Kas MM-sarja uus punktiarvestus teeb rallid põnevamaks? |
|
|
|
|
|
Avaleht > Suurimad sponsorlustehingud, mis on spordiajaloos tehtud |
|
Suurimad sponsorlustehingud, mis on spordiajaloos tehtud
Spordifännide jaoks on hoomamatu, kui suur raha tegelikult spordimaailmas liigub. Küll aga teavad spordiklubid ja sportlased seda, millist teenistust võib saada tänu sponsorlusele. Spordisponsorluse maailma telgitagustele saavad pilgu heita üksikud inimesed.
Eesti spordimaastikul ei saa rääkida suurtest spordisponsorlustest: valdkonna ekspertide sõnul on suurem osa teenistusest ikkagi pärit näiteks lapsevanematelt, kes toetavad oma võsukeste hobi. Teiste hulgas tõuseb esile Kelly Sildaru koostöö Red Bulliga, kuid maailma mastaabis on siiski tegemist väikese sponsorlusega.
Kui heita pilk Eestist kaugemale, võib näha hämmastavaid sponsorlustehinguid, mis jätavad suisa suu ammuli.
Red Bulli ja Oracle'i koostöö
Red Bull pole peaaegu kellelegi sponsorluse poolest võõras - ettevõte teeb koostööd paljude firmade ja sportlastega, olles toetanud ka rallisõitjat Ott Tänakut.
Kui uurida suuri sponsorlusdiile autospordimaailmast Eestist väljaspool, tuleb rääkida aga legendaarsest Red Bulli lepingust, mis sõlmiti 2022. aastal Red Bulli ja Oracle’i vahel. Vormel 1 fännid teavad seda, et Red Bulli tiimi täisnimi on tegelikult Oracle Red Bull Racing, mis tulenebki antud koostööst.
Mis muudab selle sponsorluse legendaarseks? Selle suurus on 500 miljonit dollarit. Koostöölepe sõlmiti viieks aastaks, seega on võistkonnale tagatud igal aastal 100 miljoni dollari jagu vahendeid. Sellise tehingu valguses on ka räägitud, kuidas teised tiimid jäävad varju seetõttu, et ei suudeta leida taolise kaliibriga sponsoreid.
Võrdluseks olgu mainitud teinegi suurem koostöö, mis on Mercedese ja Petronase vahel. Sponsorraha suurus on erinevate allikate kohaselt 75-90 miljonit dollarit aastas, kuid see siiski kahvatub Red Bulli ja Oracle’i kõrval.
Vormel 1 võistlussarjas on sponsorlused üldiselt ühed maailma suurimad: iga tiim on endale püüdnud leida hulgaliselt rahakaid sponsoreid, seejuures otsustab toetajate hulk ja rahasumma suuresti seda, kui edukas on tiim kogu hooaja vältel. Red Bull Racing tiimil on praeguse info kohaselt suisa viis Fortune 500 ettevõtet sponsijate seas, mistõttu ennustatakse neile tihti edu igal võistlusel.
Legendaarne Michael Jordani sponsorlus
Tänaseks on pea võimatu leida inimest, kes ei teaks kuulsast Michael Jordani ja Nike’i koostööst, millest vändati hiljuti film nimega "Air". Linateos rääkis sellest samast koostööst, mille tulemusena tuli Nike välja ülipopulaarsete Air Jordans jalatsitega.
Isegi 2024. aasta seisuga on see kuulus Nike'i sponsorlus üks suuremaid maailmas: 1,3 miljardit dollarit. Nike oli väidetavalt väga ihanud koostööd Michael Jordaniga, seega lepiti kokku erakordses pakkumises: Michael Jordan jääb elu lõpuni teenima raha igalt müüdud Air Jordani jalatsite paarilt. Niimoodi ongi sellest saanud spordiajaloo suurim sponsorlustehing, mille sarnast on tehtud vaid mõned korrad kogu spordiajaloos. Tänu koostööle saavad spordifännid nautida Nike’i Air jalatseid, mis on vaieldamatult ühed enim tuntud spordijalatsid üldse.
Koostöö Jordaniga ei jäänud aga Nike'i jaoks viimaseks korraks, kui tehti haruldane eluaegne leping. Sarnased diilid on Nike veel teinud LeBron Jamesi ja Cristiano Ronaldoga. Ronaldo on seejuures kolmas inimene, kellega taoline tehing on tehtud. Koostöö kohaselt on Ronaldo Nike'i brändisaadik ning kannab oma jalgpallimängudes just Nike'i jalatseid, lisaks peab jalgpallur promoma Nike'i tooteid ka väljaspool väljakut.
Ronaldo ja jalgpallimaailma populaarsus on ilmselged põhjused, miks selline miljardi dollari diil aset leidis. Iga kord, kui Ronaldo asub mängima, lähevad ka näiteks spordipanustamisportaalid kihevile, liigutades meeletus koguss raha - jalgpalli panustamine on muutunud omaette spordialaks, mida harrastavad paljud jalgpallifännid, elades Ronaldole kaasa. Arvestades spordiennustuskontorite levikut ning jalgpallipanuste populaarsust, seda eriti Ronaldo kaliibriga jalgpalluri osalemisel, on ka selge, miks Nike on olnud valmis sponsoreerima sportlast suisa miljardi dollariga.
Nike ja Tiger Woods
Tiger Woods on olnud leebelt öeldes vastuoluline sportlane, ent tema panust kogu spordiajaloos ei saa ignoreerida. Nike on ajaloo jooksul olnud üks suurimaid spordisponsoreid ning sarnaselt jalgpallile, otsustas Nike teha koostööd ka teiste spordialade tähtedega. Golfimängija Tiger Woodsiga sõlmiti 2000. aastal viie aasta pikkune leping suisa 105 miljoni dollari peale, mis oli tol ajal üks suurimaid taoliseid sponsorlusdiile.
Kuigi Tiger Woodsi maine langes skandaalide tõttu, on öeldud, et ta on tänase päevani Nike'i brändisaadik ning promob Nike'i toodangut ka praegu.
Roger Federeri ja Uniqlo koostöö
Kui Roger Federeri nimi pole enamikele võõras, siis Uniqlo nimi võib seda olla. Tegemist on jaapani spordibrändiga, mis otsustas 2018. aastal napsata Roger Federeri enda embusesse.
Kuulus tennisist oli seni teinud koostööd Nike'iga, ent poolte vahelt jooksis läbi must kass: Federer suisa ütles, et Nike ei toetanud enam tema karjääri. Seetõttu lõi sportlane käed hoopis võrdlemisi tundmatu Jaapani ettevõttega, tehes kuulduste kohaselt 300 miljoni dollari väärilise kokkuleppe. Tegemist on kümne aasta pikkuse lepinguga, mistõttu võib ka tänasel päeval näha tennisemängijat väljakul kandmas Uniqlo riideid.
|
|
|
|