Kas MM-sarja uus punktiarvestus teeb rallid põnevamaks? |
|
|
|
|
|
Autorallile tehakse iluravi
Kavandatavad muutused peaksid vähendama osalejate kulusid ning muutma põnevamaks nii iga ralli kui ka kogu WRC-sarja. Mis siis juhtuma hakkab?
Autoralli maailmameistrivõistlustel kestab praegu kahekuine suvevaheaeg, taas tullakse rajale augusti teisel nädalavahetusel Saksamaal. See aga ei tähenda sugugi, et midagi ei toimuks. 5. juulil kinnitas maailma mootorispordinõukogu FIA rallikomisjoni ettepanekud, mis peaksid lähiaastatel ralli tippsarjale uue elu sisse puhuma. Mõni muutus on rohkem, mõni vähem oluline, enamik hakkab kehtima 1. jaanuarist 2007.
Uued rallid
Kõige nähtavam muudatus puudutab võistluskalendrit. Mullu mahaöeldud kavast hakata MMi korraldama süsteemis sügis-kevad siiski loobuti. Hooaeg algab ka edaspidi jaanuaris ja lõpeb detsembris. Kalendrist kadusid Austraalia, Küprose ja Türgi etapp, neid asendavad võistlused Norras (sõidetakse lumel), Iirimaal (asfalt) ning viieaastase vaheaja järel taas Portugalis (kruus). Samuti MM-i korraldamisele kandideerinud Poola, Jordaania ja LAV jäävad esialgu reservi. Võibolla mitte kauaks, sest FIA on valmis etappide arvu praeguselt 16lt veelgi tõstma.
Teine äärmiselt oluline uuendus hakkab oluliselt mõjutama punktiarvestust. Esiteks saadetakse ajaloo prügikasti superally-süsteem. Selle sisu: ralli esimesel või teisel päeval katkestanu võis järgmisel päeval uuesti rajale naasta, iga läbimata kiiruskatse est läks kirja klassi parim aeg pluss viis minutit. Superally võeti kasutusele eesmärgiga finišeerijate hulka suurendada, kuid süsteem ise oli ääretult ebaloogiline. Põhimõtteliselt võis kõiki kiiruskatseid läbimata isegi ralli võita. Sébastien Loeb jõudis tänavu Monte Carlos sellele üsna lähedale, finišeerides teisena.
Et aga ralli lõppfaasis võitlust elavdada, hakatakse punkte andma mitte ainult lõpptulemuse, vaid ka iga ringi eest. Lühidalt: iga ringi (päeva) võitja saab kolm, teine koht kaks ja kolmas ühe punkti. Teoreetiliselt on seega võimalik koguda ühe ralliga 19 punkti senise 10 asemel.
Niisugune süsteem peaks korvama ka praeguse punktiarvestuse nõrga koha, kus võitu liialt vähe väärtustatakse. Punktiseisu parandamiseks on nüüd rohkem võimalusi, tõsine pingutamine saab võrreldes lihtsalt finišisse loksumisega paremini tasustatud.
Kolmel rattal sõita ei tohi
Pingutamisega aga kaasneb alati risk üle pingutada ning selle eest saab tulevikus senisest karmimalt karistada. Nimelt keelatakse niinimetatud iseparanevate rehvide (rõhu languse korral täitub rehv automaatselt vahuga, mis võimaldab edasi sõita kiirust oluliselt kaotamata) kasutamine. Ilmselt kulude vähendamise eesmärgil, ja aastast 2008. Samast ajast hakkavad kõik autod kasutama samu, FIA määratud tootja poolt valmistatud rehve. Ilmselt saab selleks tootjaks BF Goodrich, sest Pirelli loobub MM-il osalemisest juba tuleval aastal.
Samuti keelatakse ülesõidud vähem kui neljal rattal veereval autol. Ehk teisisõnu: kui rehv läheb puruks ja seejuures laguneb ka vedrustus, tuleb sõit samas pooleli jätta. Hooldusparki sellise masinaga enam ei jõua.
Tõsi, hoolduspargid hakkavad olema senisest lähemal, sest keskse (ja ainsa) hooldusala süsteemist tasapisi loobutakse. Tihedam hooldus ja lühemad ülesõidud mõjuvad autode "tervisele" kindlasti positiivselt. Teisalt lisandub ilmselt kiiruskatsete kilometraaži ning rehvid purunevad kindlasti sagedamini. Hoiatav JWRC näide on ju ees seal venivad vahed tihtilugu minutiteni. Võitjaks ei tule kiireim, vaid see, kellel rehvid vähem purunevad.
Kulusid vähendama peaks ka aasta jooksul kasutatavate mootorite arvu piiramine ning keeld neid hooaja jooksul edasi arendada. Samuti hakatakse tulevikus oluliselt piirama testipäevade arvu.
Eks paistab, kas muutused annavad ka soovitud tulemuse või läheb nagu tavaliselt. Punktisüsteem näiteks peaks võimaldama Sébastian Loebi konkurentidel ka üksikute apsakate järel soliidset punktisaaki koguda. Aga mis takistab Loebil ise veidi kiiremini liikuda ning punktisalve veelgi sügavamalt rehitseda? Ja mismoodi peaksid uuendused lahendama kõige põletavama probleemi osalevate autofirmade vähesuse?
Markko Märtin: Pisiasjad suurt tsirkust ei muuda
Vaevalt need uuendused sisulisi muutusi toovad, siin oleks tõsisemaid muudatusi vaja. Mootorite hulga piiramine on kindlasti hea mõte. Need peavad nüüd kauem vastu, pole enam vaja igaks sõiduks uut panna.
Superallist lahtisaamine on kindlasti hea, see oli täiesti haige reegel. Kas just iga ringi eest punkte peab andma, aga hea on juba seegi, et reegel muutub.
Vahuta rehvide kasutamine on minu arvates ka väga halb mõte. Mõned kümned tuhended eurod kokkuhoidu on naljanumber muude kulutuste juures. Mingid rallid muutuvad väga ohtlikuks, asfaldirallid kindlasti. Juurde tuleb ka suur õnnefaktor. Nagu JWRC-s näha: väga tihti otsustavad rehvipurunemised kogu ralli saatuse. Kui minutitega aega kaotatakse, pole see üldse lahe.
Katsetevaheline hooldus minu arvates väga midagi ei kompenseeri. Korraldajatel oli kindlasti keeruline kõike ühes hoolduspargis teha, aga tiimid on väga palju investeerinud hooldusparkide atraktiivsemaks muutmisse. Sinna saab sponsoreid ja külalisi kutsuda, aga kui autosid ei tule, pole hoolduspargil ka mõtet. Mööda maad ringi kihutada, nagu mehaanikud 20 aastat tagasi tegid, pole tänasel päeval enam võimalik.
Türgil ja Küprosel polnud mingit põhjust MM-kalendris olla, aga ma ei saa ka aru, miks pandi asemele Norra ja Iirimaa. Tegu on ju täpselt sama turu, täpselt samade pealtvaatajatega. Mina oleksin heameelega näinud Poolat, Ida-Euroopasse oleks võinud etapi tuua. Või siis Araabiasse või Aafrikasse. Hetkel läheb MM liiga Euroopa meistrivõistlusteks.
Vaata lisaks:
www.ekspress.ee
|
|
|
|