuluvad neis ka esimesed ja tagumised parkimisandurid.
Juhi "töökoht" on selles sõidukis kahtlemata mugav. Väljavaade on hea - ka lühemad jumbud saavad kõrges autos istme sobivasse asendisse sättida ja seejuures istekoha ning rooli asendi nupuvajutusega mällu salvestada. Istmed on mugavad nii ees kui ka taga ja mis põhiline, ruumi puudust avaras salongis ei ole. Keskmist kasvu inimesel on küllaldaselt nii pea- kui jalaruumi, kusjuures täiskasvanu peanuppu jääb laepolstrist eraldama rohkem kui 10 sentimeetrit.
Katuseluugiga auto puhul tasub kindlasti tutvust teha kummitihendi olukorraga. Proovisõiduauto luugitihend oli mingil põhjusel kannatada saanud - teadmata küll, kas tegu oli tehasedefektiga või oli kellegi kuri käsi mängus olnud. Igatahes koht, mida katuseluugiga Land Cruiserit ostes võiks silmas pidada.
Üldiselt on Land Cruiser igati hea auto, seda nii sõiduomaduste kui ka väljanägemise poolest. Ja nagu maaletooja on lubanud, ületab ootused. Üldiselt. Tahtmata vähimalgi määral norida, ei saa siiski märkimata jätta, et ülikvaliteetsena reklaamitud põrandamattidest vähemalt üks oli sõiduks antud autos puruks.
Salongis on kasutatud kvaliteetseid materjale ja disainerid on selle kujundanud maitsekalt, ilma bling-blingita. Hindeks viis pika miinusega. Miks mitte viis pluss? Panipaiku napib. Keskmises käetoes asub asub küll suur karp või termokast, kuid näiteks telefoni või rahakoti keskkonsooli mahutamisega on lugu keerulisem. Samas on kindalaegas võrdlemisi ruumikas ning sinna mahub kenasti ära poolteise liitrine veepudel, mida ses sõidukis väga mujale paigale asetada ei saagi.
Land Cruiseri interjööri iseloomustavad kõrgeklassiline tehnoloogia ja kasutajasõbralikud süsteemid, mis on mõeldud autos viibijate elu lihtsustamiseks ja mitmekesistamiseks. Näiteks võtmeta sissepääsu ja käivitussüsteemi juurde kuuluvad valgustatud astmelauad (alates varustustasemest Executive). Ütlemata praktiline lahendus eriti hämaras ja pimedal ajal.
Mitmesugused lisad suutsid meid üllatada. Kiirushoidik just mitte, kuid kohanduv püsikiiruse hoidja (ACC) küll. Nõndasamuti isekohanduva jäikusega vedrustus (AVC) ja kokkupõrget ennetav ohutussüsteem (PCS). Neist viimase toimimist me arusaadavatel põhjustel järele proovima ei hakanud. Kui jutt aga lühenditele kaldus, nimetagem siinkohal ka pidurite blokeerimise vastast süsteemi (ABS) koos elektroonilise pidurdusjõujaotuse (EBD) ja piduriabiga (BA), sõiduki stabiilsuskontrolli (VSC) ning aktiivset veojõukontrolli (TRC).
Pagasiruum on Land Cruiseril mahukas. Siinkohal tahaks hoopiski tähelepanu juhtida seal kergesti ligipääsetavas kohas paiknevale pistikupesale. Piisab vaid kergitada toitepesa plastikkatet ja ligipääs 220 voldile on avatud.
Võib-olla mitte väga uuenduslik, aga äärmiselt hea lahendus on leitud tagaklaasi kojamehele. See on "uputatud" tagaluugi ülemisse osasse. Kuna luua esimene liikumistee on ülevalt alla ja mitte alt üles, eemaldab see veepiisad kiiresti. Ja nagu sõidu vältel selgus, osutub niisugune lahendus 1,8 meetri kõrgusel autol vajalikuks, sest tagaklaas määrdub märjal teel sõites kiiresti. Maanteesõidul (asfaldil) 90 km/h kadus nähtavus 2 km jooksul. Kiidusõnu teenis küljele avanev tagauks, mis ka pärast poristel teedel sõitmist jäi avatavaks ja suletavaks puhaste sõrmedega.
Nelikveoga autode segmendi ikoon Land Cruiser kehastab kuuldavasti Toyota üleilmseid tootemargi väärtusi, milleks on väljapaistev kvaliteet, vastupidavus ja töökindlus. Tahaks täitsa nõustuda! Vähemalt arvestades auto tekitatud positiivseid emotsioone, lausa peabki nõustuma. Ja seda vaatamata asjaolule, et tuttuues autos sõites võib kõrvu kosta veider armatuurinagin, mis muide on nende "länkarite" tüüpviga. Madalate mootoripööretega tekkiv vibratsioon panevat kümnest ühe sedamoodi nagisema. (See probleem likvideeritakse garantiikorras.)
Uue Land Cruiseri puhul on valida nii diisel- kui ka bensiinimootori vahel. 190 hj 3-liitrisele 16-klapilisele DOHC diiselmootorile D-4D sobib kaks erinevat käigukasti: 5-käiguline automaatkast ja manuaalkast, mille kiirendus grammi võrra kehvem. Valikus on ka 4-liitrine 282 hj V6 Dual VVT-i bensiinimootor. See on saadaval koos 5-käigulise automaatkastiga.
18-tolliste ratastega turbodiiselmootoriga proovisõiduauto kombineeritud kütusekulu keskmiseks näiduks tuli 10,4 liitrit sajale kilomeetrile. Kes teab, ehk vajab mitmetonnise sõiduvahendi mootor veidi pikemat sissesõitmist, kuna number osutus tehaseandmetel võimalikust mõnevõrra suuremaks? Testisõidule eelnevalt oli autoga läbitud 954 kilomeetrit.
On kirjutatud, et see auto on nõus sõitma enam-vähem kõikjale, kuhu juht soovib, ent selle eest tuleb lõivu maksta maanteel. Pole tõsi, sest mugavus ruulib ja pikal trassil sõites iseäranis. Vahest ehk ainult väga äkilist ja sportlikku sõidustiili praktiseeriv juht võib selle maasturi roolis end tunda kui kohmaka jõehobu seljas.
Mis see lõbu kõik kokku maksab? Maksab nii, et maksab mõelda, kas sama raha eest ei oleks mõistlik osta kaks tuttuut Toyota RAV4. Igal juhul on Land Cruiseri näol tegemist mugava sõiduriistaga, millega kruiisimine on puhas nauding.
|
|
|
|