Kliki siia Kliki siia
Kas MM-sarja uus punktiarvestus teeb rallid põnevamaks?
Vasta | Tulemus
Saada teade
Partnerid
www.veoautodevaruosad.com
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
rallifotod.eu
 
 
 
Aivar Ojaperv
16. juuni 2003 18:34
Loe kommentaare (0)
Trüki lehekülg

Varstu autokross: esimesed said viimasteks ja viimased esimesteks

 Loe lisaks
Varstu autokross üllatab uute võistlejatega

Sigmar Tammemägile Riia rallikrossilt teine koht

Tammemägile Lätis esikoht ja eelmise hooaja võidukarikas

Sigmar Tammemägile Lätist järjekordne esikoht

Mart Korgi GAZ 51 Varstu rajal. Foto: Juks Ojaperv
Piiblisalmi parafeerimine käib Varstu autokrossi kohta asja ette, teatud mööndustega muidugi. Üldine tabeliseis muutus Varstu etapi järel põnevaks ja kõrgetel kohtadel on nii mõnigi selline mees, kellele enne hooaja algust küll edu ei julgenud ennustada.

Kui võistluseelne mandaat lõppes, oli jälle põhjust ohata: võistlejaid on piisavalt palju, kuid siiski üks vähem kui vaja. Klassis GAZ 51/52 registreerus 15 meest - reglemendi järgi tähendas see klassile kolme starti ja punktide arvutamist, aga mitte poolfinaale ning finaali. Nagu varasem kogemus on näidanud, toob finaalsõit rohkem põnevust - sõitjad ei arvuta mitte punkte, vaid võitlevad hambad risti iga koha eest. Kolme osasõitu võetakse kainemalt, sageli pole konkurendist vaja mööda trügidagi, sest kokkuvõttes ei tähenda see midagi.

Uued mehed rajal

Paadunud pessimistid on veoauto- ja bagikrossile ennustanud peatset lõppu, kuid õnneks pole sõitjad neid kuulda võtnud. Varstu etapil olid rajal taas "uued näod" ja nii mõnigi kadunud poeg tuli tagasi.

GAZ 51-l on uus mees võruke Kuido Klooren, kelle masina kapoti all peitub Ligur Motorsis ette valmistatud jõuallikas. "Ma võtan seda võistlust väga rahulikult, sest mootor on sõitnud vaid 50 kilomeetrit ja tahab veel sissetöötamist," rääkis Klooren enne võistlust. "Vasalemma rallikrossil tahaks juba tõsisemat sõitu teha."

Klooren pidas ka sõna, kuigi teatud mõttes olid talle abiks ka konkurendid: esimeses sõidus tekitati põhjalik tropp raja raskeimasse lõiku ning kogemusteta Klooren sattus seisvaist autodest mööda laveerides pehmele pinnasele, kuhu ta sõidu lõpuni jäigi.

Teises stardis olid masinad risti juba avakurvis ning ning Klooren maandus kummihunnikus, kust ta oma jõuga välja ei pääsenudki. Pooleli jäi sõit ka kolmandas stardis.

Veobagide mehed tervitasid uustulnukana Marek Leegistet. Krossifännid targutasid esialgu, et näe, Vahur Lillmann on oma bagi maha müünud, aga polnud see nii midagi. Lillmanni masin on alles, aga Leegiste bagi on välimuselt esimese kloon.

"Ta on mul oma küla mees," ei teinud Valgamaalt Karulast pärit Lillmann saladust, kust uus sõitja tuli ja miks Leegiste bagi Lillmanni omaga äravahetamiseni sarnane on.

Algatuseks tegi aga Leegiste seda, mida uustulnukad paratamatult kunagi tegema peavad - keeras bagi katusele. Et see Marekul juba ametliku kontrolltreeningu esimesel ringil juhtus, on muidugi juba omaette nähtus - nii kiiresti pole vist ükski uustulnuk tuleristseid saanud.

Juba mainitud Lillmann ning EAL-ilt armu saanud (oli diskvalifitseeritud, lubati amnestia korras pool aastat enne karistuse lõppemist rajale) Andrus Tiideberg üllatasid aga krossisõpru tõsiselt: nemad muutsid oma veobagid tõelisteks "krokodillideks" ning monteerisid neile GAZ 53 mootorid. Kas tähendab see uue klassi sündi või ajutist katsetust, seda näitab aeg, aga eelkõige muidugi eelseisev ja järgmine hooaeg.

Uus vana (vanuselt tegelikult noor) mees tuli rajale GAZ 53 klassis. Viimati 2001. aasta sügisel Raadil nähtud Tiit Toots on hüljanud GAZ 51 ja ümber kolinud võimsamale masinale. Võimsusest on asi õnnetuseks veel kaugel - kogu võistluseelse öö masinat ehitanud ja timminud Toots ei saanudki oma sõiduriista Varstu etapiks veel häälde ja tõsisem sekkumine konkurentsi jääb ilmselt järgmisele sõidule.

GAZ 53 ja veobagid

GAZ 53 meestel tuleb oma masinate mootoritega veel tõsist vaeva näha. Jätkuvalt olid teoreetiliselt võimsamate 53-de treening- ja sõiduajad lahjema mootoriga väikestest GAZ-idest kehvemad. Teatud põnevus sõitu siiski tekkis: Silver Tammemägi on hetkel küll Aivar Tedrest ja Kalju Parkerist üle, kuid mitte peajagu.

Tedre teenis ühes sõidus veel valestardi eest karistussekundeid, Parkeril lagunes aga käigukast - teoreetline võimalus tasavägiseks sõiduks oli olemas.

Tiit Toots, nagu öeldud, ei saanudki oma autot esimeseks võistluseks häälde ja temale Tammemägi, Tedre ja Parkeri järel neljas koht. Sama kehtib alles teist võistlust rajal olnud Aivari Lepiku kohta.

Veobagide esimeseks ootamatuseks, nagu juba mainitud, oli Lillmanni ja Tiidebergi üleminek täiesti uude GAZ 53 mootoriga võistlusklassi ning teiseks üllatuseks asjaolu, et nendegi masinate jõuallikad pole oma lahjematest konkurentidest vähemalt esialgu veel üle.

Absoluutarvestuses oli küll Lillmann kiireim, kuid Tiideberg nägi GAZ-51 mootoriga bagidega kurja vaeva ja pidi nii mõnegi konkurendi endast mööda laskma.

Kahjuks jäi ära eeldatav duell sarja liidri Rudolf Sarve ja teise mehe Indrek Viiburi vahel, sest Viiburit tabas üks ebaõnn teise järel. Ajatreeningul purunes Viiburi bagil esimene amort ning kehv ringiaeg lubas ühe favoriidi vaid viimasele stardikohale. Sarv võitis esimese sõidu kindlalt, Viibur jõudis lõpuks teisele kohale, saades muuhulgas mööda ka võimsamal masinal sõitnud Tiidebergist. Andrus Sooniste oli esimese sõidu kolmas.

Teises stardis juhtus kummaline lugu, mis tulenes stardikohtuniku möödalaskmisest. Nimelt teatati võistlejaile hommikusel koosolekul, et start antakse lipuga, kuna foor streigib. Teiseks sõiduks saadi foor korda, aga bagimehi unustati sellest informeerida. Viiburit, kes esitas kohtunikele hiljem suulise protesti, toetasid hilisemas omavahelises jutuajamises ka Sarv, Sooniste ja Ahti Paavel - nendelegi oli fooriga start üllatuseks.

Kui fooritulesid viimasel hetkel märganud konkurendid kihutasid rajale võidu sõitma, siis Viibur arvas tegemist olema üleüldise valestardiga ning lasi esimese ringi täies rahus vaid poole hooga. Isegi uustulnuk Marek Leegiste kihutas Viiburist mööda kui postist.

Oma eksitusest aru saanud Viibur hakkas alates teisest ringist positsiooni parandama, kuid nagu tavaliselt, tõi selline rühkimine kaasa vigu. Viiburist jälitatud Tiideberg tegi sõiduvea ja keeras oma bagi kahele rattale ning rajale risti, Viibur "halastas" Tiidebergile ja ei ramminud viimast otse kümnesse (mille tagajärjel Tiideberg kahtlemata katusele oleks lennanud), üritas konkurendist kuidagi siiski mööda laveerida, kuid sattus siiski ninapidi Tiidebergi bagi alla. Tiideberg lonkas minema, Viibur jäi aga purunenud roolikäpaga raja serva.

Teise sõidu võitis taas kindlat Sarv, Sooniste oli teine ja ainus Läti külaline Bruno Leimanis kolmas. Enne viimast sõitu oli Sarve esikoht praktiliselt kindel, teisest viienda kohani aga kõik lahti - nii Sooniste, Leimanis, Viibur kui ka esimese sõidu katkestanud Ahti Paavel võinuks tõusta pjedestaalile.

Kolmandas sõidus Viiburi ebaõnn jätkus. Roolikäpp suudeti boksis ära vahetada, kuid ilmselt sai kokkupõrkes taas kannatada ka amort ning teistkordselt purunenud vedruga sõitnud Viibur jäi viiendaks. Andrus Sooniste lõpetas teise sõidu teisena ja tõusis ka kokkuvõttes teiseks. Ahti Paavel jälitas küll ohtlikult Bruno Leimanist, kuid mööduda ei õnnestunud ning nõnda sai lätlane kolmanda koha.

Kiidusõnu väärib uustulnuk Marek Leegiste. Avaetapil jäi ta küll kuuendaks ehk viimaseks, kuid vahe eesminejatega polnud sugugi lootusetult suur. Lisaks streikis tal avasõidus bagi kütusepump. "See katuselkäimine rikkus pumba ära," tunnistas Leegiste hiljem konkurentidele.

GAZ 51/52

Väikeste veokate esimene sõit oli täis põnevust ja tihedat konkurentsi. Seda siiski vaid paaril avaringil, sest teisel-kolmandal ringil üritasid mehed üht raskeimat rajalõiku päris kinni panna - Mart Kork seisis liivavallis, sama saatus tabas Korgist mööduda üritanud Avo Pilve. Pisut eemal seisis Kaidar Metsla masin ja ega Kuido Kloorengi kaugel "puhanud". Segadusse lisas vürtsi veel Helmut Uusmägi, kes rammis Korki sellise hooga, et viimase auto torukast kõveraks paindus ja veidi hiljem kuidagi lahtisest liivast minema ei pääsenud.

Avasõidu võitis kindlalt noor rajaperemees Sigmar Tammemägi Urmet Kenderi ja Aare Tederi ees. Põhiliselt rallikrossi sõitvad Teder ja Uusmägi olid üllatusmehed: esiteks juba seetõttu, et nad söandasid üldse krossietapile välja tulla, teiseks aga oma ootamatult hea sõiduga raskel rajal.

Uusmägi tunnistas, et Varstusse tuleku plaan oli tal praktiliselt kindel, kuigi vahetult enne võistlust katsesõidu ajal purunenud väntvõll ähvardas sellele kriipsu tõmmata. "Tegelikult mulle meeldib kross, sest sõit on pikk ja võimalik on omi eksimusi heastada," rääkis Uusmägi. "Juba Tapa etapp mulle meeldis, kuigi esialgu sain hüpetega rajal päris kõvasti haiget." Varstu sõit Uusmägil siiski erinevate viperuste tõttu ebaõnnestus ja karta on, et vägev mats Korgi auto pihta kahjustas ka Uusmägi masina raami.

Teder suhtus aga autokrossi ja eriti Varstu etappi keptilisemalt. "Sügisel ma siin ei sõida, kui üht rajalõiku ei muudeta," ütles Teder. "Muidu on rada täiesti sõidetav, kuid üks tõus läheb nii auku, et tahab pea otsast raputada. Lõpuks sõitsin seal esimese käiguga."

Uusmägi ja Tederi osalemine ajas põnevaks ka tabeli üldseisu tervet sarja silmas pidades. Esimese sõidu sarja üldliider Pilv katkestas, selleks hetkeks alles viies olnud Tammemägi võitis, sarja teine kuni neljas Teder, Orav ja Järvpõld luurasid liidreid. Varstu etapi teine start pidi selgust natukene rohkem tooma.

Noorem Tammemägi ai andnud konkurentidele taas sõnaõigust ja lõpetas teisegi sõidu kindla võitjana. Teder oli seekord teine ja Urmet Kender kolmas - esikolmik hakkas vaikselt aga kindlalt välja kujunema.

Ka üldtabeli headel kohtadel asuvad Orav ning Järvpõld edenesid hästi, Orava kontos oli neljas ja viies koht, Järvpõllul seitsmes ja kuues.
Viimane sõit enam muutusi ei toonud - Tammemägi võitis jälle, Teder teine ning Urmet Kender kolmas. Nõnda jaotusid ka lõppkohad. Stabiilselt sõitnud Orav oli etapil neljas, Järvpõld viies ja meistrisarja üldliider Pilv tänu esimese sõidu katkestamisele alles kuues.



Varstu autokrossi tulemused


Mitteametlikud

Klass: GAZ 51/52
1. Sigmar Tammemägi
2. Aare Teder
3. Urmet Kender
4. Gunnar Orav
5. Indrek Järvpõld
6. Avo Pilv
7. Priit Tamm
8. Kaidar Metsla
9. Helmut Uusmägi
10. Taivo Tuusis
11. Mart Kork
12. Marek Kõbu
13. Kuido Klooren
14. Aivar Kender
15. Rünno Niitsalu

Klass: GAZ 53
1. Silver Tammemägi
2. Aivar Tedre
3. Kalju Parker
4. Tiit Toots
5. Aivari Lepik

Klass: veobagid GAZ 51
1. Rudolf Sarv
2. Andrus Sooniste
3. Bruno Leimanis
4. Ahti Paavel
5. Indrek Viibur
6. Marek Leegiste

Klass: veobagid GAZ 53
1. Vahur Lilmann
2. Andrus Tiideberg
Artikli juurde
18.11.2024
Tiitliheitluse lõppvaatus toimub Jaapanis
Artikli juurde
21.11.2024
Jaapani MM-rallil selguvad tänavused maailmameistrid
Artikli juurde
21.11.2024
Balti rallikrossi meistrisarjas uuel aastal kuus etappi
Uudiste arhiiv
Artikli juurde
Subaru Forester 2,0 XE
Varasemad ülevaated
16.11.2024
Hiiumaa rahvaralli (0)
05.11.2024
Kehala rahvaralli 19.10.24 (0)
16.10.2024
Saaremaa ralli 11-12.10.24 (0)
Viimati lisatud albumid
Viimati uuendatud albumid
17.10.2024 21:21
Saaremaa Rally 2024 (2)
29.09.2024 15:31
Samsonas Rally Utena 2024 (0)
15.09.2024 12:52
KEHALA KARIKAS 4. Etapp (0)
01.09.2024 09:33
Eesti Maasikas Otep�� rahvasprint 2024. (0)
24.08.2024 23:00
HUMUS PAIDE RALLY 2024 (0)
Vaata foorumiteemasid
 
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia