Kliki siia Kliki siia
Kas MM-sarja uus punktiarvestus teeb rallid põnevamaks?
Vasta | Tulemus
Saada teade
Partnerid
www.veoautodevaruosad.com
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
rallifotod.eu
 
 
 
Aivar Ojaperv
01. veebruar 2006 4:06
Loe kommentaare (25)
Trüki lehekülg

Viitina autokrossi lõplikud tulemused kinnitamata

 Loe lisaks
Viitina esialgsed tulemused kinnitati ametlikeks

Veokate autokrossi meistrisari algab Viitina etapiga

 Foto: Pille Russi
Inimlikud eksitused ja juhuste kokkulangemine tekitasid Eesti veoautokrossi avaetapil paraja segaduse. Klassis GAZ 53 jagati küll karikad välja, kuid usutavasti tehakse tulemustesse parandused.

Klassis GAZ 51/52 on kõik selge. Ülekaalukalt päeva parima kontrollaja sõitnud ja kahes poolfinaalis kolmveerandit konkurente ringiga edestanud Avo Pilve tabas ääretu ebaõnn – poolel teel finaalivõidule jäi tema GAZ ühtäkki seisma. Viga pidi olema väike, sest sõidu katkestanud Pilv käis pärast konkurentide lõpetamist korraks kapoti all ja seejärel liikus tema auto taas suurepäraselt. Ilmselt oli probleem gaasitrossis.

Seega võivad ülejäänud mehed oma kohta pisut teenimatuks pidada, kuid mis teha – tehnikaspordis "oleksid" ei maksa. Eesti meistrivõistluste esimese etapi võitis Aivar Kender, järgnesid Marek Kõbu ja Indrek Järvpõld ning teatud üllatusena neljandana Taavi Pindis. Viimane sõitis mitut puhku ka poodiumikohal, kuid küllap polnud oskused veel karika tarvis küpsed.

GAZ 53 finaalsõidust räägitakse aga vist veel kaua. Võtke alljärgnevat kui minu isiklikku seisukohta – seda ta ju tegelikult ongi. Kuna viibisin kõnealuse sõidu ajal kohtunikebussis ja nägin-kuulsin sündmusi just nimelt sellest vaatekohast, siis väga võimalik, et mõnes muus paigas seistes paistnuksid sündmused teises valguses. Püüan need taastada sellisena, nagu mina neid nägin ja mäletan.

Alustagem päris finaalsõidu algusest.

Kaks poolfinaali võitnud Peep Kimmeli start ebaõnnestus. Ta ei saanud õigel ajal minema ja vähe veel sellest - nn stardiprotseduuri käigus tema auto korraks liikus ja ta sai kirja ka valestardi. Kehva stardi tegi ka Sigmar Tammemägi ning avaringile läksid liidritena Mait Mäesaar, Mikk Mäesaar ja Argo Allik. Edasi tulid Peep, Sigmar ja Silver Tammemägi. Leho Laidver sõitis teises kurvis valli ja sealt pääsemiseks kulus tal aega.

Peep tõusis kolmandaks ja korraks vist isegi teiseks, kuid läks siis oma 10-sekundilist karistust kandma. Trahviboksist väljus ta samal ajal, kui möödusid selle hetke 3.-4. ehk siis Argo ja Sigmar. Oli taas väike "poksimine", kust Sigmar esimesena pääses, siis tuli Argo ja tema järel Peep. Kaks viimast vahetasid õige pea omavahel kohad.

Ring või paar hiljem tegi Mikk sõiduvea ning jäi pikaks ajaks valli kinni. Sõideti järjestuses 1. Mait; 2. Sigmar; 3. Peep; 4.-5. Argo ja Silver. Leho tiirutas nende järel, olles lisaks veel ringiga maas.

Siis tegi Argo sõiduvea ja Silver pääses temast päris pikalt ette, kuid kuna Silveri auto mootor ilmutas vanaduse tundemärke, hakkas vahe taas vähenema. Umbes samal ajal ilmus rivisse taas ka Mikk. Kusjuures sõitis mõnda aega Maiduga lähestikku, olles muidugi õige mitme ringiga maas.

Pole teada, millal täpselt läks ringitahvleid keeranud mehel järg käest. Seda tunnistas ta ka ise peale sõitu – oli inimlik eksitus. Kas ta keeras kogemata kaks tahvlit korraga, või mis tõenäolisem: keeras ühel ringil tahvlit kaks korda. Selline eksitus oli lihtne tulema, sest Maidu ja Miku autod on ühesuguse disainiga ning finišieelsel tõusul on neid näha vaid eest, kus numbrit pole. Tahvlil tuleb aga ringinumber vahetada teadupärast enne võistleja (liidri) möödumist. Kohtunik võis Mikku väga vabalt Maiduks pidada ning keerata tahvlit ühe ringi jooksul kaks korda.

Vahe ametliku ringilugemise ja õues asuva infotahvli vahel tuli ilmsiks alles sõidu lõpus, kui mina nägin tahvlil numbrit 1 ja ütlesin seda kommentaatorina ka publikule: liider läheb viimasele ringile. Bussis asunud sekretariaat luges kirja pandud ringid kokku ja märkas, et ei lähe veel viimasele, eelviimasele (11ndale) peaks tegelikult minema. Liider Mait Mäesaar oli selleks ajaks aga möödunud ning näinud infotahvlil numbrit 1 – tema arvas, et läheb viimasele ringile.

Number 1 jäi tahvlile ka järgmiseks ringiks. Ja siis algasid asjolude järjekordsed õnnetud kokkulangemised.

Ringilugemiskohale eelnenud tõusele jõudsid kõrvuti Mait Mäesaar ja 4. kohal sõitnud Silver Tammemägi, kes hakkas Maidult ringi sisse saama. 5. kohal sõitnud Argo Allik oli neist 30-40 meetrit taga.

Peakohtunik Jaan Villak näitas Silverile sinist lippu. Selleks hetkeks, kui Mait Mäesaar lipuga kohakuti jõudis, oli ta meetri-paariga juba Silverist möödas ja pidas sinist lippu ilmselt ekslikult ruuduliseks lipuks – ta oli ju sõitnud ringi teadmises, et tuleb "viimaselt" – ja pööras ära boksiteele.

Näinud Maidu eksitust, asusid tema pöidlahoidjad (mõned kahjuks ka joogised) kõvahäälselt õigust nõudma, segades sellega oluliselt kohtunike ja sekretariaadi tööd, sest tagumises otsas sõitnud meestele võistlus ju veel käis. Veidi hiljem tuli Mait Mäesaar ise lagedale versiooniga, et kohtunik Jaan Villaku käes oli kaks lippu: sinine ja ruuduline.

Silver Tammemägi, kellele tegelikult sinist lippu näidati, ja sama tõusu alguses olnud Argo Allik kinnitavad muide mõlemad, et nemad nägid selgelt vaid sinist lippu. Mait Mäesaare klubi esindaja Allain Karuse, ise samuti veel hiljuti võidusõitja, väitis aga sõidujärgselt, et peakohtunik Villakul olnud tõepoolest ka ruuduline lipp käes. Ülejäänud fännide versioone ei saa tõsiselt võtta – neis oli rohkem emotsioone ja kohtunike lollideks sõimamist kui fakte.

Villak ise ei eita ruudulise lipu "käes olemist" – see olnud kokku rullitult tema vasakus käes selja taga ja tema enda kinnitusel ei lehvitanud ta ruudulise lipuga kohe kindlasti mitte, et sõit määrustepäraselt lõpetada. Kui minu käest küsida, siis laske või maha – ei tea. Sinist nägin, ruudulise kohta ei kinnita, ei lükka ümber.

Esialgsete emotsioonide ajel kuulutati võistlus mitteametlikult lõppenuks 11 ringi tulemuste põhjal. Tulemusi analüüsides tundub aga selline otsus veidike ennatlik, sest ülejäänud mehed polnud ju Maidu eksimuses süüdi ning järgnevatel ringidel, justnimelt ringidel, jõuti veel kohtigi vahetada.

Nimelt: pärast sõitu arvasid nii Silver Tammemägi kui ka Argo Allik, et nemad läbisid ekslikult koguni 13 ringi. Tegelikult see nii polnud, kuid ekslik arvamus tuli neil sellest, et "viimasele" ringile läksid nad tõepoolest kahel korral. Ja vahetasid omavahel kohad.

Mäletatavasti jõudis Mait Silverist ringi lõpus mööda sõita ja läks liidrina viimasele ringile. Selleks hetkeks 10 ringi läbinud Silver ning Argo siirdusid liidri järel samuti viimasele ringile.

Sinist lippu ruuduliseks pidanud Mait tuli aga rajalt maha. Teisel-kolmandal kohal sõitnud Sigmar ja Peep olid Maidust üle poole ringi maas ning polnud veel Silverile ega Argole ringi sisse teinud. Seega kulus veel hulk aega, enne kui virtuaalseks liidriks tõusnud Sigmar omakorda viimasele ringile läks. Sellest ka Silveril ja Argol mulje, et nad sõitsid ühe ringi ülearu. Ei sõitnud, asjaolude kokkulangemisel läksid nad lihtsalt 2 korda viimasele ringile - esmalt liider Mait Mäesaare järel ning ring hiljem uue liidri Sigmar Tammemägi järel.

Nende ringide jooksul jõudis Argo katkisel autol sõitnud Silverist veel omakorda mööda sõita ning 12 ringi läbimise järel finišeerus ta kogunisti kolmandana.

Esialgu välja kuulutatud tulemused oleksid siis sellised (sulgudes läbitud ringid).
1. Mait (11)
2. Sigmar (11)
3. Peep (11)
4. Silver (10)
5. Argo (10)
6. Leho (9)
7. Mikk (6)

Kui aga lähtuda asjaolust, et Mait siiski eksis ja esialgne tulemus tühistada ning võtta aluseks reeglipärased 12 ringi, siis oleksid tulemused hoopis sellised:
1. Sigmar (12)
2. Peep (12)
3. Argo (12)
4. Silver (12)
5. Mait (11)
6. Leho (11)
7. Mikk (7)

Kes ja kui palju eksis, ehk milline lipp siiski lehvis, jäägu kohtunike otsustada. Võistlejatelt-esindajatelt võetakse veel kord seletused ja etapi lõpptulemuste väljakuulutamine võtab seega aega. Oleks pretsedent – kuid miks mitte? – kui kellelgi krossisõbral oleks olemas videolõik kõnealusest juhtumist ja selle saaksid asjaosalised üle vaadata.

Selge on see, et abikohtunik eksis ringitahvli keeramisel ja mõnda aega olid seal valed numbrid. Seda ta tunnistas ka ise. Kuid ringitahvel on siiski vaid abivahend. Võistluse lõpetab ruuduline või punane lipp. Kui tuul, või mõni purjus mees, oleks tahvli ära lõhkunud, ega siis sõit poleks veel pooleli jäänud – ruudulise lipuga antakse selle lõppemise kohta infot.

Kindlasti on sel segasel lool kaks õpetlikku iva, millest vastavad järeldused tehakse ning meetmeid tarvitusele võetakse.

Esiteks tuleb piirata kohtunike nn tööala lindiga ja iga tegelane, kes sinna võistluse ajal siseneb ning kohtunikku segab, kuulugu minupärast kasvõi arreteerimisele. Viitinas väljus olukord igatahes kontrolli alt ja targutavaid fänne tuli kohtunikebussist lausa jõuga välja tõrjuda.

Teiseks tuleb veoautokrossi tehnilistesse tingimustesse teha kiiremas korras parandus – nõuda tuleb eest nähtavaid katusenumbreid. Mõned aastad tagasi see nõue kehtis, kuid mõned võistlejad hiilisid sellest kõrvale ja viimased aasta-paar ei nõutud katusenumbrit ka ametlikult. Viitina etapp, ja ka üks mullune Varstu sõit, tõestasid aga ilmekalt, et auto peab kohtunike jaoks olema selgelt tuvastatav ka eestpoolt, et ei tekiks probleeme ringide lugemisega või valele mehele lipu näitamisel.
Artikli juurde
18.11.2024
Tiitliheitluse lõppvaatus toimub Jaapanis
Artikli juurde
21.11.2024
Balti rallikrossi meistrisarjas uuel aastal kuus etappi
Artikli juurde
21.11.2024
Jaapani MM-rallil selguvad tänavused maailmameistrid
Uudiste arhiiv
Artikli juurde
Subaru Forester 2,0 XE
Varasemad ülevaated
16.11.2024
Hiiumaa rahvaralli (0)
05.11.2024
Kehala rahvaralli 19.10.24 (0)
16.10.2024
Saaremaa ralli 11-12.10.24 (0)
Viimati lisatud albumid
Viimati uuendatud albumid
17.10.2024 21:21
Saaremaa Rally 2024 (2)
29.09.2024 15:31
Samsonas Rally Utena 2024 (0)
15.09.2024 12:52
KEHALA KARIKAS 4. Etapp (0)
01.09.2024 09:33
Eesti Maasikas Otep�� rahvasprint 2024. (0)
24.08.2024 23:00
HUMUS PAIDE RALLY 2024 (0)
Vaata foorumiteemasid
 
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia