Kas pooldad monorehvi nõuet Eesti autoralli meistrisarjas? |
|
|
|
|
|
Egon Kaur plaanib Soomes panna hooajale ilusa punkti
|
Loe lisaks |
|
|
Mõne nädala eest saavutasid Egon Kaur ja Silver Simm Soomes rallivõidu. Pärnakast piloodil on plaan tänavu põhjanaabrite juures konkurentsi pakkuda veel mõnel rallil.
"Algas tänavune rallihooaeg pigem hästi. Meil oli alguses küll plaani võetud, et teha kaasa viis MM-rallit. Praegu muidugi sellel kursil endiselt oleme, aga tulemuslikult ei ole nii kulgenud nagu oleks soovinud," räägib Egon Kaur. "Alustasime kõigepealt Soomes tundraralliga, kus kahjuks jäime lumme kinni ja kaotasime seal kõvasti aega. Aga see oligi meil võetud sellise õppimise rallina, et kuna oli tulemas - too hetk veel ei olnud sada protsenti kindel, kas tuleb ikkagi Rootsi ralli või tulebki juba sinna kanti Soome MM-võistlus. Tuligi lõpuks MM-etapp seal. Nii oli see ideaalseks treeninguks meile. MM-rallil läks tegelikult hästi, jäime küll teiseks, aga esikoht oli kogu aeg käega katsutav. Pigem enda sõiduvead ja üks ajaline trahv oli see, mis meilt röövis esikoha. Küll püüdsime seda viimase hetkeni saada, kuid neli koma koma mingit sekundit jäi puudu."
"Pärast seda võtsime sihi Portugali ja Sardiinia peale. Aga nende puhul oli meil päris tõsine ebaõnn. Portugalis, teisel päeval saime vähe parema tempo sisse ja nii kui see parem tempo tuli, siis täiesti arusaamatu koha peal juhtus see, mida varem juhtunud ei ole - läks just tugevam-kallim magneesiumvelg täiesti kaheks tükiks, pooleks. See oli välimiseks rattaks vasakkurvis, seal oli auto täiesti juhitamatu ja katuse peale läksime. Selline ebaõnn oli meil Portugalis ehk hea tulemus jäi kirja saamata."
Sardiinia rallil oli suhteliselt sarnane probleem. Kaur meenutab: "Kohe esimesel kiiruskatsel, kus me splittide järgi olime täitsa hea kiirusega Mads Østbergi järel teised, siis seal viissada meetrit enne katse lõppu otsustas ratas koos kõigega alt ära tulla! Üks alumiiniummutter, mis hoiab kogu rummu kinni, otsustas eemalduda. See rikkus tulemuse ära. Siiski õnnestus meil edasi sõita ja saime positiivse noodina sealt ka powerstage võidu kirja. Selleks hetkeks oli meil olemas punktikatse võit eelmise aasta Estonia rallilt, talviselt Arctic rallilt ja Sardiiniast."
"Eesti ralli oli see, kus loomulikult ootused olid kõrged, aga kuidagi meil ei õnnestunud selle autoga ennast väga mugavalt tunda. Kogu võistluse jooksul ei olnud auto ja sõidurütmi poolega päris rahul. Ütleme nii, et auto ei toetanud seda. Kui meenutame eelmist aastat Škodaga, siis see oli oluliselt mugavam, just kogu sõidu pool. Tulemuslikus mõttes, kuna me nägime, et ei saa üle oma varju hüpata, kui meil seda mugavust ei ole, siis varem või hiljem leiame ennast kuskilt väljast või katuse pealt. Võtsimegi strateegiaks tulla sellise tempoga, mida me endale mugavana tunneme. Aga teisel päeval tegin ise ühe sellise ratta jagu vea, et ühes kiires kurvis saba läks libisema ja selle tõttu nina läks natuke kurvi sisse ja meil ei olnud seal korraldaja pandud kivi kirjas. Ilmselt oli see viga seal, et tutvumise ajal kiirus on oluliselt väiksem. Tundus, et seda kivi võiks kaugelt näha, aga kuna tekkis ka see väike libisemise hetk, siis ei suutnud ära korrigeerida. Auto läks kivile pihta. Tundus, et ei ole hullu midagi, vahetame rehvi ära ja liigume edasi. Aga rattavahetusel nägime, et oli amordil kinnitused käändmikust välja tõmmanud. Seega ei olnud võimalik edasi sõita."
Egon Kaur nendib, et selle võistluse järel sai selgeks, midagi tuleb autoga teha: "Oli vaja, et saaks sama vana mugava tunde ikkagi kätte. Tegime tööd just seadustuse poolega. Kõige paremad testid on rallid, kus saab sõita erinevates tingimustes. Tuleb ikkagi olla esimesel korral kiire. Kui testikatset sõidad, siis sõidadki seal kümme pluss korda ja kümnendal korral vaatad, et kõik on hästi. Aga rallil kümnendat korda katsele ei lähe. Siis me otsustasimegi pärast suurte muudatuste tegemist, et kohe esimesel korral kiire olla. Võib-olla see seadistus ei ole sada protsenti kõige kiirem."
Kuna Kaur otsustas testi mitte teha, kavatsesid nad auto seadistust proovida Soomes kohalikul rallil. "Nüüd oli auto täiesti täiesti erinev käitumiselt! Esimese katse esimestel kilomeetritel oli küll päris palju avastamist, kuna eelnevalt me testinud ei olnud ega selle seadistusega sellises formaadis sõitnud. Endalegi üllatuseks ei kaotanud esimesel katsel palju aega ja siis sellest hetkest tekkis järjest parem tunne. Teisel päeval võitsime viimased viis katset ja tõusime ralli liidriteks. Võitsime ralli. Et väga õnnestunud test oli. Nüüd tahakski selle lainega edasi surfata ja võtta ette Jyväskylä MM-ralli. Saaks seal ikkagi sellele hooajale sellise viisaka punkti panna. See on eesmärk, millega me septembri lõpuni liigume."
"Soomlased küsisid küll, et kas me tõstsime teisel päeval tempot. Aga me pidime riski manageerimist ikkagi ka tegema, et ei saanud autot ära lõhkuda. Ega ei ütleks, et me nüüd oluliselt oleks rohkem riske võtma hakanud. Küll oli see, et kui oli näha, et on võiduvõimalus, siis sponsorite käest tuli signaal, et võiks proovida seda võitu püüda. Me tempot tegelikult ei muutnud. Pigem esimene päev läks autoga harjumiseks. Täiesti uue käitumisega auto. Lihtsalt teisel päeval olime ära harjunud ja nautisime sõitu. Tundus, et see kiirus oli täpselt selline piisav, et võtta sealt rallivõit."
"Mida me oleks võib-olla isegi veel rohkem testi mõttes tahtnud, oli see, et oleks võimalikult sarnased tingimused. Sõitsime WRC-rehviga, samas kui kohalikud kasutasid nii-öelda kohalike meistrivõistluste rehve, lõikasid neid. Nad tegid kõik võimaliku, et sealt mingit eelist saada. Me võtsime täpselt selle rehvi, mida tuleb kasutada MM-rallidel. Lootsime tegelikult, et teisel päeval tuleb vihma. Lubaski sademeid, aga öösel oli hästi palju vihma ära tulnud ja juurde enam ei sadanud. Tee oli küll hästi niiske ja selline raske minek oli autol. Korralikku märga ei olnud, et mida võib-olla oleks tahtnud. Kui septembri lõpp tuleb, siis see võib olla niisugune sarnane, nagu meil Saaremaal on olnud. Seal võib küll olla päikseline, aga võib olla märg ja hästi libe."
Septembri lõpus ja oktoobri alguses toimuval Soome MM-rallil loodab Egon Kaur kahtlemata teha hea tulemuse. Treeningu mõttes oli augustikuine ralli ilmselt abiks, sest sõideti see üsna sarnastel teedel. Varasemad kogemused Jyväskylä ümbruses toimuvalt MM-rallilt pärinevad Kauril aastast 2011. "Kusjuures Lahti kiiruskatsed ei ole tõesti väga kaugel Jyväskyläst. Võib-olla mõni katse on isegi kunagi Jyväskylä rallil kavas olnud. Arvan, et mingid katsed olid päris sarnase profiiliga," ütleb Kaur.
"Meil oli tänavuseks hooajaks selline programm, et kaasa teha viis MM-rallit. Nüüd on Soome MM-ralli ees ootamas. Millelegi muule praegu mõelnud ei ole. Võib-olla teeme kaasa ka viimase Soome meistrivõistluste etapi, sest see on täpselt nädal enne. Siis ongi valida, et kas teha 100 kilomeetrit testi ühe kindla katse peal või sõita 100 kilomeetrit rallit," lisab ta.
Foto: Rando Aav / rally.ee
|
|
|
|