Kliki siia Kliki siia
Kas MM-sarja uus punktiarvestus teeb rallid põnevamaks?
Vasta | Tulemus
Saada teade
Partnerid
www.veoautodevaruosad.com
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
rallifotod.eu
 
 
 
Rein Luik
22. jaanuar 2003 12:37
Loe kommentaare (0)
Trüki lehekülg

Peugeot ei usu kergeid võite

"Mullune ülekaal tuli meilegi mõnes mõttes üllatusena," tunnistas Peugeot' tiimijuht Corrado Provera. "Ei usu hästi, et meil tänavu sama kerge saab olema." Tagasihoidlikud sõnad, kuid miljonid rallifännid loodavad, et need vastaksid tõele.

Peugeot' ülekaal eelmisel aastal oli tõesti mäekõrgune. Uueks hooajaks valmistudes aga loodab iga fänn, et ralli MM-võistlustel peale ühe võistkonna tohutu edu ka midagi uut ja põnevat toimuma hakkaks. Mida uut aga oodata võib, sellest räägimegi veidi lähemalt.

Nagu möödunud aastalgi, on tootjate arvestusse taas registreerunud kuus tehasemeeskonda. Vahe on vaid selles, et kui täisprogrammiga osalejate hulka lisandus Citroëni võistkond, siis Mitsubishi omakorda otsustas 2003. aastal tegeleda ainult uue auto ettevalmistamisega ja kaasa lüüa ainult üksikutel etappidel.

Kaht põhisõitjat muutsid vaid kaks võistkonda - Skoda ja Citroën. Enamik tiime kasutab ka kolmandaid sõitjaid ja mõni vahel neljandatki, kuid selle on kindlalt paika pannud vaid Citroën ja Peugeot. Paljuski põhjustab kõik taolised pisimuutused kulutuste vähendamine. Kuigi mingist tõsisest ülemaailmsest majanduskriisist ei räägita, on viimastel aastatel siiski väikest tagasiminekut märgata ja paratamatult mõjutab see nii autosporti tervikuna kui ka rallit. Ala on kallis, kõik soovivad läbi lüüa ning kulutused näitavad seetõttu kasvutendentsi. Tagasiminek majanduses aga sulgeb sponsorite rahakotte ja sunnib ka tootjaid püksirihma pingutama.

Näiteks Mitsubishi aastase pausi ilmselgeks põhjuseks on senise peasponsori Marlboro siirdumine Peugeot' toetajaks. Mitsubishi ei suutnud möödunud hooaja jooksul Lanceri baasil ehitatud WRC-autot korralikult tööle panna ja peasponsori lahkumise järel oli selge, et samal ajal võistlemise ja uue auto, milleks on oodatavalt augustis testiradadele ilmuv Colt, konstrueerimise ja ettevalmistamise jätkamine käib tänases situatsioonis üle jõu. Edust hoolimata ei suutnud ilmselt Peugeot'gi tehas enam selliseid rahasid välja panna, sest miks muidu vajati Marlboro-taolise suursponsori tuge. Eestlastele hetkel kõige enam huvi pakkuva tiimi ehk Fordi rahakott vajas veidi kokkuhoiupoliitikat, sest ega muidu poleks kaht kõrgepalgalist eksmaailmameistrit Colin McRae'd ja Carlos Sainzi vabastatud ning nooremate ja tunduvalt odavamate Markko Märtini ning Francois Duvaliga jätkata otsustatud. Fordi tiimijuhi Malcolm Wilsoni sõnade järgi oligi sellise muudatuse põhjus raha, mida vajati uue auto arendamiseks.

Meeskondadest lähemalt

Peugeot jätkab tänavu nelja sõitjaga. Mehed on samad, kes mullugi: tiitlikaitsja Marcus Grönholm ja eksmaailmameister Richard Burns on loomulikult põhisõitjad, kuid palgatud on veel Harri Rovanperä ja Gilles Panizzi. Viimased sõidavad esialgse programmi järgi kumbki vaid üheksa etappi, kuid Rovanperäle on lubatud, et kui ta vähegi suudab punktitabelis tiitlikonkurentsis püsida, lastakse tal osaleda ka ülejäänutel etappidel. Detsembris uue peasponsori värvides võistlusautot esitlenud Peugeot teatas tiimijuhi Corrado Provera suu läbi, et nad ei kavatse algavaks hooajaks uut mudelit 206 WRC homologeerida ja jätkavad seega mulluse auto arendamist. "Auto oli nii hea ja ülekaalukas, et polnud mõtet midagi revolutsioonilist välja mõelda," nentis Provera. "Näiteks kui 2000. ja 2001. aastal oli meil probleeme eriti ränkade teeoludega võistlustel, siis mullu arenesime tublisti ka sellest aspektist."

Eelmisel hooajal tootjate arvestuses teise koha hõivanud Ford on loobunud kahest tippsõitjast ja üritab tänavu läbi lüüa nooremate meestega. Seega kannavad 27aastane Märtin ja 22aastane Duval oma õlgadel suurt vastutust. Viimasel hetkel leiti võistkonda veel kolmaski noor sõitja, 22aastane soomlane Mikko Hirvonen, kes kihutab küll oma sponsorite rahakoti jõul ja tiimi M-Sport teeninduse abil, kuid on siiski registreeritud Fordi tehasepunktidele. Peale Hirvoneni kavatseb Ford mitmeid teisigi sõitjaid erinevatel rallidel katsetada ja üheks selliseks on veel üks noor soomlane, vaid 17aastane Jari-Matti Latvala. Nii Hirvonen kui Latvala kuuluvad tuntud mänedzeri Timo Jouhki tiimi.

Üks ootamatu muudatus aga sai Fordi tiimis teoks napilt enne aastavahetust ja selleks oli rehvitarnija vahetamine - loobuti Pirellist ja otsustati edaspidi kasutada Michelini rehve. Selline hiline otsus üllatas seetõttu, et esimeste MM-etappide s.o Monte Carlo ja Rootsi testisõidud olid juba läbitud, kasutades veel Pirelli toodangut. Kas muutus mõjutab Fordi sõitu antud võistlustel, näeme juba lähinädalatel.

Subaru koosseisus pole midagi uut - jätkavad Petter Solberg ja Tommi Mäkinen. Mõlemad on täis indu parandada oma mulluseid tulemusi, kuid tõenäoliselt on norralane paremini motiveeritud, eriti pärast oma esimest etapivõitu. "Olen kindel, et suudan nüüd juba tiitli pärast võidelda," lausus joovastuses Solberg võidu järel Suurbritannias.
Hoolimata sellest, et tänavune hooaeg võib neljakordsele maailmameistrile Mäkinenile MM-karussellis viimaseks jääda, ei tahaks ma hästi uskuda, et kogenud soomlane soovib areenilt lahkuda nooremale mehele alistudes. Impreza WRC-autost on valminud uus modifikatsioon, mida on aktiivselt testitud, kuid mida ametlikult esitletakse alles Monte Carlos. Kindlasti tuleb mõnele rallile kolmaski Subaru värvides sõitja, kuid vaevalt, et Subaru ühele ja samale kolmandale mehele täisprogrammi pakub. Fordi siirdumisega Michelini leeri jäi Subaru ainukeseks Pirelli kliendiks.

Hyundai programm näeb samuti ette vaid kaht põhisõitjat, kelleks on nagu mullugi Freddy Loix ja Armin Schwarz. Neljakordse maailmameistri Juha Kankkuneni vahetab välja tema noorem kaasmaalane Jussi Välimäki. Kuid nagu tema vanem kolleeg, nii ei saa ka Välimäki tõenäoliselt osaleda kõikidel MM-etappidel. Sellekohane otsus on veel tegemata, samuti otsus uue WRC-auto võistlusradadele ilmumise kohta. Kolme auto asemel kahe kasutamine ja fakt, et ainuke testisõit kahe hooaja vahel toimus napilt enne Monte Carlot, näitavad, et ka Hundai puhul on tegemist kokkuhoiupoliitikaga. Ametliku põhjusena on nimetatud Hyundai autosid MM-sarjas sõidutava Motor Sport Developmenti tiimi "sisemise reorganiseerimisega".

Noorte sõitjate pealetung on tänases rallimaailmas muidugi meeldiv, kuid eks eksmaailmameistrite jätkamist ole ka tore jälgida. Näiteks Didier Aurioli come back - mees leidis endale aastase vaheaja järel taas koha tehasetiimis, asendades Skodas Kenneth Erikssoni. Skoda võistkonnas jätkab soomlane Toni Gardemeister. Kõvasti kärbiti tšehh Roman Kresta programmi ja mees otsustas tiimist lahkuda, kui talle pakuti viit etappi eratiimi koosseisus. Juhtunu oli asjade loomulik käik, sest lisaks Aurioli palkamisele pole ka lepingut Erikssoniga veel päriselt lõpetatud ja samas painab Skoda eelarvet soov vahetada Octavia WRC-auto veidi väiksemamõõdulise Fabia mudeli vastu, millega on esimesed salajased testisõidud juba tehtud.

Kõige rohkem huvi pakub kindlasti Citroëni võistkond - juba mullu saavutas Sebastien Loeb Xsara WRC roolis etapivõidu Saksamaal ja jäi sellest napilt ilma Monte Carlos. Samuti näitas auto oma potentsiaali kruusarallidel. Noor prantslane sai endale tiimikaaslasteks kogenud Colin McRae ja Carlos Sainzi. Esimesteks numbriteks on nimetatud Loeb ja McRae, kuid tänu hispaania päritolu sponsorile viimasel hetkel lepingu sõlminud Sainzile võimaldatakse samuti täisprogramm. Üksikutel etappidel loodab kaasa lüüa ka Philippe Bugalski. Igatahes on nii McRae kui Sainz pärast esimesi testisõite Xsaraga ülirahul. "Usun, et oleme võimelised võitma juba Monte Carlos," nentis McRae rahulolevalt. Xsara uut ralliversiooni tutvustatakse avalikkusele alles aprillis.

Mõlemad tippsõitjad, nii McRae kui Sainz, on vahetanud kaardilugejaid. McRae alustas koostööd Derek Ringeriga juba möödunud hooaja viimastel etappidel. Sainzi kauaaegne partner Luis Moya aga loobus enda sõnul liigväikse palganumbri tõttu ja Sainzi uueks kaardilugejaks on kaasmaalane Marc Marti.

Mitsubishi, nagu juba öeldud, otsustas kehvasti möödunud hooaja järel ja rallitiimi reorganiseerimise tõttu vaheaasta pidada. Tõenäoliselt tuuakse 2004. aastal ralliradadele hoopis uus mudel, Colt WRC. Alister McRae ja Francois Delecour jäeti hetkel palgale, aga seni pole veel otsustatud, millistel üksikutel etappidel mehed tänavuses MM-sarjas osalevad. Tõenäoliselt on nendeks Soome ja Türgi, aga võib-olla mõni veel. Pole ka kindlat otsust, kas McRae ja Delecour võivad osaleda MM-etappidel mõne teist marki autoga, kui neile sellist võimalust pakutakse.

Muutus punktisüsteem

Reeglites on muudatusi vähe, aga seevastu on mõni neist üpris oluline. Uus punktisüsteem (F1 eeskujul) näeb nüüdsest ette punkte kaheksale paremale süsteemis 10-8-6-5-4-3-2-1. See loob punktitabelisse tihedama konkurentsi ja annab ka nõrgematele tiimidele võimaluse oma sponsoritele suuremat punktisummat näidata. Loomulikult ei meeldinud väiksem vahe võitja ja teise koha vahel potentsiaalsetele etapivõitjatele ja üsna tõsiselt kritiseeris süsteemi näiteks Marcus Grönholm, kuid üldiselt jäid enamik tiime ja sõitjaid rahule.

Teine oluline muudatus puudutab "päris" ralli eelseid nn superkatseid, mis tavaliselt toimuvad piduliku stardi järel neljapäeva õhtuti. Kui sõitja ei stardi sellisele katsele testikatsel tekkinud tehnilise rikke tõttu, pääseb ta ikkagi ülejäänud rallile võistlema ja talle antakse superkatselt aeg, mis on 30 sekundit nõrgem parimast ajast. Tehnilistest tingimustest muudeti vaid kütusepaagi mahtu, mis nüüdsest tohib olla maksimaalselt 95 liitrit.

Teised sarjad

Juunioride MM-sarjas, kus kihutatakse Super-1600-autodel, pakuvad muidugi kõige enam huvi Urmo Aava etteasted Suzuki tehasetiimi koosseisus.

Sarja registreerus 28 sõitjat, kellest mullu osales samas sarjas vaid viis. Noori vihaseid mehi on sarjas kindlasti palju ja seal läbi lüües võib Aava julgelt tulevikku vaadata. Peale Aava sõidutab Suzuki veel kolme meest. Tehase toetusel osalevad sarjas ka kolm Volskwageni sõitjat ja uue margina toetab Renault kaht sõitjat.

Juunioride sarjas kehtestati tänavuseks hooajaks esimest korda vanusepiirang - sõitjad peavad olema sündinud 01.01.1974 või hiljem. Tehnilistes tingimustes muutus vaid autode minimaalne kaal, mis tõusis 950 kilolt 1000-le.

N-rühma MM-sarjast leiab hulga tuttavaid nimesid mullusest hooajast, tervelt kaksteist, nende seas kaheksa mullusest esikümnest. Näiteks jätkab mullune meister Karamjit Singh ilmselt ainukesena Protoni sõitjana, kui ülejäänud sõitjad istuvad kõik kas Mitsubishi või Subaru roolis. N-rühma autol kihutab tänavu ka mullune juunioride maailmameister Daniel Sola.

Artikli juurde
18.04.2024
Kreenholmi manufaktuuri alal tuleb rallisprindivõistlus
Artikli juurde
18.04.2024
Romet Jürgenson: rallikarjäär on läinud selgelt ülesmäge
Artikli juurde
22.04.2024
Mārtiņš Sesks stardib Ford Puma Rally1 autoga kahel MM-etapil
Uudiste arhiiv
Artikli juurde
Subaru Forester 2,0 XE
Varasemad ülevaated
26.10.2023
Tootmiskombinaat Vihur (0)
09.10.2023
Saaremaa ralli 2023 (0)
19.09.2023
Lõuna-Eesti rahvaralli 16.09.23 (0)
Viimati lisatud albumid
Viimati uuendatud albumid
14.04.2024 13:09
Tarvastu karikas 2024/3.etapp (0)
31.03.2024 08:00
Kehala karikas 2024. 1.Etapp VIDEO (0)
18.02.2024 20:21
Vidzemes Talvekarikas 2024 (1)
18.02.2024 07:49
Rahvaralli " Koeru talv 24" (0)
11.02.2024 19:27
Rally Sarma 2024 (1)
Vaata foorumiteemasid
 
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia