Kas MM-sarja uus punktiarvestus teeb rallid põnevamaks? |
|
|
|
|
|
Taali etapp ajas veokakomitee liikmed omavahel tülli
|
Loe lisaks |
|
|
Veoautokrossi viienda etapi mittetoimumine 29. augustil Taalis ei ärrita mitte ainult võistlejaid, vaid eriarvamustel on ka veokakomitee liikmed. Sõitjad ei saa aru, kuidas etapp tagaselja ringi muudetakse.
Varstu autokrossil 15. augustil kutsus Eesti Autospordi Liidu (EAL) veoautokomitee aseesimees Jaan Villak võistlejad kokku ja teatas järgmist: kuna juulis Valgas toimuma pidanud etapp jäi korraldaja majandusraskuste tõttu ära, on ettepanek asendada see võistlus Taali autokrossiga 29. augustil. Samas pidi nagunii toimuma meistrivõistluste etapp veobagidele ja Taali korraldaja on nõus kaasama ka veoautosid.
Kõik võistlejad peale ühe olid Taali võistluse toimumise poolt. Otsuse poolt hääletas muuhulgas Silver Tammemägi, kes on üks võistlejate esindajatest veoautokomitees. Ettepanekuga oli päri ka Varstus peakohtunikuks olnud Aivar Parts, kes samuti veokakomitee liige.
Taali etapi korraldaja Eiki Eriste esitas võistluse juhendi EAL-ile ja sai sellele kolmapäeval, 18. augustil kinnituse. Juhendi põhjal pidanuks 29. augustil Taalis toimuma Eesti meistrivõistluste etapp nii veobagidele kui ka veoautodele. Aga vaid päev hiljem teatas EAL Eristele, et juhendis on "näpuviga" ning veokatele Eesti etappi Taalis siiski ei toimu.
Mittetoimumise otsuse taga on veoautokomitee esimees Marko Luhthein: "Kuna Taali on oma varasemate korraldustega veokatele järjest vee peale tõmmanud - küll on neil kastmisega probleemid, küll pole kraanat - siis ei saa neile meistrivõistluste etapi korraldamist anda. Meistrivõistlused ei ole lörtsimiseks, et vaatame pärast, kuidas läks. Las Eriste korraldab kõigepealt veobagidele etapi - kui kõik on korras, siis järgmisel hooajal saab ka etapi endale."
Tundub, et asi pole siiski mitte ainult varasemates apsudes. Kõigepealt "kommunikatsioonihäirest" komitee sees - Luhthein kuulis oma sõnul alles võistlejatelt, et 29. augustil otsustati Taalis etapp pidada.
Taali korraldaja Eiki Eriste: "Olin veokakomitee aseesimehe Jaan Villakuga Vasalemmas NEZ-etapil koos ja tema pakkus mulle, et kuna üks sõit jäi veokatel ära, siis tehku ma võistlus. Olin nõus."
Esimees Luhthein: "See, et Villak Varstus meestele midagi lubas, on imelik. Ma suhtlesin pärast seda temaga telefoni teel ja vähemalt mulle ütles ta, et ei rääkinud sõitjatele mitte etapi, vaid lihtsalt võistluse toimumisest Taalis. Etapi toimumine Taalis on veokakomitees kooskõlastamata, komitee liikmed ei tea sellest midagi." Luhthein siiski eksib - veokakomitee nn krossimehed - Silver Tammemägi, Aivar Parts ja Jaan Villak ju koos Taali kohta otsuse tegidki.
Komitee liige Parts: "Leian, et kui sõitjad on nõus, siis peab etapp toimuma. Olen seisukohal, et komitee peab ikka sõitjate heaks töötama, mitte vastupidi. Sõitjate tahe peab peale jääma, mitte vastupidi. Leian, et meie komitee oleks vaja olnud juba ammu välja vahetada. Las teevad need, kes on ärksamad ja viitsivad rohkem."
Veokakomitee aseesimehe Jaan Villakuga ei õnnestunud siinkirjutajal kahjuks ühendust saada.
Taali võistluse korraldaja Eiki Eriste tunnistas, et temal on mõõt täis saamas ja ütles välja ka arvamusi, mis just eriti diplomaatiliselt ei kõla. Kuid oma tõetera on Eriste jutus kindlasti.
"Olen üle 30 aasta võidu sõitnud ja võistlusi korraldanud," rääkis Eriste, "aga sellist jama kui tänavu pole veel kohanud. Teen oma kalendrijärgsed etapid ära, aga järgmise aasta peale ei hakka enne isegi mõtlema, kui EAL-iga on mõned asjad selgeks räägitud. Milleks mulle seda kõike vaja on? Rendin parem Ladasid hobisõitjatele välja ja saan palju rikkamaks ning kuulsamaks, kui praegu maid jagades."
Eriste tunnistas, et ta on Marko Luhtheinaga juba pikemat aega eriarvamustel. "Asi algas viimatisel Taalis toimunud veokakrossil (2002. aasta mais - AO)," rääkis Eriste. "Luhthein oli tehnilise komisjoni esimees. Mina korraldajana otsustasin pärast sõitu kontrollida autode kaalu, aga Luhthein polnud nõus, väites, et selline kaalumine pole õige. Tegelikult ta kartis, sest tema sõprade autod olid alakaalus ja pidanuks võistlustelt maha võetama. Mina läksin veel ilma asjata Jaan Mölderiga tülli, kel oli kõik normis ja kes pidanuks konkurentide diskvalifitseerimiste tõttu kõrgemale tõusma. Pärast seda pole ma enam Luhtheina tehnilisse komisjoni kutsunud ja ta on solvunud."
Siinkirjutaja mäletab seda palju tüli tekitanud kaalumist. Kuna paljud kaalule sõitnud veokad olid alakaalus, siis hakkasid nende juhid kiiresti protesteerima: kaalud pole õieti paigutatud ja on ilmselt ka taatlemata. Kõik see ei takistanud muide diskvalifitseerimast patustanud sõidukamehi ja oli ka veokaid, millele "rikkis" kaal näitas määrustepärast veoauto raskust (2000 kg ning rohkem).
Soovimata mingeid järeldusi teha, toon meenutuseks ka kõnelause võistluse tulemused koos paari kommentaariga. 1. Aare Teder (veokakomitee liige, auto kaalu ei mäleta); 2. Sigmar Tammemägi (veokakomitee liikme Silver Tammemägi poeg, auto alakaalus); 3. Marco Lee (võistleja Märjamaalt, auto alakaalus). Ka veokakomitee esimees Marko Luhthein on Märjamaalt...
Teist hooaega veokal võistlev Kuido Klooren kirjutab rally.ee kommentaarikastis: "Tahaks teada, kes neid alakomiteede ja krossikomiteede liikmeid ja esimehi ja keda kõike veel sinna valivad? Minu kui sõitja käest pole küll keegi küsinud, kelle poolt hääletada või keda sinna kandideerima pakkuda. Kuidas sellised inimesed, kes midagi ei tee või üldse vastu tegutsevad, sellistele kohtadele saavad?"
Ilmselt on sama küsimus veel paljudel sõitjatel ning autospordihuvilistel ning seepärast püüan oma pädevuse ning teadmiste piires vastata. Veokakomitee selle praegusel kujul loodi pärast üht Tamsalus toimunud võistlust 90-ndate lõpul. Koosolekul viibinud sõitjad valisid komitee esimeheks Marko Luhtheina, toona veel tegevsõitja.
Edasi on asjad muutunud järjest ebademokraatlikumaks. Esialgu üritati korraldada veel koosolekuid ja nõupidamisi sõitjatega, kuid tänaseks on need vaibunud. Sõitjaid, kes omal ajal Luhtheina esimeheks valisid, on praegu rajal väga vähe. Komitee teeb otsuseid isekeskis. Isegi selliseid asju on juhtunud, et komitee koosolekul kokkulepitud asjad on ametlikesse dokumentidesse jõudnud hoopis teistsugusel kujul.
Tõsi, komitee koosneb endistest ja praegustest võistlejatest ning autospordiga tihedalt seotud inimestest. Komiteesse kuuluvad (mälu järgi - ametlikult pole kusagilt kontrollida) esimees Marko Luhthein, endine edukas sõitja; aseesimees ja nn krossipealik Jaan Villak (endine sõitja), Aivar Parts (mees nagu orkester), Aare Teder (loodetavasti ajutist pausi pidav edukas sõitja), Aare Müil (edukas rallimees); Jaanus Ligur (tiitlite üleslugemine läheks liiga pikaks), Silver Tammemägi (sõitja). Müil ja Ligur peaksid olema uued liikmed, kelle Luhthein kutsus komiteesse mullu sügisel.
|
|
|
|