Kliki siia Kliki siia
Kas MM-sarja uus punktiarvestus teeb rallid põnevamaks?
Vasta | Tulemus
Saada teade
Partnerid
www.veoautodevaruosad.com
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
rallifotod.eu
 
 
 
Rando Aav
28. juuni 2015 19:47
Loe kommentaare (0)
Trüki lehekülg
Juha Kankkunen. Foto: Rando Aav

Juha Kankkunen: Olen õnnelik, et sain võistelda ralli kuldsel ajastul

Neljal korral autoralli MM-sarjas tiitlivõiduni jõudnud Juha Kankkunen viibis äsja Eestis, osaledes Porschega ringrajavõistlusel. Soomlane nautis võistlust, ilma ja melu ning kinnitas, et tahab siia tagasi tulla. Intervjuu refrääniks jäid aga kuldsed sõnad: B-rühma autod on parimad!

Mis on põhjus, miks Eestis võistled?

Peamine põhjus on mu poeg. Ta sõidab ringrajal, esimest hooaega. Varem pole ta ühelgi sellisel võistlusel osalenud. Soovisin teda sõitmas näha ja nüüd oli meil võimalus mõlemal samal võistlusel osaleda. Tiim ütles ka, et sa peaksid Pärnusse tulema ja Porsche Cup sõidust osa võtma. See on ainus võistlus, kus Porsched ja teiste klasside osalejad sõidavad. Siis ma ütlesin, hea küll, tulen. See oligi põhjus, miks olen Eestis.

Kui palju enne Porschega võistelnud oled?

See oli esimene kord! Enne sõitu natukene sain testida. Kui palju kilomeetreid, seda ei oskagi öelda, aga ehk 20-30 ringi.

Nautisid võistlemist?

Muidugi. Ja ma plaanin veel tagasi tulla. See on suurepärane rada, hea koht ja siin valitseb meeldiv atmosfäär.



Millal enne seda viimati võistlesid?

Selle aasta aprillis. Kanaari saartel kahepäevasel El Corte Ingles asfaldirallil. Seal sõitsin Citroen C4 WRC-ga. Sain neljanda koha. Mul olid mõningad probleemid esimesel päeval, mistõttu kokkuvõttes neljas koht ei olnud sugugi halb.

Kui palju aastaid oled sõitnud?

See on pikk aeg. Esimest korda MM-sarjas võistlesin 1979. Olin siis 20-aastane. Nüüd on vanust 56, seega 36 aastat.

Missugust rallit enda jaoks pead kõige nauditavamaks?

Safari ralli Keenias. Seal tuli mulle esimene võit 1985. aastal. See on alati südames. Ja mulle meeldib ka Austraalia ralli. See oli ralli, mida alati ootasin. Muidugi meeldisid mulle kodused rallid Soomes ja Rootsis. Neid sain alati nautida, aga üle kõige on ikkagi pikad rallid, nagu Keenia ja Austraalia!

Kas tulevikus ka mõnel sellisel rallil võistleksid?

Ei, ei, ei. Niisugustel rallidel võistlemisest olen loobunud, kuna vanust on juba omajagu. Võibolla ühel päeval stardib niisugustel võistlustel mu poeg.

Kas Niko tahab rallisõitjaks saada või eelistaks ringrada?

Seda ma ei tea öelda. Aga see on kindel, et ringrajal võistlemine on väga oluline ja väga väärtuslik treening noorele poisile. Ta on praegu 16-aastane. Ringrajal õpib hästi, kuidas sõita puhast trajektoori ning kuidas asfaldil hakkama saada. Seda ta juba teab, kuidas sõita lumel ja jääl ning kruusateedel. Praegu on tal oluline asfaldil hästi sõitma õppida.

Kes on praegu Soome parim rallisõitja?

Momendil peale Jari-Matti Latvala polegi kedagi nimetada, kes ka MM-sarjas võistleks. On mõnevõrra naljakas olukord, kus meil Soomes on alati olnud palju osavaid sõitjaid, kes ka tipptasemel võidu sõitnud, kuid hetkel on ainult üks. Loodan, et see olukord tulevikus jälle muutub.

Tean, et sinu noorema venna poeg Riku Kankkunen sõidab rallit. Kas temast võiks saada tulevikus hea rallisõitja?

Ma ei oska öelda. Noorte puhul ei oska seda tegelikult kunagi ennustada. Näen seda oma poja pealt. Neil on selleks vaja palju erinevaid oskusi. Ringrajal sa võid noorena saavutada häid tulemusi, aga ralli on selles osas erinev. Selleks on tarvis veidi enam kogemust, et suuta end tõestanud konkurentidest jagu saada.

OK, mina olin mõnes suhtes erand, kui võitsin vaid 27-aastasena esimese MM-tiitli. Aga hea näide on Sebastien Loeb, kes oli üle kolmekümne. Sebastien Ogier oli üle 30, kui esimest korda maailmameistriks tuli. Et nii häid tulemusi saavutada, selleks on vaja eelkõige kogemust. Aga ega kunagi muidugi ei tea, eks aeg peab näitama.

Tänapäeval on väga keeruline saada head autot ilma rahata. Ja tegemist on väga kalli spordialaga. Noortel poistel on ülimalt keeruline tippu jõuda.

On sul mõni soovitus neile noortele, kes tahavad saada heaks võidusõitjaks?

Erilisi saladusi ei ole. Minu arvates peaks ta olema heas vormis ja tegema sporti. Ta peaks kindlasti ammutama kogemusi erinevatelt distsipliinidelt. Nii nagu ma oma poja panin selleks hooajaks ringrada sõitma. Ta pole kunagi varem midagi sellist teinud, mõtlen siinjuures, et ta ei ole võistelnud kardiga ega midagi sarnast. Selle aastaga ringrajal õpid, saad iga kilomeetriga uut väärtuslikku kogemust. Kui mõelda, et tahan saada vormel 1 superstaariks, siis see ei tööta. Maailmas on vaid mõni üksik, kelle puhul seda mõtet saaks niimoodi kiiresti realiseerida ja kes oleksid selleks võimelised. Aga et autorallis maailmameistritiitli poole püüelda, selleks peab olema kogemust paljudelt teistelt mootorispordialadelt. Aga kõige olulisem, tuleb sõita seda sarja või võistelda sellel alal, mis kõige enam sobib.

Rääkisid füüsilisest ettevalmistusest. Kas ja kui palju ise treenid?

Sõidan jalgrattaga, ujun, mängin golfi. Tegelen paljude erinevate asjadega, mis aitavad toonust hoida. Joosta ma kahjuks ei saa, sest mu mõlemaid põlvi on opereeritud ja selga on kaks korda lõigatud.

Kui püüda võrrelda, siis kas tänapäeval maailmameistriks tulla on keerulisem, kui tol perioodil, kui sina olid tipus?

Päris lihtne võrdlusmomenti muidugi leida ei ole. Aga ütleme nii, et ajal, kui mina võistlesin, oli paljudel rallidel stardis kümme maailmameistrit. Alati olid nimekad sõitjad stardis ja võistlus oli väga-väga kõva. Tänapäeval on ka konkurents väga tugev ja poisid sõidavad kiiresti, aga neid, kes suudaksid ralli võita, on märkimisväärselt vähem, võibolla neli-viis. Minu ajal oli see number vast 15, kes olid suutelised võitma. Sel perioodil oli konkurents selles mõttes tihedam. Üheksakümnendate aastate alguses tulid väga kõvad kutid Itaaliast, Prantsusmaalt, Inglismaalt... Näiteks Colin McRae, Richard Burns, Didier Auriol, Francois Delecour, Miki Biasion jt.

Missugune ralliauto on parim?

Seda on keeruline öelda. Mina olin väga rahul, kui sain sõita B-rühma autoga. Olen viimane, kes tuli maailmameistriks B-rühma autoga ja esimene, kes tuli maailmameistriks A-rühma autoga. Olen õnnelik, et olin võistlemas n-ö õigel ajal, ralli kuldsetel aegadel. Olin rohkem kui 20 aastat professionaalsel tasemel autospordis erinevates võistkondades. Autosid on keeruline võrrelda, kuna need olid kõik omamoodi head.

Aga missuguse autoga sõitmist siiski ise kõige enam nautisid?

B-grupi autod olid kahtlemata parimad! Need olid head autod, kuid sõita oli keeruline. Autod olid võimsad ja kiired, mis tähendas, et mentaalselt ja füüsiliselt pidi selleks olema väga hea ettevalmistus. Tuli arvestada võimalike ohtudega ja sellega, mis võib juhtuda...

Sul on kaunis ralliautode erakollektsioon, kus on 26 autot. Kuidas see alguse sai?

Alustasin autode kollektsioneerimist, kui võitsin MM-tiitli esimest korda. Sain Peugeot sel ajal. Panin alati lepingusse punkti, et kui MM-rallil võidan, tahan pärast autot endale. Nii ma olen neid MM-etappidel võidu toonud autosid endale korjanud. Lisaks on kollektsioonis mõned muud olulised autod, mitmed B-rühma ralliautod. Mulle autod, eriti ralliautod, lihtsalt meeldivad. Kogus olevad autod on küll vaid vaatamiseks, ent olen neist mõnda ka demosõidul kasutanud.

Kui tõenäoliseks pead, et tulevikus võime maailmameistrina näha hoopiski mõnd naisvõistlejat?

Oh jaa, muidugi, kõik on võimalik. Aga see saaks naisel olema ülimalt keeruline! Ülimalt! Hea piloot kas F1 sarjas või rallimaailma tipus saab olla see, kes on tugev, füüsiliselt tugev. Mentaalselt saab naine olla mehega samal tasemel, aga füsioloogilised erinevused mängivad siin ilmselt rolli. Naise keha, see on loodud vaatamiseks, mitte võidusõiduks.

Oled kahtlemata väga palju näinud ja kogenud rallisõitja. Kas selle pika perioodi vältel on juhtunud ka midagi lõbusat, mis tänini meeles?

Selliseid asju on ilmselt üsna palju. Aga ajal, mil ma olin autospordis professionaalina, siis seal oli tegelikult päris karm töö ja lõbu oli vähe. Praegu on pigem vastupidi - tulemused on tehtud, ma ei pea enam pingutama, et punkte tuua ja saan rallidel sõitmist tõeliselt nautida. Olen küll vana mees, aga tahan ja suudan veel võistelda!



Kas Eestisse oli hea võistlema tulla, kui tead, et Eesti Autospordi Liidu president on sinu hea sõber Ari Vatanen?

Oo jaa! Me oleme väga head sõbrad ja olnud omal ajal mitmes tiimis meeskonnakaaslased, näiteks Fordis ja Peugeot's. Ta on väga tore mees. Ari on džentelmen ja hea jutuga ning avatud meeltega mees. Selle ameti peale Ari sobib igati, kuna tal on head sidemed ja tutvused kuni FIA presidendini välja.

Kas tuleksid Eestisse rallit sõitma?

Jah! Olen kursis, et siin on head ja kiired ralliteed. Kui avaneb võimalus ja keegi kutsub, tulen meeleldi. Eesti rallidest tean seda, mida sõbrad on rääkinud. Olen vaadanud videosid. See saaks olema huvitav ja põnev väljakutse Eestis rallil osaleda.

Siinsetel teedel on enne MM-sarjas osalemist palju sõitnud Ott Tänak. Kas tema tegemistega oled kursis?

Tänak on hea! Momendil on ta väga tasemel. Tal on veel veidi vaja pingutada, et päris tippu jõuda. Aga kahtlemata on ta väga-väga hea sõitja. Ebaõnne on tal muidugi palju olnud. Aga nii need asjad elus kord on, mõnikord on ebaõnne, teinekord jälle õnne. Ma usun, et kui asjad edenevad hästi, jõuab ta kaugele. Minu vend on temast rääkinud. Tean teda seeläbi. Mu vend toimetab Oti gravel-crew tiimis, kes asfaldirallidel enne võistlust aitab kiiruslegendi korrigeerida.
Uudiste arhiiv
Artikli juurde
Subaru Forester 2,0 XE
Varasemad ülevaated
26.10.2023
Tootmiskombinaat Vihur (0)
09.10.2023
Saaremaa ralli 2023 (0)
19.09.2023
Lõuna-Eesti rahvaralli 16.09.23 (0)
Viimati lisatud albumid
Viimati uuendatud albumid
18.02.2024 20:21
Vidzemes Talvekarikas 2024 (1)
18.02.2024 07:49
Rahvaralli " Koeru talv 24" (0)
11.02.2024 19:27
Rally Sarma 2024 (1)
05.02.2024 01:29
Otepaa Talveralli 2024 (3)
22.01.2024 10:06
Rally Aluksne 2024 (4)
Vaata foorumiteemasid
 
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia