Kliki siia Kliki siia
Kas pooldad monorehvi nõuet Eesti autoralli meistrisarjas?
Vasta | Tulemus
Saada teade
Partnerid
www.veoautodevaruosad.com
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
rallifotod.eu
 
 
 
Rando Aav
13. jaanuar 2025 0:12
Loe kommentaare (0)
Trüki lehekülg
 Foto: Erakogu

Gert-Kaupo Kähr plaanib tõestada, et kiireks sõiduks ei ole vaja kõige uuemat autot

Läinud aastta sügisel üllatas Gert-Kaupo Kähr rallisõpru, asudes võistlema neljarattaveolise autoga. Täpsemalt Subaruga. Veel täpsemalt on tema sõnul tegemist 1999. aasta autoga Subaru Impreza 555 gc8.

"Sain auto Tallinnast Timo Toominga käest, kes ehitas seda 11 aastat, kuid jõudis sõita vaid üksikud korrad. Seega on rallimasin üsna värske. Ostsin selle veidi enne Saaremaa rallit, 2024. aasta septembri lõpus. Sain auto kätte nii, et mul oli aega seda oma käe järgi seadistada vaid kaks nädalat. Enne esimest võistlust saime sõita ühe testi Otepääl, mille pikkus oli ca 120 km," räägib Gert-Kaupo Kähr, kes viimase paarikümne aasta jooksul on rallivõistlustel osalenud peamiselt Hondaga. Mis nendest autodest on tänaseks saanud? "Hondad, millega võistlesin, seisavad jätkuvalt garaažis ja ootavad oma saatust. Üks neist kuulub minu endisele kaardilugejale, Jan Pantalonile, kes rendib seda välja. Minu oma jääb kas järeltulijate esimeseks autoks või miskit muud - ei oska hetkel öelda."

Niisiis, juba ammu võimsama auto rooli pääsemisest unistanud Kähr võistles neljarattaveolise ralliautoga esmakordselt mullusel Saaremaa rallil. "Uus auto oli täiesti teine maailm, võrreldes sellega, millega enne olin sõitnud. Subaru on kiire, üllatavalt hästi juhitav, andestab palju eksimusi ehk seda on kergem tee peal hoida. Kuna ma ei olnud mitte kunagi varem sõitnud neljaveolise autoga, oli see võistlusele minek paljude arust hullumeelsus, kuid mulle meeldivad sellised väljakutsed ja teiste pessimism paneb mind pigem näitama neile vastupidist. Kui varem olin harjunud sõitma autoga nagu kardiga ehk otse ja "igavalt", siis selle autoga lausa tuleb visata külge ette, et kurvi võimalikult kiiresti läbida. See oli aga minu jaoks täiesti uus sõidustiil, mida ei olnud kunagi praktiseerinud."

Subaruga sõites pidid Gert-Kaupo Kähr ja tema kaardilugeja Kauri Tammai harjumuspärast kiiruslegendi muutma. "See oli päris raske katsumus," tunnistas juht. "Legendiga maadlesime kõvasti ka oma teisel võistlusel ja ilmselt näeme vaeva ka järgnevatel, enne, kui saame selle täpselt paika nii kiiruse kui ka auto järgi." Saaremaa ralli jättis 4WD autoga debüteerinud viljandlasele positiivse mulje. "Sealne ralli meeldib mulle väga oma katsete ja loomulikult melu pärast. Meie kindel eesmärk oli kirja saada kõik meetrid ja selle me ka ilusti täitsime. Muidugi oli ka ohtlikke olukordi, kuid pääsesime vigastusteta. Samuti parandasime katse-katselt oma aega ja meie suureks üllatuseks jagasime viimasel kiiruskatsel kolmandat-neljandat aega meist oluliselt kogenuma ja kiirema Rainer Paavliga. Eriti üllatus lõpptulemus, kus kukkus sülle kolmas koht. Seda muidugi teiste sõitjate reeglite vastu eksimise tõttu - algselt oleksime olnud viiendad."

Äsja osalesid Kähr ja Tammai esmakordselt välisriigis peetud autorallil, kus nad tegid kaasa Eesti autoralli meistrisarja avaetapi. "Esimene võistlus välismaal Lätis - Aluksnes. See oli närvesööv! Mul puudub meeskond, kes teeks asjad ära. Õnneks leidub häid tuttavaid, kes jagavad oma õpetusi ja kogemusi. Läbi erinevate raskuste jõudsime lõpuks Lätti. Kartus oli, et kas meil on ikka kõik vajalik tehtud ja kaasas, kas saame autoga nende reeglite järgi ka rajale. Aga saime - kõik oli sobiv. Läksime siis Kauriga rada kirja panema, muidugi, et asi oleks niigi keerulisest veel keerulisem, saime esimesed katsed kirja panna õhtul pimedas ja neid ka kohe esimesena praktiseerida. Lisakatsed olid meie jaoks täiesti uued, samuti ka auto, sest me ei olnud ühtegi meetrit piikrehviga sõita saanud. Aga väljakutse oli vastu võetud ja vaja oli tõestada, et saab sõita ka n-ö pimesi. Katsed olid väga keerulised nii sõita kui ka kirja panna, sest need olid ülikiired ja kurvid kõik üle mägede ja küngaste. Raske oli usaldada selle kiiruse juures kirja pandut, tuli üsna tihti ette väike pidurdus või gaasi maha laskmine, lihtsalt sellepärast, et ei usaldanud oma legendi. Aga nagu Saaremaalgi, vaatasime katse-katselt, et legend on isegi üsna täpne ja lisasime tasapisi kiirust. Sain ka julgust juurde. Oli üsna ärevaid momente, kuid mehike õla peal hoidis meid ikka ja jälle tee peal!"

"Ralli ise oli väga äge ja jääb ka kindlasti pikaks ajaks meelde, juba sellepärast, et me läksime talverallile, kuid eest leidsime õhkõrna lumekirme ja jääs teed. Mõtlesime küll, et mis nüüd saab, kas kaasa võetud rehvidest piisab. Reedel tuli vihma ja väljas oli üks kraad sooja. See tegi teed omakoda pehmemaks ja jää sulas iga minutiga. Tundus, et teisel päeval lähme küll kruusarehvidega sõitma, kuid laupäevaks oli katsetel veel täitsa kena jää peal. Tõsi, see kadus teiseks läbimiseks ära. Saime väga huvitava kogemuse! Sain selle võistlusega nii auto-, kaardilugeja kui ka legendiga päris palju rohkem ühele lainele. Eesmärk oli ralli turvaliselt lõpetada ja see ka õnnestus. Tempo oli päris hea, omas masinaklassis (EMV5) olime kuuendal kohal. Ralli sujus kenasti, mehaanikud Mikk ja Artur, kes polnud selle autoga varem kokku puutunud, said oma ülesannetega ilusti hakkama ja auto pidas samuti hästi vastu. Aitäh selle eest eraldi ka Siim Kallasele, kes vaatas oma terava subaru-pilguga auto üle juba enne Saaremaa rallit ja likvideeris väga olulised vead."

Miks Gert-Kaupo Kähr aga neljarattaveolise auto rooli ronis? Aastaid tagasi rääkis ta, et ideaalis on siht rallispordis samm edasi teha. Aga värskelt Subaru omanikuks saanud mehel on nüüd konkreetsem selgitus: "Ma olen alati jälginud neid neljaveolisi ja mõelnud, et miks nad nii aeglaselt sõidavad, et kas tõesti ei saa kiiremini. Sellest tuli ka eesmärk, võtta auto, mis ei ole tehasetiimi ehitatud ja sõita sellega kõige kiiremini! 2025. aastal võistlen koos Kauri Tammaiga ja plaan on areneda, leida võimalus osaleda kõikidel rallidel ja kirja saada iga kilomeeter. Ning siis edasi sihtmärgi poole, tõestamaks, et kiireks sõiduks ei ole vaja kõige uuemat ega kiiremat autot!"

Kähr ütleb, et tema lemmikala on autosport ja seetõttu ta ongi valmis uusi kõrgusi vallutama. Esimest korda võistles ta 2005. aastal, startides rahvarallil Mulgi Sügis. Seal osales ta koos emaga, kes pärast seda võistlust kaardilugeja ameti maha pani. "Toona ei uskunud keegi, et ma sinna päriselt sõitma lähen. Ometigi sain selleks oma vanaisalt Žiguli ja tuttavatelt varustuse ning kirjas ja rajal me olimegi. Pisiku sain juba päris pisikesena, kui sain bensu lõhna ja põrisevat mootorit tunda oma onu kardi kõrval olles. Sealt edasi, 7-aastaselt, sain oma esimese põllurallika. Nii pakkus autovõidusõit mulle iga aastaga üha enam huvi. Palju aitasid mu tublid sugulased, vennad Tammaid, kes on olnud ka mu kaardilugejad varasemalt ja ka nüüd uue autoga sõites. Nendega koos sai kõik koolivaheajad ja vabad hetked koos autode all olla ja nendega võidu sõita."

Gert-Kaupo Kähr lisab, et see tõmbab näo naerule, kui saab tegeleda sellega, mis meeldib: "Selleks on vaieldamatult mu lemmik spordiala ehk autoralli! Vahepeal oli mul väga pikk paus - sõitsin kaasa sugulaste rahvaralliautoga sprinte, proovisin kardisporti, osalesin üksikutel rallidel, kuid see ei olnud see. Vajasin ikka arenguks miskit muud ja võimsamat."
Uudiste arhiiv
Artikli juurde
Subaru Forester 2,0 XE
Varasemad ülevaated
24.11.2024
50 aastat: Tehumardi ralli juubeliüritus (0)
16.11.2024
Hiiumaa rahvaralli (0)
05.11.2024
Kehala rahvaralli 19.10.24 (0)
Viimati lisatud albumid
Viimati uuendatud albumid
29.01.2025 15:43
2025 Monte Carlo Rally (0)
13.01.2025 22:46
Rally Aluksne 2025 video (3)
26.11.2024 13:58
Rally in Latvia (0)
17.10.2024 21:21
Saaremaa Rally 2024 (2)
29.09.2024 15:31
Samsonas Rally Utena 2024 (0)
Vaata foorumiteemasid
 
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia