Kas MM-sarja uus punktiarvestus teeb rallid põnevamaks? |
|
|
|
|
|
... > Eesti > Kaspar Koitla peab määratud karistusi ülekohtuseks |
|
Kaspar Koitla peab määratud karistusi ülekohtuseks
|
Loe lisaks |
|
|
7.8. oktoobril peetud Saaremaa rallil tühistati võistluspaari Kaspar Koitla - Andres Ots tulemus, kuid mehed on seda meelt, et nendega on käitutud autult. Nii käib autospordi liiduga mitmendat kuud kirjavahetus.
Mäletatavasti lõppes 44. Saaremaa ralli Kaspar Koitlale ja Andres Otsale kurvalt - žürii otsusega nende tulemus tühistati ning nad eemaldati võistluselt. Põhjuseks märgiti võistlusauto detailide mittevastavus homologatsioonile.
"Sisuliselt võib öelda, et ka käesolevaks ajaks ei ole see kõik meie jaoks veel lõppenud. Olles Saaremaa ralli järgselt kogu meeskonnaga põhjalikult uurinud meile etteheidetavat rikkumist, oleme jõudnud järeldusele, et tegelikkuses seda ei olnud," ütleb Koitla. "Kolmest turbo juhtimist reguleerivast düüsist loeti üks meie autol mittevastavaks - mõõtmise tulemusel oli väidetavalt üks düüs 1,15 mm, kuid Saaremaa ralli tehniline komisjon väitis, et see peaks olema 1,25 mm. Rallispordis kehtib reegel, et kõik, mis ei ole homologatsiooniga lubatud, on keelatud."
Koitla lausub, et kuna homologatsiooniteatmikus düüside kohta igasugune info puudub, siis peavad düüsid olema sellised, nagu tehas neid paigaldab. Nii otsis eestlane abi Mitsubishi Motors Europalt. "Vastavalt sealt saadud kinnitusele ei ole Evo 9 RS mudelile tehasest kunagi välja lastud düüse mõõduga 1,25 mm, nagu seda nõudis meilt Saaremaa ralli tehniline komisjon. Samuti lubab tehas ka eksimuse tolerantsi, mida tehnilise komisjoni paberites välja toodud ei olnud."
Seejärel pillub Kaspar Koitla süüdistusi tehnilise komisjoni aadressil: "Meid häiris, et kui homologatsioon ise on korrektselt nummerdatud ning selle õigsust kinnitavad vastavad templid igal lehel ning see on internetis vabalt kättesaadav, siis paberitel, mida kasutas Saaremaa ralli tehniline komisjon, puudus tehase ja ka FIA kinnitus nende õigsuse kohta, rääkimata numeratsioonist ning templitest. Sisuliselt võib igaüks kodus ise sellise paberi teha. Tekib küsimus, et kas üks võistlusauto ikka peab vastama mingisugustele salapärastele paberitele, mida võistlejatele ei näidata ning millel puuduvad igasugused ametlikud kinnitused. Mida on neis paberites nii salajast, et neid ei avalikustata kõigile? Näiteks on Mitsubishi Evo 6 nõutud düüs 2 aastat tagasi avaga 1,05 mm, täna 0,95 mm. Evo 8 MR 1,35 mm ja täna 1,20 mm, Evo 8 RS 1,20 mm ning täna 1,15 mm. Praeguseks on nende autode tootmine lõpetatud ja homologatsiooni ei ole uuendatud. Paratamatult jääb mulje, et keegi trükib neid pabereid nii, nagu parasjagu vaja on."
Koitla sõnab, et väidetega on nõustunud ka isikud, kes tema võistlusauto mootorit remontisid. "Ka Soomes stendis tehtud kontrollmõõtmised näitavad, et düüsid olid õiged ja mingisugust lisavõimsust autol ei olnud."
"Oleme oma seisukohad ja tõendid esitanud 1. novembril Eesti Autospordi Liidule ja palunud asja selgitada ja lahendada. Siiani vastust ei ole. Jääb tunne, et asjaosalised Eesti Autospordi Liidus isegi ei tea, kuidas organisatsioon sellises olukorras käituma peaks," kritiseerib ta autospordi katusorganisatsiooni.
Eesti Autospordi Liidu juhatuse presidendi kohusetäitja Marek Kiisa on üsna resoluutne: "Oleks tulnud õigel ajal apelleerida. Kui selleks antud aeg on möödas, on case closed (Juhtum lõpetatud - toim.) ja seda ei saa täiendavalt üles võtta." Kiisa sõnab, et ei soovi seda teemat napi ametisoleku aja tõttu kommenteerida ja delegeerib vastamise Eesti Autospordi Liidu peasekretär Arno Sillatile.
"Apellatsiooni aeg on läbi. Selles mõttes pole enam midagi teha," kinnitab Sillat. Peasekretär sõnab, et korrektne olnuks Koitlal ja Otsal pärast Saaremaa rallit esitada apellatsioon ja kogu praegune jätkuv teemakäsitlus on juhatuse ning rallikomitee heast tahtest. Sillat sõnab, et antud teemat käsitleti eelmisel reedel toimunud juhatuse koosolekul, kus leiti, et kõik on tehtud õigesti ja senist otsust ei muudetud, sest midagi uut pole ilmnenud. Pealegi on vastavad inimesed, tehniline kontroll, žürii ja komitee on oma otsused langetanud.
"Mis sisulist ja tehnilist poolt puudutab, siis selles osas ma ei oskagi kommenteerida. Ilmselt see ongi hämar tsoon," arutleb Sillat. "Ka on komitee lähtunud olemasolevatest paberitest. Mis ei tähenda, et paberites ei võiks vigu olla teoreetiliselt..." Sel kuul toimunud rallikomitee koosolekul otsustatigi, et tehnikakomitee liikmel Karmo Uusmaal tuleb juhatuse jaoks tehnikakolleegiumi poolt koostada täiendav selgitus.
Kaspar Koitla tunnistab, et apellatsiooni esitamata jätmine oli viga. "Nüüd teame, et meie viga oli selles, et me Saaremaal kohe apellatsiooni ei esitanud. Samas kinnitati meile kohapeal, et eemaldamine ei puuduta varasemaid etappe ning punktiarvestust. Kõik see aga tõi siiski kaasa Eesti autoralli meistrivõistluste ja karikavõistluste punktitabelis tehtud muudatuse, millega me Eesti meistrivõistluste absoluutarvestuses meistritiitlist ilma jäime! Kusjuures ka punktitabelis tehtud muudatus on meie arvates ebaõige ning EAL on asunud kehtivaid reegleid omale sobival viisil tõlgendama."
"Võistlustelt eemaldamine on samasugune tulemus nagu katkestamine, kui reeglid ei näe ette teisiti. Eemaldatakse ka näiteks märke puudumisel ajakaardil, starti hilinemise, liikluseeskirjade rikkumise jne eest. Ühelgi sellisel eemaldamisel ei rakendata lisakaristusena tulemuse tühistamist meistrivõistluste arvestuses nii, nagu seda praegusel juhul on meie puhul tehtud. Tegelikkus on selline, et 2010 ja 2011 reeglitesse ei ole sisse kirjutatud lisasanktsiooni eemaldamise korral auto tehniliste eeskirjade rikkumise või ebasportliku käitumise pärast. Kusjuures näiteks 2009 aastaraamatus, mis peaks sõitjale aluseks olema, on selgelt välja toodud, et lisaks eemaldamisele auto tehniliste eeskirjade rikkumise või ebasportliku käitumise pärast, läheb mahaarvamisele veel üks etapp, kuid 2010 ja 2011 aastaraamatus on see säte ainult rallisprindis."
"Mis aga veel kummalisem, siis kuigi meie meeskonna puhul on kasutatud sellist tõlgendust, siis teiste võistlejate puhul ei ole mahaarvestamise süsteemi samamoodi kasutatud. EAL-i kodulehel olev punktitabel näitab seda selgelt. Meie puhul on aga millegipärast tehtud selge erand ning lisaks Saaremaa ralli eemaldamisele maha arvatud ka saadud punktid Rally Estonialt."
Kaspar Koitla on nördinud ja hämmingus: "Sisuliselt oleme Eestis praegu olukorras, kus võistlusel mitteosalemine loetakse tulemuseks, kuid eemaldamine mitte! Seega on kurb tõsiasi, aga kui me Saaremaal sõitnud ei oleks, oleksime Eesti meistrid ka absoluutarvestuses."
Autospordi liit, kes peaks autosportlaste huvide eest seisma, on Koitla hinnangul asunud tegutsema risti vastupidi, näidates vaid üles soovimatust asjaga tegeleda ja seda lahendada. Ta ei varja, et on autospordi katusorganisatsiooni suhtumises pettunud. Kaspar Koitlat nörritab ka asjaolu, et suhtlus Eesti Autospordi Liiduga edeneb väga vaevaliselt.
Esimese pöördumise esitas meeskond 11. oktoobril ja see puudutas nii eemaldamist kui ka punktiarvestuse muutmist. "Vastust ei tulnud," nendib Koitla. "Kui küsisime, saadeti 19. oktoobril meile 12. oktoobri kuupäeva kandev rallikomitee seisukoht." 1. novembril läks autospordi liitu teele kaks eraldi kaebust, millest üks puudutas punktiarvestust ja teine eemaldamist. "Need olid koos tõenditega ja vastuväidetega rallikomitee argumentidele."
"Väidetavalt on rallikomitee seisukoht Eesti Autospordi Liidu juhatuse poolt mingisuguse otsusega kinnitatud, kuid meile seda otsust edastatud ei ole. Et nii on, sellise teate saatis meile rallikomitee liige Erik Lepikson pärast seda, kui olime korduvalt talle ja ka autospordi liitu helistanud. Düüside osas aga ei ole meieni mingit vastust siiani jõudnud."
Eesti Autospordi Liidu spordikoordinaator Karmen Vesselov ütleb, et täpset tähtaega vastuste edastamiseks ette nähtud ei olegi: "Lähtutakse mõistlikust ajast."
Koitla küsib: "Praegu oleks ju vähemalt järgmiseks hooajaks valmistudes hea teada, millisele dokumentatsioonile tuginedes valmistada ette võistlusauto ja millised düüsid siis ikkagi lubatud on?"
Sellega seoses esitab ta avaliku arupärimise tehnikakomiteele Mitsubishi Lancer Evo 6, 8RS, 8M,; 9RS ja ka 10 turbo juhtdüüside kohta ning palub avalikustada FIA poolt antud tehniliseks kontrolliks mõeldud juhised. "Et ka autosportlased saaksid nendega tutvuda ja vajadusel ka enne võistlusi need vaidlustada, mitte aga kulutada aega ja raha apellatsioonidele."
|
|
|
|